۱۱ پروژه برتر سولانا که باید در سال ۲۰۲۴ دنبال کنید

پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 18:03
در این گزارش نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به برخی از برترین پروژه‌های سولانا (SOL) که باید در سال ۲۰۲۴ در دسته‌های مختلف مانند وام‌دهی، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، حوزه زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز (DePIN)، دارایی‌های دنیای واقعی (RWA)، میم کوین و موارد دیگر دنبال کرد. به گزارش کریپتوپوتیتو (CryptoPotato) سولانا یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های امور مالی […] The post ۱۱ پروژه برتر سولانا که باید در سال ۲۰۲۴ دنبال کنید appeared first on ارزدیجیتال.

در این گزارش نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به برخی از برترین پروژه‌های سولانا (SOL) که باید در سال ۲۰۲۴ در دسته‌های مختلف مانند وام‌دهی، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، حوزه زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز (DePIN)، دارایی‌های دنیای واقعی (RWA)، میم کوین و موارد دیگر دنبال کرد.

۱۱ پروژه برتر سولانا که باید در سال ۲۰۲۴ دنبال کنید

به گزارش کریپتوپوتیتو (CryptoPotato) سولانا یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های امور مالی غیرمتمرکز در صنعت ارزهای دیجیتال است. این پروژه پس از سقوط صرافی اف‌تی‌اکس (FTX) در سال ۲۰۲۱ بهبود یافت و در سال ۲۰۲۴ شاهد جهشی عظیم بود و پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آورد و به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های صنعت ارز دیجیتال تبدیل شد.

سولانا با میزبانی میلیاردها دلار ارزش کل قفل‌شده (TVL) میزبان نه صدها، بلکه هزاران پروژه است. این پروتکل که به دلیل مقیاس‌پذیری، سرعت بالا و هزینه‌های پایین کارمزد مورد تحسین قرار گرفته، به بستری برای ظهور صدها اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApp) تبدیل شده است که هر کدام به حوزه‌های مختلفی در امور مالی غیرمتمرکز مانند وام‌دهی و استقراض، استیکینگ لیکوئید، سواپ غیرمتمرکز، مجموعه‌های توکن غیرمثلی (NFT)، پل زدن دارایی‌های دیجیتال، معاملات مشتقه و موارد بسیار دیگر، خدمات ارائه می‌دهند.

چنین اکوسیستم گسترده و متنوعی از پروژه‌ها می‌تواند طاقت‌فرسا به‌نظر برسد و این سؤال را برایتان ایجاد کند: چگونه پروژه‌های جدید سولانا را پیدا کنم؟ یا بهترین پروژه روی سولانا چیست؟

این گزارش دقیق تلاش می‌کند تا با بررسی ۱۱ پروژه برتر سولانا، به همین سؤالات دقیق پاسخ دهد. فراتر از توضیحی ساده برای درک پروژه، همچنین اطلاعات مهمی در مورد سایر نکات مهم مانند بنیانگذاران، دورهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاران برجسته و نقاط عطف مهم پروژه را نیز خواهید یافت. بنابراین، بدون مقدمه بیشتر، بیایید شروع کنیم.

خرید ارز دیجیتال سولانا

اهمیت صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) سولانا

می‌توان گفت صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، قلب تپنده هر اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز هستند. سازندگان DEX به زیرساختی نیاز دارند که مقیاس‌پذیر، مقرون‌به‌صرفه و به‌ویژه برای پردازش تراکنش‌ها سریع باشد.

کافی است بگوییم که سولانا مانند دستکش برای توسعه‌دهندگان DEX که به دنبال چنین بلاک چینی هستند، مناسب است.

با این گفته‌ها، DEXها محرک کلیدی برای رشد اقتصادی اکوسیستم سولانا هستند. DEXها با استفاده از بلاک چین سولانا توانسته‌اند به غول‌های امور مالی غیرمتمرکز تبدیل شوند و کاربران را با ویژگی‌های نوآورانه‌ای مانند بازارسازهای خودکار (AMM)، تأمین نقدینگی، میانگین‌گیری هزینه دلاری (DCA)، معاملات دائمی و موارد دیگر جذب کنند.

