آیا خوردن ته‌دیگ سرطان‌زاست؟

سه شنبه 28 فروردین 1403 - 11:32
یک عده از محققان کارشان این است که هر چند وقت یک‌بار کشف کنند که کدام‌یک از خوراکی‌هایی که ما برایش جان می‌دهیم، قرار است عامل کدام سرطان باشد و حالا هم نوبت ته دیگ عزیزتر از جان است. در زمانه‌ای به سر می‌بریم که هر چیز خوراکی‌ای بخواهیم بخوریم، یک دانشمندی از یک جایی سر بر می‌آورد و می‌گوید که به فلان دلیل و بهمان تحقیق، این خوراکی مضر است و اگر بخورید عمرتان نصف می‌شود.

آیا خوردن ته‌دیگ سرطان‌زاست؟ (صبح من)

آیا خوردن ته‌دیگ سرطان‌زاست؟ (صبح من)«تابناک با تو» - یک عده از محققان کارشان این است که هر چند وقت یک‌بار کشف کنند که کدام‌یک از خوراکی‌هایی که ما برایش جان می‌دهیم، قرار است عامل کدام سرطان باشد و حالا هم نوبت ته دیگ عزیزتر از جان است...

در زمانه‌ای به سر می‌بریم که هر چیز خوراکی‌ای بخواهیم بخوریم، یک دانشمندی از یک جایی سر بر می‌آورد و می‌گوید که به فلان دلیل و بهمان تحقیق، این خوراکی مضر است و اگر بخورید عمرتان نصف می‌شود.

اصلا یک عده از محققان کارشان این است که هر چند وقت یک‌بار کشف کنند که کدام‌یک از خوراکی‌هایی که ما برایش جان می‌دهیم، قرار است عامل کدام سرطان باشد. حالا هم این دانشمندان همیشه در یک جای صحنه حاضر، گفته‌اند که «ته دیگ» سرطان زاست!

یکی از مسئولان در مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم‌پزشکی یزد، گفته که به‌طور کلی خطر سرطان‌زایی بر اثر حرارت بیش از حد در همه انواع ته‌دیگ‌ها وجود دارد؛ البته خطر سرطان‌زایی و ناباروری بر اثر طبخ نامناسب ته‌دیگ سیب‌زمینی، بیشتر از ته‌دیگ نان یا ته‌دیگ برنج است.

آیا خوردن ته‌دیگ سرطان‌زاست؟ (صبح من)

او توصیه کرده تا جایی که امکان دارد از روش‌های پخت کند و آرام مانند آب‌پز کردن یا بخارپز کردن استفاده کنید تا ترکیبات سمی حین پخت و فرآوری در آن آزاد نشود.

به این ترتیب پرونده ته‌دیگ لذیذ غذا که حاضریم برایش هر کاری بکنیم و سر میز ناهارخوری یا دور سفره یک جایی می‌نشینیم که برشته‌ترهایش نصیبمان شود، بسته شد و گویا قرار است از این لذت هم محروم شویم؛ آن هم حالا که ته‌دیگ این همه در کل دنیا معروف شده و خارجی‌ها تازه آن را شناخته و کلی برایش ویدئو ساخته‌اند.

ما که تکلیفمان معلوم است و ترجیح می‌دهیم این چند صباحی که از عمرمان مانده را با ته‌دیگ بگذرانیم و امیدوار باشیم که سرطان نگیریم و چند وقت دیگر یک کارشناس یا دانشمندی پیدا شود که نظرش برعکس باشد و بگوید که اتفاقا ته‌دیگ باعث طول عمر هم می‌شود! اما ممکن است اظهارنظر این کارشناس به شهرت ته‌دیگ عزیزمان در جهان خدشه وارد کند و خارجی‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد که مجبور شوند بین سلامتی و ته‌دیگ یکی را انتخاب کنند.

منبع: صبح من

منبع خبر "تابناک باتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.