فاجعه در امزاده ابراهیم شفت غیرقابل پیش بینی نبود / وقت بررسی کارنامه سازمان همیاری های وزارت کشور است

شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 16:42
رکنا اجتماعی ، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور زیرمجموعه‌ای از وزارت کشور و متولی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر ایران است که پیش بینی و تامین خدمات ایمنی مناسب و به اندازه نسبت به توسعه و رشد جمعیت از وظایف این سازمان است.بعد از وقوع فاجعه در منطقه امزاده ابراهیم شفت بد نیست که کارنامه سازمان همیاری های وزارت کشور مورد بررسی قرار گیرد.
فاجعه در امزاده ابراهیم شفت غیرقابل پیش بینی نبود / وقت بررسی کارنامه سازمان همیاری های وزارت کشور است
به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خبر آتش سوزی بزرگ در منطقه امزاده ابراهیم شهرستان شفت در حال حاضر در صدر اخبار رسانه های کشور است.صدرنشینی این آتش سوزی برای این تاریخ زمانی است اما پیش از این نیز آتش سوزی های بزرگ دیگری در سراسر کشور و در استان ها و شهرهای دیگر ایران  در صدر حوادث بود که اکثریت آنها یک وجه اشتراک داشت. خبر آتش سوزی اطلاع رسانی شد. ساعتی یا ساعت ها منطقه درگیر آتش بود و در نهایت آتش خودش خاموش شد.

بر شفت چه گذشته است

فرماندار شفت بعد از وقوع آتش سوزی پنجشنبه شب در منطقه امزاده ابراهیم شفت با اشاره به وقوع پنج مورد آتش‌سوزی در منطقه در سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۸، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و ۱۴۰۳ گفت: با وجود شرایط خاص منطقه و داشتن یک ماشین آتش‌نشانی ۲۵۰۰ لیتری و ایستگاه پمپاژ آب آتش‌نشانی، شهرک در آتش سوخت.
فرماندار شفت اعلام کرده بود: در منطقه خودرو آتش نشانی بود اما راننده نبود!
مردم منطقه بعد از شنیدن این سخن فرماندار در گفتگویی گفته بودند: اینجا ماشین آتش نشانی دارد، راننده این خودرو چون حقوقش را نداده اند رفته که توجیه منطقی نیست، می شد به همین مردم بومی منطقه که عمده آنها هم رانندگی می دانند آموزش های لازم برای استفاده از این خودرو آتش نشان داده می شد آن وقت زندگی چند ۱۰ خانوار دود نمی شد.

وقت سوال پرسیدن از سازمان همیاری های وزارت کشور است

و اما اتفاقی که در شفت رخ داد غیرقابل پیش بینی نبود، طبق اطلاعات و مستندات ،پیش از این هم رخ داده بود، پس از این هم رخ می دهد.
حال سوال  از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور که زیر مجموعه ای از وزات کشور که متولی شهرداری ها و دهیاری های در سراسر  ایران است مطرح می شود و آن این سوال است که وضعیت خدمات ایمنی و آتش نشانی از باب تجهیزات و نیرو آموزش دیده و ماهر در سطح کشور به چه صورت است؟ آیا متناسب با زیرساخت ای شهری و توسعه شهری کشور ، امکانات تجهیزاتی اعم از خودرو و تجهیزات خاموش کننده و نیروی انسانی به تعداد لازم وجود دارد؟
نیاز است سازمان همیاری وزارت کشور کارنامه عملکرد خود در تامین خدمات ایمنی و آتش نشانی کشور در یک دهه گذشته را به صورت مستند و تصویری اعلام کند.
با نگاه به کارنامه سازمان همیاری وزارت کشور در تامین خدمات ایمنی و آتش نشانی شاید به پاسخ  این  سوال برسیم که چرا هر آتش سوزی بزرگی در هر شهر و استان کشور رخ می دهد، اکثر مواقع آتش زمانی خاموش می شود که خود آتش خاموش شده است نه اینکه آتش نشانی آن را خاموش کرده باشد. یعنی آتش زمانی خاموش می شود که عملا دیگر چیزی برای سوختن در آن نقطه وجود ندارد.
اکثریت آتش سوزی هایی که در سراسر کشور به جز تهران رخ می دهد عمدتا به این شکل خاموش شده است که دیگر چیزی برای سوختن نبوده است.
کمبود وسایل آتش نشانی در کشور
 

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.