علاوه بر این، DEXها در سولانا از این جهت مهم هستند که روحیه پول غیرمتمرکز را زنده نگه می‌دارند. آن‌ها عنصر اصلی برای کاربران را فراهم می‌کنند، مالکیت و کنترل دارایی‌هایشان از طریق کیف پول‌های شخصی.

با توجه به اهمیت صرافی‌های غیرمتمرکز، تصمیم گرفته‌ایم تا یک راهنمای اختصاصی در مورد بهترین DEXهای سولانا تهیه کنیم.

بنابراین، فهرست زیر به عمد شامل بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز نمی‌شود، اگرچه مطمئناً تعداد کمی از آن‌ها باید در زمره پروژه‌های برتر سولانا در نظر گرفته شوند. با این‌حال، از آنجایی که راهنما بدون در نظر گرفتن هیچ‌کدام گمراه‌کننده خواهد بود، به بزرگترین آن‌ها نگاهی خواهیم انداخت.

۱۱ پروژه برتر سولانا در سال ۲۰۲۴

در این لیست جامع، به بررسی بهترین پروژه‌های سولانا می‌پردازیم. ما عواملی مانند حضور در بازار، ویژگی‌های برجسته، جامعه و قدرت تیم توسعه را در نظر گرفته‌ایم.

در اینجا خلاصه‌ای کوتاه از حوزه‌هایی که بررسی کرده‌ایم و برخی از پروژه‌های موجود در آن‌ها آمده است:

  • صرافی‌های غیرمتمرکز: جوپیتر (Jupiter)
  • وام‌دهی: ماریناد فایننس (Marinade Finance)، جیتو (Jito)، کامینو فایننس (Kamino Finance)
  • کیف پول‌ها: فانتوم والت (Phantom Wallet)
  • توکن‌های غیرمثلی (NFT): مجیک عدن (Magic Eden)، مد لادز (Mad Lads)
  • DePIN: شبکه رندر (Render Network)، شبکه هلیوم (Helium Network)
  • دارایی‌های دنیای واقعی (RWA): اوندو فایننس (Ondo Finance)
  • میم کوین‌ها: داگ‌ویف‌هت (WIF)

فانتوم والت: بزرگترین کیف پول خود-حضانتی در سولانا

فانتوم والت

خلاصه سریع:

  • بزرگترین کیف پول خود-حضانتی در سولانا
  • پشتیبانی یکپارچه برای سایر شبکه‌ها
  • میلیون‌ها کاربر فعال ماهانه

فانتوم والت بدون شک از نظر تعداد کل کاربران، محبوب‌ترین کیف پول خود-حضانتی در سولانا است. این برنامه که در ژانویه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، نه تنها در سولانا بلکه در سایر شبکه‌ها نیز به یکی از پرکاربردترین‌ها تبدیل شده است.

کیف پول فانتوم این امکان را به کاربران می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را به‌صورت ایمن در بلاک چین ذخیره کنند و برای کسانی که به دنبال راهکارهای خود-حضانتی هستند، مناسب است. تقریباً همه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) روی سولانا از کیف پول فانتوم پشتیبانی می‌کنند. این والت به دلیل فرآیند استیکینگ ساده و رابط کاربری کلی کاربرپسند که آن را برای صدها هزار کاربر ماهانه مناسب می‌کند، به ویژه در بین استیک‌کنندگان سولانا محبوب است. فانتوم والت همچنین به‌عنوان یک افزونه مرورگر وب برای مرورگرهای بریو (Brave)، گوگل کروم (Google Chrome) و فایرفاکس (Firefox) در دسترس است.

با این‌حال، فانتوم همچنین دارای یک اپلیکیشن موبایل اختصاصی است که هم روی دستگاه‌های iOS و هم اندروید پشتیبانی می‌شود.

