برافراشته شدن پرچم‌های رضوی در تهران و شهرها همزمان با دهه کرامت

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 14:59
مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان تهران گفت: سالیانه بیش از ۳۰ میلیون نفر از ایرانیان به زیارت حرم امام رضا (ع) می‌روند. ضمن اینکه هر سال بین ۳ تا ۴ میلیون نفر از خارج کشور نیز به مشهد مقدس سفر می‌کنند.

صفرعلی براتلو مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان تهران امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در آستانه دهه کرامت در نشست با خبرنگاران گفت: دهه کرامت با سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر آغاز می‌شود و با ولادت امام رضا (ع) پایان می‌یابد. 

براتلو در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در خصوص جایگاه و مقام امام رضا (ع) اظهار کرد: مردم ایران عاشق امام رضا (ع) و مشتاق زیارت حرم رضوی هستند؛ مردم هر موقع که گره‌ای در کارشان به وجود می‌آید، رو به سوی مشهد مقدس و حرم امام رضا (ع) می‌کنند.

وی ضمن دعوت از مردم برای مشارکت در برنامه‌های امسال دهه کرامت پیشنهاد داد: هر فرد در ساعت ۸ صبح هر روز دهه کرامت در خانه، اداره، مدرسه یا دانشگاه به پخش صلوات خاصه امام رضا (ع) بپردازد یا اینکه پرچم نصب کند و در توزیع شربت و شیرینی مشارکت داشته باشد؛ به گونه‌ای که این جشن در سراسر کشور فراگیر شود.

چگونه می‌توان خادم حرم امام رضا (ع) شد؟

براتلو در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص «خادمیاری» عنوان کرد: در سال‌های گذشته اگر کسی می‌خواست خادم حرم امام رضا (ع) شود، باید سال‌ها منتظر می‌ماند و پیگیر می‌شد تا نوبتش بشود و توفیق یابد تا در حرم خادم شود.

وی اضافه کرد: با تدبیری که رهبر معظم انقلاب در حکم‌شان خطاب به تولیت آستان قدس رضوی مرقوم فرمودند، این ظرفیت به وجود آمد تا با تشکیل کانون‌های خدمت رضوی در استان‌ها و شهرستان‌ها شبکه «یاوران رضوی» و شبکه «خادمیاران» به وجود بیاید و آن‌ها با خدمت‌رسانی به مردم توفیق خادمی در حرم رضوی نیز پیدا کنند.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان تهران اعلام کرد که در این استان ۳۰ هزار نفر خادمیار هستند که ۱۷ هزار نفر از آن‌ها فعالند و در ۱۹ رده تخصصی به ارائه خدمت به مردم می‌پردازند. خادمیاران از اقشار مختلف مردمند که در استان تهران بیشتر نخبگانی همچون اساتید دانشگاهی، معلمان و پزشکان هستند.

وی البته این نکته را هم بیان کرد که افراد ابتدا عضو شبکه «یاوران رضوی» می‌شوند و سپس پس از طی یک دوره فعالیت مستمر عضو شبکه «خادمیاران» خواهند شد.

زیارت نرفته‌ها شناسایی و هر ماه تعدادی اعزام می‌شوند

براتلو با بیان اینکه فعالیت‌های کانون‌های خدمت رضوی مورد استقبال مردم و خیرین قرار گرفته است، یکی از اقدامات این کانون‌ها را اعزام زائر اولی‌ها به مشهد مقدس برشمرد و گفت: افرادی هستند که به سنین ۶۷ سالگی رسیده‌اند اما هنوز توفیق نیافته‌اند به حرم امام رضا (ع) بروند. این افراد و همچنین افراد دیگری که در سنین دیگری هستند، شناسایی شده‌اند و ماهیانه تعدادی از این افراد با کمک خیرین به مشهد اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از خیرین که برای ما نیز گمنام است، ماهیانه ۴۵ میلیون تومان به کانون‌های خدمت رضوی کمک می‌کند تا زائر اولی‌ها را به مشهد اعزام کنیم.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان تهران عمده خدمات این کانون‌ها را در حوزه فرهنگی برشمرد و فعالیت در عرصه کتاب و کتابخوانی، برگزاری اردوهای فرهنگی و توزیع بسته‌های معیشتی را از دیگر اقدامات این کانون‌ها اعلام کرد.

وی همچنین عنوان کرد: تاکنون بیش از ۵۳۵ زندانی در استان تهران با مشارکت خیرین و مردم آزاد شدند.

براتلو در ادامه تاکید کرد: هدف ما ترویج فرهنگ رضوی است. اگر مردم با فرهنگ رضوی آشنا شوند، دیگر فقیری باقی نمی‌ماند. پویش‌هایی که در بحث سیل و زلزله به وجود آمد و موکب‌هایی که توسط مردم در ایام اربعین در مسیر نجف تا کربلا، در مرز و در شهر تهران برپا شد ناشی از همین فرهنگ بود.

وی ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌ها و نهادها نیز کمک کنند تا برنامه‌ها و مراسم‌های دهه کرامت امسال به خوبی برگزار شود.

پرچم‌ رضوی در تهران و شهرها برافراشته می‌شود

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان تهران هم به اعلام برنامه‌های دهه کرامت پرداخت و ‌ گفت: جشن‌های ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر و ولادت امام رضا (ع) در همه مناطق و شهرستان‌های تهران برگزار می‌شود. در برخی از شهرها و به خصوص در تهران این جشن به صورت میدانی و گسترده برپا خواهد شد.

