چند نوشیدنی کافئین دار که می‌توانید جایگزین قهوه کنید

جمعه 17 آذر 1402 - 21:05
در این مطلب، لیستی از نوشیدنی‌های کافئین دار جایگزین قهوه را با هم مرور می‌کنیم تا مواقعی که دلتان خواست کمی کافئین به بدن‌تان برسانید، ولی هوس قهوه نداشتید، سردرگم نشوید.

گاهی اوقات به دلیل شرایط فیزیکی خاصی مثل عدم تحمل کافئین به دلیل حساسیت یا در بیماری خاص و یا حتی در دوران بارداری مجبور می‌شوید که مصرف قهوه را محدود و حتی قطع کنید. حالا که به دلیل شرایط فیزیکی و یا حتی به خاطر نیاز به تنوع، دنبال جایگزین قهوه برای خواب‌آلو‌ها یا حتی گزینه‌های نوشیدنی‌های کافئین دار صبحگاهی هستید، احتمالا کمی نگران این هستید که طعم آن را دوست نداشته باشید یا جایگزین سالم برای قهوه پیدا نکنید.

به گزارش بن مانو، در این مطلب، لیستی از نوشیدنی‌های کافئین دار جایگزین قهوه را با هم مرور می‌کنیم تا مواقعی که دلتان خواست کمی کافئین به بدن‌تان برسانید، ولی هوس قهوه نداشتید، سردرگم نشوید.

نوشیدنی‌های جایگزین قهوه برای بیدار ماندن

تقریبا همه ما نیاز داریم بعد از صرف صبحانه، یک نوشیدنی با کافئین بالا را میل کنیم تا حس خواب آلودگی صبحگاهی مان از بین برود. بنابراین، نوشیدنی‌های پیشنهادی جایگزین قهوه که در ادامه معرفی می‌کنیم را حتما امتحان کنید و هر از گاهی به سراغ آن‌ها بروید:

لیست انواع چای‌های جایگزین قهوه

به عنوان نوشیدنی‌های کافئین دار صبحگاهی و جایگزین قهوه می‌توانید انواع چای‌ها را که در ادامه معرفی می‌کنیم، امتحان کنید:

چای سیاه:

خیلی‌ها عاشق طعم تلخ چای سیاه هستند و صبح خود را با یک فنجان چای شروع می‌کنند. میزان کافئین چای تلخ به اندازه قهوه نیست، اما خستگی را از تن به در می‌کند و به شما انرژی لازم برای شروع یک روز عالی را می‌دهد. یک لیوان ۲۵۰ میلی‌لیتری چای سیاه تنها ۴۷ میلی‌گرم کافئین دارد.

چای سبز:

افراد زیادی هستند که عاشق چای سبز هستند و خواص زیادی هم دارد، اما میزان کمی کافئین برای افزایش انرژی فیزیکی فرد خواهد داشت. البته دقت کنید که خیلی به چای سبز وابسته نشوید، چون مصرف زیاد آن می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و نتیجه برعکس داشته باشد. در مقدار ۲۵۰ میلی‌لیتر چای سبز، ۳۶ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

چای سبز ماچا

شاید خیلی‌ها چای سبز ماچا را نشناسند. این چای از کشور چین به ژاپن و سپس به همه جای دنیا معرفی شده است. چای ماچا به خاطر اندازه کوچک و فوم کرمای سبز رنگ روی آن تا حدود زیادی یادآور قهوه اسپرسو است. اما کافئین چای ماچا، مانند سایر انواع چای‌ها، به دلیل اینکه با عنصری به نام L-theanine همراه است، به آهستگی آزاد می‌شود.

چای ماسالا

چای ماسالا این روز‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. این چای از ترکیب چند نوع ادویه، شیر، گیاه معطر و چای سیاه تهیه می‌شود. در کشور‌های غربی این چای را به عنوان چای لاته می‌شناسند. ماسالا هم دارای مقداری کافئین است که در افزایش انرژی بدن موثر است. خرید چای ماسالا، این نوشیدنی مقوی به کسانی که بخصوص طبع سردی دارند بسیار پیشنهاد می‌شود.

چای جنسینگ

چای جنسینگ یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌های گیاهی است که هم در کشور‌های آسیایی و هم در کشور‌های اروپایی طرفداران زیادی دارد. میزان کافئین چای جنسینگ متوسط است و تاثیر زیادی بر افزایش انرژی عمومی فرد و افزایش توانایی‌های جنسی مرد و زن دارد.