جوپیتر: برترین صرافی غیرمتمرکز (DEX) سولانا

جوپیتر

خلاصه سریع:

  • بیشترین حجم معاملات روزانه در بین DEXهای سولانا
  • ابزارهای معاملاتی فراوان مانند سفارشات محدود (لیمیت اوردر) و DCA
  • تعهد به پاداش دادن به جامعه

همانطور که در بالا ذکر شد، صرافی‌های غیرمتمرکز در خط مقدم اکوسیستم پررونق سولانا قرار دارند و راهی را برای کاربران فراهم می‌کنند تا بدون نیاز به اتکا به صرافی‌های متمرکز، به سرعت بین توکن‌ها جابجا شوند.

جوپیتر در اکتبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و یکی از اولین گردآورنده‌های سواپ زنجیره‌ای در این شبکه‌ها است.

بخش عمده‌ای از دلایل موفقیت آن شامل ویژگی‌های مهمی سفارشات محدود، میانگین‌گیری هزینه دلاری (DCA)، خدمات سواپ کارآمد و قابلیت‌های معاملات دائمی (اگرچه هنوز در فاز بتا است) می‌شود.

در ژانویه ۲۰۲۴، جوپیتر توکن خود را با نام JUP راه اندازی کرد. این یکی از موردانتظارترین کمپین‌های ایردراپ در صنعت ارزهای دیجیتال بود که تعهد تیم را به پاداش دادن به جامعه خود بیشتر نشان داد.

این رویکرد، همراه با رویکرد کلی تیم در جهت نوآوری و ارائه ابزارهای معاملاتی کاربردی و کارآمد، جوپیتر را به‌عنوان یکی از برترین پروژه‌های سولانا و یک قدرت در زمینه معاملات غیرمتمرکز تثبیت کرده است.

ماریناد فایننس: پیشرو در زمینه وام‌دهی در سولانا

ماریناد فایننس

خلاصه سریع:

  • در حوزه وام‌دهی پیشرو است.
  • روی استیکینگ لیکوئید در سولانا تمرکز دارد.
  • بزرگترین پروتکل وام‌دهی در سولانا است.

ماریناد فایننس یکی از بزرگترین پروژه‌ها در سولانا با ارزش کل قفل‌شده بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در آوریل ۲۰۲۴ است.

این پروتکل به کاربران امکان می‌دهد تا توکن‌های سولانای خود را استیک کنند و در ازای آن، mSOL دریافت کنند که نسخه توکنیزه‌شده دارایی‌های استیک‌شده آن‌ها است. این بدان معناست که در حالی که دارایی‌های استیک‌شده بازدهی کسب می‌کنند و به امنیت و نقدینگی شبکه کمک می‌کنند، کاربران می‌توانند توکن‌های mSOL را در سایر برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز برای به حداکثر رساندن درآمد خود به کار ببرند.

کاربران می‌توانند بدون نیاز به صبر، در هر زمان از استیکینگ خود خارج شوند. علاوه‌براین، دسترسی به پروتکل به دلیل ادغام با صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس (Coinbase) و کیف پول‌های مبتنی بر سولانا مانند فانتوم، مشکلی ندارد.

ماریناد پس از سرمایه‌گذاری روی استیکینگ لیکوئید در کنار پروتکل‌هایی مانند غول اتریومی لیدو (Lido)، به سرعت به یکی از برترین پروژه‌های سولانا تبدیل شد. پس از از دست دادن نزدیک به ۹۰ درصد از TVL در شبکه خود در پی تسلط خرس‌ها بر بازار ارز دیجیتال از اواخر ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، ماریناد در سال ۲۰۲۴ شتاب گرفت و میلیاردها دلار ارزش کل قفل‌شده را جمع‌آوری کرد.

مجیک عدن: بازار پیشرو NFT در سولانا

مجیک عدن

خلاصه سریع:

  • در فضای NFT پیشرو است.
  • از اوردینالز (Ordinals)، اتریوم، پالیگان (Polygon) و بیس(Base) پشتیبانی می‌کند.
  • بزرگترین بازار NFT در سولانا است.

فضای توکن‌های غیرمثلی سولانا از سال ۲۰۲۱ رونق گرفته است و یکی از بزرگترین بازارها و پلتفرم اصلی برای بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران NFT، مجیک عدن است.

