از «کشف یک باکتری جهش یافته در ایستگاه فضایی» تا «مردی که بدنش الکل تولید می‌کند»

سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 20:03
در روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت جهان علم و فناوری میزبان اخباری از فضا، فناوری نانو، دنیای مجازی، دانش‌بنیان‌ها و حوزه نانو بوده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه نگاهی می‌اندازیم به قابل توجه‌ترین اخبار علم و فناوری ایران و جهان که از جمله آنها می‌توان به کشف یک باکتری جهش یافته در ایستگاه فضایی، بازگشت متاورس، دستگاهی که از عرق بدن برق تولید می‌کند، نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران، اهمیت کمبود تراشه در صنایع مختلف و استفاده از عصاره یک گیاه برای از بین بردن باکتری‌ها اشاره کرد. همچنین خواهیم دانست که چرا بازگشت بشر به ماه تا این اندازه به تعویق افتاده و با مردی آشنا خواهیم شد که بدنش به خودی خود الکل تولید می‌کند!

برای مطالعه کامل هر یک از اخبار بر روی تیتر آنها کیلک کنید.

بودجه و شجاعت بازگشت به ماه وجود ندارد!

بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۲، مأموریت‌های «آپولو» (Apollo) در مجموع ۱۲ فضانورد را به سطح ماه فرستادند و همه این ماجرا پیش از انفجار فناوری مدرن بود. پس چرا به نظر می‌رسد تلاش‌های کنونی که در برنامه «آرتمیس» (Artemis) ناسا تجسم می‌یابند، تا این اندازه کند، متوقف و پیچیده هستند؟ یک پاسخ آسان برای این پرسش وجود ندارد، اما می‌توان گفت که این کار به پول، سیاست و اولویت‌ها وابسته است.

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

یک مرد بلژیکی که معده‌اش بر اثر ابتلا به یک سندرم نادر، الکل تولید می‌کند، در حالی که به علت رانندگی در حالت مستی با جریمه پلیس مواجه شده بود، توانست خود را در دادگاه تبرئه کند.

ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم

ایلان ماسک به تازگی ادعا کرده است که با وجود حدود ۶ هزار ماهواره‌ای که در مدار زمین دارد، اگر بیگانگان وجود داشتند، او حتما باخبر می‌شد.

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط گروهی از پژوهشگران آمریکایی و ژاپنی انجام شده است، احتمال مرگ و یا بستری مجدد در بیمارستان در بیمارانی که توسط یک پزشک زن تحت درمان قرار می‌گیرند، کمتر از بیمارانی است که توسط یک پزشک مرد درمان می‌شوند.

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

محققان در استرالیا ابزاری ساختند که می‌تواند از روی عرق بدن، برق تولید کند. این ابزار قادر است انرژی مورد نیاز ساعت هوشمند را تامین کند. آنها به دنبال راهی هستند که حتی اگر بدن عرق نکرد نیز این دستگاه برق تولید کند. تنفس یکی از گزینه‌های احتمالی آنها برای تولید برق است.

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

به تازگی تحقیقاتی روی تاثیر نانوحباب‌های هیدروژن بر میزان آنتی‌اکسیدان‌های گوجه‌فرنگی بررسی شده است. این نتایج نشان می‌دهد که استفاده از نانوحباب هیدروژن می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش دهد.

«متاورس» بازگشته است

صحبت از فناوری متاورس در ماه‌های اخیر کمرنگ شده است، اما مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، با انتشار یک پست اینستاگرامی که می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر توسعه بهترین هدست‌های واقعیت مجازی داشته باشد و سرعت متاورس را تسریع بخشد، اوضاع را تغییر داده است.

ساخت نانوذرات قاتل باکتری با استفاده از عصاره یک گیاه گرمسیری

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از عصاره گیاه «نونی» توانستند نانوذراتی را تولید کنند که باکتری‌ها را از بین می‌برند.

تایید ۳ پروژه پیشران در حوزه نرم و فرهنگی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی با اشاره به ایجاد ۱۷ کارگروه ذیل سند این ستاد، گفت: تاکنون ۳ پروژه پیشران تایید شده و ۱۰ پروژه دیگر در دستور کار قرار دارد.

نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان‌ حوزه کشاورزی از تولید بذر پیاز تا پهپادها

با برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه کشاورزی شیراز ۱۴ شرکت محصولات خود را به نمایش گذاشتند که از آن جمله می‌توان به بذر پیاز سفید و قرمز، بذر صیفی‌جات، انواع کودهای زیستی و بیولوژیکی، پهپاد کشاورزی و نشای فلفل اشاره کرد.

اهمیت کمبود تراشه در صنایع مختلف

به باور محققان برنامه ملی میکروالکترونیک امروزه صنعت تراشه به عنوان یکی از پایه‌های اصلی قدرت توسعه در جهان شناخته می‌شود و کمبود تراشه در کشور نیز مشکلاتی را ایجاد کرده که دست‌کم یکی از آنها عدم تولید کارت‌های ملی و افزایش زیاد زمان تحویل آن به مردم بوده است.  

راه عبور از آپارتاید علمی، ایجاد ائتلاف میان کشورهای دوست و همسایه است

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، ساخت کیت‌های تشخیصی انسانی و دامی و طیور، ساخت واکسن HPV و واکسن آنفلوآنزا و تشخیص زودهنگام سرطان را از دستاوردهای این پژوهشگاه دانست و گفت: برای عبور از آپارتاید علمی باید با دانشگاه‌های کشورهای دوست و همسایه ائتلاف علمی با هدف شناسایی و کنترل تهدیدات آینده سلامت بشر و پاندمی‌هایی نظیر کرونا، تشکیل دهیم.

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

توافق‌نامه همکاری بین معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری و یک مجموعه‌ پیشگام در صنعت تولید نان، ماشین‌آلات و مواد بهبود دهنده در کشور، در زمینه ایجاد دانشگاه صنعت ماشین‌سازی برای تربیت نیروی انسانی دانش‌آموخته و متخصص این حوزه امضا شده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.