چای دارچین

چای دارچین برای کسانی که عاشق طعم و عطر دارچین هستند گزینه مناسبی است. البته میزان کافئین دارچین بسیار ناچیز است و برای یک عصرانه معمولی بسیار مناسب است. البته خود چای سیاه کمی کافئین دارد، اما با اضافه کردن دارچین مقدار کافئین بیشتری دریافت نمی‌کنید.

چای ماته

ماته یک نوشیدنی اصیل آمریکایی است که آمریکایی‌ها آن را به عنوان “نوشیدنی خدایان” می‌شناسند. چای یربا ماته در میان سایر چای‌ها از میزان کافئین بیشتری برخوردار است و انرژی را به صورت متعادل و پایدار در بدن ما افزایش می‌دهد. مانند سایر چای‌ها، کافئین یربا ماته به صورت تدریجی وارد خون می‌شود و کم کم انرژی فرد را افزایش می‌دهد.

چای با عصاره زنجبیل

کسانی که عاشق طعم زنجبیل هستند، مطمئنا فرصت نوشیدن این چای را از دست نمی‌دهند. این هم یک نوشیدنی کم کافئین است که می‌توانید در عصر‌ها از آن استفاده کنید. دقت کنید که زنجبیل فواید زیادی برای سلامت فرد دارد.

لیست نوشیدنی‌های شکلاتی و ترکیبی جایگزین قهوه

خیلی‌ها طرفدار ته‌مزه قهوه هستند و از این دست نوشیدنی‌ها را به انواع چای ترجیح می‌دهند، اما در عین حال به کافئین بالای قهوه حساسیت دارند. برای این دسته افراد این نوشیدنی‌های شکلاتی و ترکیبی جایگزین قهوه را پیشنهاد می‌کنیم:

ماچا لاته

تفاوت ماچا لاته و چای ماچا در اضافه کردن مقداری شیر است. بنابراین، احتمالا کمی طعم جدیدتری نسبت به چای ماچا دارد، اما از نظر کافئین تفاوت چندانی با هم ندارند.

قهوه بدون کافئین

قهوه دیکف برای کسانی که نسبت به کافئین حساسیت نشان می‌دهند بسیار مناسب است. میزان کافئین قهوه دیکف صفر نیست، اما طی فرآیندی میزان کافئین قهوه را تا ۹۵ درصد کاهش می‌دهند تا یک قهوه بدون کافئین بدست بیاید. بنابراین، اگر هنوز می‌خواهید از طعم قهوه لذت ببرید، اما با کافئین بالای آن مشکل دارید، قهوه بدون کافئین گزینه مناسبی برای شماست. پیشنهاد می‌کنیم قهوه بدون کافئنین نورسکا ۸ شب بن‌مانو را امتحان کنید.

کافی میکس‌ها

کافی میکس‌ها به دلیل فوری بودن تهیه آن در میان کسانی که عاشق ته‌مزه‌های قهوه هستند طرفدار زیادی دارد. با توجه به اینکه این نوشیدنی میزان کافئین بسیار کمتری نسبت به قهوه دارد، برای کسانی که مشکل عدم تحمل کافئین دارند بسیار مناسب است. اما مواظب باشید چرا که به علت استفاده از شکر و شکلات در ترکیبات آن احتمال افزایش وزن بر اثر مصرف زیاد این نوشیدنی وجود دارد.

هات چاکلت یا کاکائوی داغ

هات چاکلت یا شکلات داغ یکی از نوشیدنی‌های جایگزین قهوه است. احتمالا کسانی که بیشتر طرفدار طعم شکلات هستند از این نوشیدنی شکلاتی بیشتر مصرف می‌کنند. در هر سرو هات چاکلت، ۱۲ میلی‌گرم کافئین وجود دارد که این مقدار نسبت به میزان کافئین قهوه بسیار کم‌تر است. برای خرید هات چاکلت این محصول را امتحان کنید و طعم دلپذیرش لذت ببرید.

لیست اسموتی‌های جایگزین قهوه

اسموتی نوشیدنی‌هایی هستند که مواد تشکیل دهنده آن به صورت خام یا نیمه خام توسط میکسر ترکیب می‌شود، تا یک نوشیدنی سالم یکنواخت و همگن تهیه شود. اسموتی‌ها جایگزین‌های قهوه هستند، اما بیشتر برای کسانی که به دنبال کمترین میزان کافئین هستند مناسب است.