مجیک ادن در سپتامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و به سرعت در اکوسیستم گسترده‌تر سولانا به جایگاه فوق‌العاده‌ای رسید.

این پلتفرم در درجه اول به دلیل ارائه راهی برای معامله توکن‌های غیرمثلی به کاربران شناخته شده است، اما مکانی برای راه‌اندازی مجموعه خود نیز هست. مجیک عدن برای هر تراکنش NFT مالیاتی را دریافت می‌کند.

این کار به‌عنوان یک بازار NFT متمرکز بر سولانا آغاز شد، اما بعداً به شبکه‌های دیگر نیز گسترش یافت. اگرچه مجیک عدن هنوز فاصله زیادی تا محبوبیت پلتفرم NFT مبتنی بر اتریوم یعنی اوپن‌سی (OpenSea) است، اما مجیک عدن از اتریوم نیز پشتیبانی می‌کند.

این پروژه به دلیل توانایی تیم در سازگاری و راه‌اندازی پشتیبانی از شبکه‌های پرطرفدار سریع‌تر از بسیاری دیگر نیز شناخته شده است. برخی از این شبکه‌ها شامل بیت‌کوین (Ordinals و Runes)، پالیگان و بیس هستند.

داگ‌ویف‌هت (Wif): بزرگترین میم کوین سولانا

داگ‌ویف‌هت

خلاصه سریع:

  • سگ هنوز کلاهش را دارد 🙂

میم کوین‌ها در سولانا در اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ به یکی از داغ‌ترین ترندها تبدیل شدند. حجم معاملات در این پروتکل به‌طور انفجاری افزایش یافت و باعث شد که خود شبکه با مشکلاتی مانند کندی و حتی قطعی مواجه شود.

یکی از تأثیرگذارترین میم کوین‌ها در کل صنعت، نه فقط سولانا، بدون شک داگ‌ویف‌هت بوده است.

نام آن سگی از نژاد کورگی را توصیف می‌کند که یک کلاه صورتی ساده بر سر دارد، به همین دلیل، داگ‌ویف‌هت یا سگ با کلاه نامیده می‌شود. این ارز دیجیتال در دسامبر ۲۰۲۳ در میان جوامع متمرکز بر سولانا محبوب شد، اما در ماه‌های بعد به‌طور گسترده شناخته شد. تا ماه مارس، داگ‌ویف‌هت با ارزش بازار چند میلیارد دلاری معامله می‌شد و به لیست ۵۰ ارز دیجیتال برتر بازار راه پیدا کرد.

این ارز دیجیتال هیچ کاربرد یا هدف دیگری به جز خنده‌دار بودن ندارد. شوخی این است که مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، سگ کلاهش را خواهد داشت.

شبکه رندر: حوزه زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز (DePIN)

شبکه رندر

خلاصه سریع:

  • پیشرو در زمینه  DePIN
  • روی غیرمتمرکز کردن رندر ابری پردازنده گرافیکی تمرکز دارد.
  • کاربردهای متعدد در زمینه‌های مختلف.

شبکه رندر (RNDR) یکی از محبوب‌ترین پروژه‌ها در اکوسیستم سولانا است. هدف آن غیرمتمرکز کردن رندر ابری پردازنده گرافیکی از طریق یک بازار است که کاربران را که به رندر در لحظه نیاز دارند به صاحبان کارت‌های گرافیک با کارایی بالا متصل می‌کند. این مدل به هنرمندان، افراد و مشاغل این امکان را می‌دهد تا وظایف رندر را به‌طور کارآمد، با هزینه کمتر و سرعت بیشتر در مقایسه با سیستم‌های ابری پردازنده گرافیکی متمرکز، مقیاس‌بندی کنند.

مدل تجاری این شبکه بر دو عامل اصلی متکی است: سازندگان، که وظایف رندر را ارسال می‌کنند و اپراتورهای گره، که از ظرفیت پردازنده گرافیکی اضافی برای انجام وظایف و کسب رندر به‌عنوان پاداش استفاده می‌کنند. با این‌حال، شبکه رندر قادر به انجام کارهای بسیار بیشتری است. وظایف در این پلتفرم از وظایف ساده رندر برای بازی، سرگرمی یا هنر گرفته تا درخواست‌های پیچیده‌تر برای برنامه‌های هوش مصنوعی (AI) یا یادگیری ماشین (ML) متغیر است.

