به گزارش رویترز، این پرونده یکی از بزرگترین دعاوی جمعی تاریخ حقوقی بریتانیا محسوب میشود و شامل خودروهای دیزل مرسدس بنز، فورد، نیسان، رنو و برندهای پژو و سیتروئن تحت مالکیت استلانتیس است. وکلای شاکیان اعلام کردهاند که در صورت اثبات، این پرونده نمونهای از بزرگترین نقض اعتماد شرکتی در دوران مدرن خواهد بود.
خودروسازان مدعیاند اتهامات مطرحشده بیاساس است و با رسوایی سال ۲۰۱۵ فولکسواگن تفاوت دارد. مرسدس بنز نیز تاکید کرده سیستمهای کنترل آلایندگی این شرکت از نظر قانونی و فنی موجه بودهاند. محاکمه فعلی بر نمونه کوچکی از خودروهای دیزل تولیدشده توسط پنج شرکت متمرکز است که حدود ۸۵۰ هزار شاکی پرونده آنها را تشکیل میدهند.
در صورتی که دادگاه خسارت مالی تشخیص دهد، مبلغ آن در محاکمهای جداگانه سال آینده تعیین خواهد شد.رای دادگاه انگلیس در این پرونده همچنین برای صدها هزار شکایت مشابه علیه دیگر خودروسازان از جمله وکسهال، اوپل و بیامو الزامآور خواهد بود. در پرونده پیشین مربوط به فولکسواگن، شرکت مجبور شد بیش از ۳۲میلیارد یورو برای بازسازی خودروها، جریمه و هزینههای حقوقی بپردازد و مدیرعامل پیشین آن، مارتین وینترکورن، تحت پیگرد قضایی قرار گرفت.
این محاکمه در حالی برگزار میشود که خودروسازان در سراسر جهان با دعاوی مشابه روبهرو هستند؛ از جمله در هلند که دادگاه خودروهای دیزل اوپل، پژو-سیتروئن و دیاس تحت مالکیت استلانتیس را دارای دیفیت اعلام کرده بود، هرچند استلانتیس این حکم را نادرست دانسته است. کارشناسان حقوقی معتقدند نتایج این محاکمه میتواند مسیر دعاوی جمعی بزرگ در اروپا و جهان را تعیین کند و اهمیت شفافیت و پایبندی خودروسازان به استانداردهای آلایندگی را برجسته کند.