اسموتی پروتئین دار

اسموتی‌های پروتئین دار از انواع پودر‌های پروتئین مانند پروتئین سویا یا پودر پروتئین گیاهی، انواع میوه‌ها، مایعات مختلف مانند شیر و آب نارگیل و آب‌میوه‌ها و افزودنی‌های دیگر تهیه می‌شود. رسپی‌های متنوعی برای تهیه انواع اسموتی پروتئین دار وجود دارد.

از نظر میزان کافئین باید توجه کنید که، چون از مواد طبیعی تهیه می‌شوند از میزان کافئین بسیار پایینی برخوردار هستند مگر اینکه در مواد اولیه آن از قهوه، چای سیاه یا چای سبز و موارد کافئین دار استفاده شود. بنابراین، باید به مواد تشکیل دهنده اسموتی و میزان استفاده از آن بسیار دقت کرد.

اسموتی‌های گیاهی:

این اسموتی‌ها به عنوان اسموتی‌های گیاهی یا وگان هم شناخته می‌شوند که از محصول‌های حیوانی در آن استفاده نشده است. اسموتی‌های گیاهی از انواع میوه‌ها، سبزیجات، مایعات و مواد افزودنی تهیه می‌شود. درست مانند اسموتی‌های پروتئین دار، این اسموتی‌ها هم کمترین میزان کافئین را دارند مگر اینکه در مواد تشکیل دهنده آن‌ها از مهم‌ترین منابع کافئین مانند قهوه و چای سیاه استفاده شده باشد.

لیست نوشیدنی‌های ترکیبی با آب و بدون کافئین:

نوشیدنی‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم در دسته بدون کافئین‌ها قرار می‌گیرد. این نوشیدنی‌ها را برای تنوع می‌توانید مصرف کنید:

نوشیدنی آب و سرکه سیب:

سرکه سیب رقیق ۴ تا ۶ درصد استیک اسید دارد و نباید آن را به تنهایی بخورید، چون که به شدت دهان و گلوی شما را می‌سوزاند. این نوشیدنی کالری و کافئین خاصی ندارد و تنها به عنوان یک جایگزین برای عصرانه و یا قبل از صرف غذا پیشنهاد می‌شود.

ترکیب آب و لیموی طبیعی:

این نوشیدنی‌ها مقدار زیادی ویتامین C دارد، اما کالری و کافئین بسیار کمی دارد. معمولا ترکیب آن با آب گازدار نوشیدنی خوبی برای شروع روز خواهد بود.

دسته‌بندی نوشیدنی‌ها از نظر میزان کافئین

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، نوشیدنی جایگزین قهوه دارای مقادیر متفاوتی کافئین هستند. در یک نگاه کلی، نوشیدنی‌های با مقدار کم کافئین و بدون کافئین بدین‌ترتیب دسته بندی می‌شوند:

نوشیدنی‌های جایگزین قهوه با کمی کافئین:

ماچا لاته، کافی میکس‌ها، هات چاکلت یا کاکائوی داغ، چای سیاه، چای سبز ماچا، چای ماسالا، چای جنسینگ، چای ماته از جمله نوشیدنی‌های جایگزین قهوهِ کم کافئین هستند.

نوشیدنی بدون کافئین جایگزین قهوه:

نوشیدنی آب و سرکه سیب، ترکیب آب و لیموی طبیعی، اسموتی‌های گیاهی، اسموتی پروتئین دار، قهوه بدون کافئین، چای دارچین، چای با عصاره زنجبیل، چای سبز نمونه‌هایی از نوشیدنی‌های جایگزین قهوه بدون کافئین هستند؛ و در آخر خیلی از افراد برای اینکه به قهوه وابسته نشوند و یا، چون در شرایط فیزیکی خاصی قرار دارند، مجبور هستند که میزان مصرف کافئین خود را پایین بیاورند. بنابراین، این سوال ممکن است پیش بیاید که به جای قهوه چه نوشیدنی‌هایی بخوریم که کافئین کم و یا بدون کافئین باشند؟ این مقاله برای کسانی که می‌خواهند نوشیدنی قهوه روزانه‌شان را با یک نوشیدنی کم کافئین یا کافئین متوسط جایگزین کنند، پیشنهاد‌های خوبی ارائه داده است.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.