اوندو فایننس: دارایی‌های واقعی (RWA) در سولانا

اوندو فایننس

خلاصه سریع:

  • پیشرو در زمینه RWA در سولانا
  • ارائه محصولات درجه نهادی روی زنجیره
  • تمرکز بر انطباق

اوندو فایننس یک پروتکل RWA است که محصولات درجه نهادی را روی زنجیره ارائه می‌دهد. این بدان معنی است که اوراق بهادار مانند اوراق قرضه و خزانه‌داری در بلاک چین توکن‌سازی می‌شوند تا مزایای متعددی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند، مانند امکان معامله در بازارهای ثانویه بدون نیاز به زمان انتظار و موانع بوروکراتیک معمول و در نتیجه افزایش کارایی و نقدینگی.

اوندو فضایی قانونی و تحت نظارت برای معاملات را برای سرمایه‌گذارانی که مایل به تعامل با دارایی‌های توکنیزه‌شده هستند، فراهم می‌کند. با این‌حال، قبل از پیوستن به شبکه، از کاربران خواسته می‌شود تا مراحل KYC (احراز هویت مشتری) را طی کنند. این کار برای اطمینان از انطباق با قوانین نظارتی انجام می‌شود.

اوندو با اتکا به اصل خودکفایی، این امر را از طریق مشارکت و ادغام با مدیران دارایی، متولیان، وکلا و سایر نهادهای لازم برای مدیریت دارایی‌های روی زنجیره به دست می‌آورد.

متن کاملا صحیح است و نیازی به ترجمه ندارد. این متن برای انتشار در یک گزارش فارسی حوزه ارز دیجیتال مناسب است.

جیتو: غول استیکینگ لیکوئيد سولانا

جیتو

خلاصه سریع:

  • استیکینگ لیکوئيد روی سولانا
  • برگزارکننده یکی از ترندترین ایردراپ‌ها
  • به کارگیری استراتژی‌های حداکثر ارزش قابل استخراج (MEV)

جیتو یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های استیکینگ مایع در بلاک چین سولانا است. این پروتکل به لطف رابط کاربری ساده و داشبورد کاربرپسند از سایر پروتکل‌ها متمایز می‌شود.

یکی از دلایل موفقیت جیتو رویکرد آن به استراتژی‌های حداکثر ارزش قابب استخراج است، موضوعی که در صنعت ارزهای دیجیتال بسیار بحث‌برانگیز بوده است.

برخی از کاربران استدلال می‌کنند که ماینرهای MEV با دستکاری بازار، در سفارشات معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز پیشتازی می‌کنند یا تراکنش‌ها را درون یک بلاک مجددا سازماندهی می‌کنند تا تراکنش‌هایی را در اولویت قرار دهند که سود بیشتری به دست آورند. این امر با سوءاستفاده از موقعیت ها در یک شبکه خاص، منجر به یک مزیت ناعادلانه و در کل، تجربه بدتری برای کاربران عادی می‌شود.

برخی دیگر استدلال می‌کنند که MEVها با یافتن بهترین قیمت برای توکن‌ها در صرافی‌‌های مختلف و کاهش ناکارآمدی‌های اقتصادی در پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز، به ویژه در پروتکل‌های وام‌دهی که در آن MEV می تواند به بازپرداخت وام‌دهندگان در صورت عدم رعایت حد آستانه وثیقه توسط وام‌گیرندگان کمک کند، می‌توانند کارایی بازار را افزایش دهند. به‌طور کلی،MEV  دارای جنبه های مثبت و منفی است و این همان جایی است که جیتو وارد می‌شود.

