چرا اسرائیل در عملیات روانی هم شکست خورد؟

چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 05:27
ایران از همان ساعات اول در تولید پیام معتبر موفق بود. یعنی صهیونیست‌ها و متحدانش شکی نداشتند که ایران انتقام خواهد گرفت. بخشی از این تولید پیام توسط مقامات نظامی، سیاسی و رسانه‌های ایران تولید شد و بخش مهمی نیز در تولید پیام‌های پنهانی ارسالی به کشور‌های غربی و همسایه صورت گرفت.

مقامات اسرائیلی بعد از پاسخ موشکی ایران می‌گویند؛ همانطور که ایران، صهیونیست‌ها را روز‌های متعدد در اضطراب روانی و امنیتی عملیات تنبیه قرار داد، بنابراین باید ما هم همین اقدام متقابل را انجام بدهیم.

جدای از اینکه صهیونیست‌ها علی‌رغم پشتیبانی ده‌ها رسانه جهانی نتوانستند تا این لحظه چنین کاری را در ایران کنند، طرح این گزاره نشان می‌دهد که ایران توانسته بیش از ده شبانه روز صهیونیست‌ها را در شدیدترین وضعیت روانی قرار بدهد.

اما ایران چگونه توانست این عملیات روانی زجرآور را درباره اسرائیل اجرایی کند؟ 

یک: ایران از همان ساعات اول در تولید پیام معتبر موفق بود. یعنی صهیونیست‌ها و متحدانش شکی نداشتند که ایران انتقام خواهد گرفت. بخشی از این تولید پیام توسط مقامات نظامی، سیاسی و رسانه‌های ایران تولید شد و بخش مهمی نیز در تولید پیام‌های پنهانی ارسالی به کشور‌های غربی و همسایه صورت گرفت.

دو: حداقل از چند روز قبل از اجرای عملیات تنبیه، ایران مقامات منطقه و فرامنطقه‌ای را در جریان عملیات انتقام و قریب الوقوع بودن قرار داد. یعنی فضای دیپلماتیک و رسانه‌ای منطقه و فرامنطقه را نیز در پازل رسانه‌ای خود فعال و همسو کردیم و آنها نیز ناچارا و ناخواسته مجبور به تولید محتوا و پیام شدند.

چرا اسرائیل در عملیات روانی هم شکست خورد؟

سه: حجم عملیات (تعداد فراوان پهپاد و موشک)، مراحل عملیات، (اول پهپاد‌ها و سپس شلیک موشک‌ها سبب تولید ایجاد شگفتی، هیجان، انتظار و تعلیق و همراه شدن مخاطبین برای پیگیری نتیجه عملیات شد)، طول زمان عملیات (چندین ساعت عملیات نظامی ایران، رسانه‌های دنیا را با خود همراه لحظه به لحظه کرد)، مکان‌های مورد هدف (پایگاه هوایی اسرائیلی شلیک کننده به کنسولگری ایران در سوریه) و دقیق بودن عملیات (عدم تلفات غیر نظامی) نیز بگونه‌ای انتخاب، طراحی و اجرایی شد که زمینه ساز تولید هزاران خبر و پیام در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی سراسر جهان شد.

 

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.