راهکار جیتو ارائه یک سیستم حراج است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا روی توالی تراکنش‌هایی که سودآور می‌دانند، پیشنهاد دهند. سپس، موتورهای بلاکی شخص ثالث برای یافتن با ارزش ترین ترکیبات تراکنش، شبیه‌سازی انجام می‌دهند. پیشنهادات حاصل از طریق JitoSOL بین اعتبارسنج‌ها و استیک‌کنندگان توزیع می‌شود. این مکانیسم به‌طور موثر مزایای اسپم را حذف می‌کند و در عین حال پاداش‌های استیک‌کنندگان را افزایش می‌دهد.

کامینو فایننس: اهرم، نقدینگی، وام‌دهی

کامینو فایننس

خلاصه سریع:

  • در حوزه‌های وام‌دهی، نقدینگی و اهرم فعالیت می‌کند.
  • طیف وسیعی از امکانات را برای نیازهای مختلف ارائه می‌دهد.
  • از طریق کامینو پوینت به کاربران پاداش می‌دهد.

کامینو فایننس به دلیل مجموعه گسترده‌ای از محصولات برای وام‌دهی، قرض گرفتن و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، یکی از جالب‌ترین پروژه‌ها در سولانا است. کامینو که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در لندن، انگلستان است، به دلیل طیف متنوعی از خدمات مالی غیرمتمرکز، به ویژه ارائه نقدینگی، اهرم و وام‌دهی و قرض گرفتن، به یکی از پروژه‌های برتر سولانا تبدیل شده است.

ویژگی Multiply به جذاب‌تر شدن کامینو برای کاربران کمک کرده است. همانطور که از نام آن پیداست، Multipliers به کاربران اجازه می‌دهد تا با قرض گرفتن دارایی پایه، در معرض دارایی سودآور قرار گیرند.

به‌عنوان مثال، یک کاربر می‌تواند سولانا را قرض بگیرد تا در  JitSOL شرکت. این امر به لطف  Kamino Lend امکان‌پذیر است، به این معنی که موقعیت‌های Multiply اساساً وام‌های وثیقه‌گذاری شده هستند که در یک رابط کاربری آسان‌تر پیچیده شده‌اند.

کامینو پوینت‌ها نیز بخش جدایی ناپذیر این پلتفرم هستند. از زمان اعلام، کامینو پوینت‌ها به‌عنوان مکانیسم پاداش و تشویقی عمل کرده‌اند و تعامل کاربر را در سراسر مخازن وام‌دهی، قرض گرفتن و نقدینگی تشویق می‌کنند. این سیستم نقش کلیدی در رشد کامینو ایفا کرده است زیرا به‌عنوان معیار سنجش برای تعیین اینکه کدام کاربران در هر ایردراپ آینده بهترین پاداش را دریافت می‌کنند، عمل می‌کند.

مد لدز: NFTهای قابل اجرا در سولانا

مد لدز

خلاصه سریع:

  • در فضای NFT‌ فعالیت می‌کند.
  • توسط یک توسعه‌دهنده زیرساخت شناخته‌شده ایجاد و توسعه یافته است.
  • شگفت‌انگیز است!

مد لدز به یکی از بزرگترین مجموعه‌های NFT در سولانا تبدیل شده است. این مجموعه توسط شرکتی به نام کورال  (Coral) راه‌اندازی شده است که به‌طور خاص بر روی توسعه فریمورک سولانا تمرکز دارد.

مجموعه مد لدز از ۱۰,۰۰۰ آواتار منحصربه‌فرد تشکیل شده است. این آواتارها شخصیت‌های انسانی را به تصویر می‌کشند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص با کمیابی‌های مختلف هستند. هر چه NFT کمیاب‌تر باشد، به‌طور معمول گران‌تر است.

تقریباً ۹,۹۶۶ عدد از NFTهای مد لدز ضرب شده و توسط کلکسیونرها نگهداری می‌شود. لازم به ذکر است که هیچ دو قطعه دقیقاً یکسان نیستند، هر کدام از نظر شکل و فرم منحصربه‌فرد هستند.

یکی از ویژگی‌های جالب‌تر مد لدز این است که آن‌ها xNFT هستند. این بدان معناست که یک اسکریپت کد در آن‌ها نوشته شده است که می‌تواند توسط برنامه‌ای که از مد لدز پشتیبانی می‌کند، اجرا شود. در واقع، این به معنای قابل برنامه‌نویسی بودن و ادغام آسان با برنامه‌های شخص ثالث است.

شبکه هلیوم: اینترنت اشیا (IoT)

شبکه هلیوم

خلاصه سریع:

  • در حوزهDePIN  فعالیت می‌کند.
  • روی شبکه هات‌اسپات توزیع‌شده تمرکز دارد.
  • از اثبات پوشش (PoC) استفاده می‌کند.

شبکه هلیوم یکی دیگر از پروژه‌های DePIN است که برای تبدیل شدن به پیشروترین در زمینه زیرساخت بی‌سیم غیرمتمرکز، به بلاک‌چین سولانا مهاجرت کرده است.

هات‌اسپات‌ها ستون‌های بنیادی اکوسیستم هلیوم هستند. هنگامی که یک هات‌اسپات را فعال و اجرا می‌کنید، به افراد و مشاغلی که در منطقه نزدیک شما هستند، دسترسی به اینترنت را در مقایسه با داده‌های سلولی ارائه می‌دهید. در ازای این کار، با HNT توکن بومی پروتکل پاداش دریافت می‌کنید.

شبکه هلیوم براساس اثبات پوشش  عمل می‌کند، الگوریتم منحصربه‌فردی که کاربران را برای تأیید پوشش شبکه و در نتیجه تأیید موقعیت و اتصال خود، تشویق می‌کند. اثبات پوشش در پروتکل اجماع هلیوم ادغام شده است که از پروتکل اجماع HoneyBadgerBFT استفاده می‌کند.

مدل کسب و کار کاملاً ساده است: کاربران هات‌اسپات‌ها را برای مشارکت در شبکه و کسب پاداش استخراج هلیوم از طریق یک سیستم تشویقی که توسط بلاک چین هلیوم تسهیل می‌شود، مستقر می‌کنند. استخراج هلیوم از فناوری امواج رادیویی به جای روش‌های استخراج سنتی با پردازنده‌های گرافیکی یا دستگاه‌های ASIC استفاده می‌کند که به‌طور قابل توجهی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

سوالات متداول

بهترین پروژه روی بلاک چین سولانا چیست؟

بهترین پروژه روی بلاک چین سولانا بستگی به حوزه فعالیت و انتظارات شما دارد. تعداد زیادی تیم‌ متخصص و قابل اعتماد در حال توسعه زیرساخت‌های هیجان‌انگیز روی سولانا هستند و همچنین خالقان بسیاری در حال خلق آثار هنری دیجیتال فوق‌العاده به شکل NFT هستند.

چگونه پروژه‌های جدید سولانا را پیدا کنم؟

بهترین راه برای پیدا کردن پروژه‌های جدید  سولانا، مشارکت در جوامع از پیش شکل‌گرفته و ایجاد شبکه‌ای از افراد هم‌فکر است که در این مسیر به شما کمک خواهند کرد. به یاد داشته باشید که دو چشم، بازار را بهتر از یک چشم می‌بیند.

آیا سولانا هنوز محبوب است؟

سولانا با افزایش قابل توجه علاقه کاربران در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، همچنان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌ها در صنعت ارزهای دیجیتال باقی مانده است.

سخن پایانی در مورد پروژه‌های برتر سولانا

سولانا به قطبی برای یک اکوسیستم متنوع از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) تبدیل شده است، به خصوص در حوزه‌هایی مانند وام‌دهی، استیکینگ لیکوئيد، صرافی‌های غیرمتمرکز و توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی.

با وجود تمام موانع، سولانا در سال ۲۰۲۴ بازگشت قابل توجهی داشت. اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز آن با میلیاردها دلار در ارزش کل قفل‌شده، انعطاف‌پذیری خود را به نمایش می‌گذارد و به دلیل مقیاس‌پذیری، سرعت و مقرون به صرفه بودن، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

این پیشرفت توسط تیم‌های امیدوارکننده‌ای که پروژه‌های باکیفیت مانند موارد ذکر شده در بالا را می‌سازند، هدایت می‌شود.

منبع خبر "ارزدیجیتال" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.