وی همچنین خبر داد: پرچم متبرک امام رضا (ع) در شهرستان‌ها و شهرها به اهتزاز درخواهد آمد. در شهر تهران با هماهنگی‌های صورت گرفته این پرچم در تپه‌های عباس‌آباد برافراشته می‌شود.

براتلو اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب تهران نیز حضور داریم و ۸ هزار و ۸۸۸ کتاب نذری از طرف مردم به روستاها و مناطق محروم اهدا خواهد شد. حضور در نمازهای جمعه، برپایی شب‌های شعر و چهارشنبه‌های امام رضایی از دیگر برنامه‌هایی دهه کرامت امسال است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال با کمک مردم و خیرین، وام‌هایی در اختیار خانواده‌های محروم قرار گرفته تا آن‌ها به تولید و اشتغال‌زایی بپردازند. این‌ها در سال‌های گذشته در بحث فروش و بازاریابی مشکلاتی داشتند که بنا شد در دهه کرامت بازارچه عرضه محصولات این عزیزان در چند شهر و شهرستان برپا شود.

فعالیت‌ها کاملاً مردمی است

بخش دوم این نشست خبری پرسش و پاسخ با خبرنگاران بود که براتلو ابتدا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران اظهار کرد: در تهران دفتری داریم که افرادی در آنجا مستقر هستند و پاسخگوی درخواست‌ها و کمک‌های مردم هستند. در مناطق و شهرستان‌ها نیز دفاتری داریم. مردم می‌توانند با شماره های ۶۶۴۶۶۹۵۸ و ۶۶۴۰۹۵۹۰ در تهران تماس بگیرند و هم عضو شبکه یاوران رضوی ‌شوند و هم به این کانون که زیر نظر بنیاد کرامت و آستان قدس رضوی است، کمک کنند. پایگاه اطلاع‌رسانی این کانون‌ها نیز در آینده آماده و بارگذاری خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: کسانی که مورد حمایت کانون‌های خدمت رضوی قرار می‌گیرند، تحت پوشش نهادهای دیگر همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) نیستند و در این رابطه موازی‌کاری صورت نمی‌گیرد. ضمن اینکه فعالیت‌های ما با آن نهادها متفاوت است که به طور نمونه می‌توان به اعزام زائر اولی‌ها اشاره کرد. توزیع بسته‌های معیشتی به صورت موردی و در برخی مناسبت‌ها صورت می‌گیرد.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان تهران تاکید کرد: اگرچه این مجموعه زیرنظر بنیاد کرامت و آستان قدس رضوی است، اما فعالیت‌های آن کاملاً مردمی است؛ بدین معنا که مردم تمام کارها را انجام می‌دهند و ما یک ریال به افراد پرداخت نمی‌کنیم. مردم به عشق امام رضا (ع) خادمیار می‌شوند و خدمت می‌کنند.

به دنبال آزادسازی زندانیان خانم هستیم

براتلو در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری به نقش و اهمیت رسانه‌ها ‌ اشاره کرد و در این رابطه گفت: چندی پیش یکی از افرادی که به حکم قصاص محکوم شده بود توسط کانون‌های خدمت رضوی از اعدام نجات یافت. افراد بسیاری خدمت اولیای دم رسیده بودند و حتی ارقامی نیز برای بخشش پیشنهاد داده بودند، اما نپذیرفتند تا اینکه خادمان امام رضا (ع) با پرچم رضوی خدمت رسیدند و آن‌ها گفتند به امام رضا (ع) بخشیدیم.

وی خاطرنشان کرد: در کانون‌های خدمت رضوی کارهای بزرگ و وسیعی انجام شده است که نیازمند اطلاع‌رسانی است؛ این ظرفیت نیز با درایت رهبر معظم انقلاب ایجاد شده است.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان تهران در پاسخ ‌پرسش یکی از خبرنگاران اعلام کرد: سال گذشته در روز عید غدیر خُم ۲۵۰ هزار پرس غذا توسط خادمیاران در مسیرهای شادپیمایی و در روز عید سعید فطر نیز بیش از یکصد هزار پرس غذا بین مردم توزیع شد.

وی اظهار کرد: اکنون به دنبال آزادسازی زندانیان زن هستیم و در این رابطه باید از کمک خیرین بهره ببریم. در رابطه با اعزام زائر اولی‌ها نیز نیازمند حمایت خیرین هستیم. همچنین اگر در تهران و شهرستان‌ها دو سه درمانگاه رضوی داشته باشیم که مردم مناطق محروم و مستمندان رایگان درمان شوند، اتفاق خوبی رقم خواهد خورد.

براتلو این نکته را هم بیان کرد که حساب کانون‌های خدمت رضوی متعلق به آستان قدس رضوی است و هیچ حساب شخصی در این کانون‌ها نداریم.

نهادهای دولتی به کمک کانون‌های خدمت بیایند

سوال پایانی خبرنگاران درباره اعزام اولی‌ها بود که مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان تهران گفت: هر ماه حدود ۴۰ - ۵۰ نفر از استان تهران به زیارت حرم امام رضا (ع) نائل می‌شوند. امیدواریم بتوانیم این تعداد را با کمک خیرین افزایش بدهیم.

وی افزود: متاسفانه ظرفیت زائرسرای مشهد محدود است و اگر خیرین در حوزه اسکان کمک کنند، بسیار خوب خواهد بود. همچنین اگر دستگاه‌هایی که در مشهد زائرسرا دارند، در ایام غیر اوج مکان‌هایشان را در اختیار ما قرار بدهند، می‌توانیم هر ماه تعداد بیشتری زائر اولی به مشهد مقدس اعزام کنیم.

براتلو در پایان گفت: آستان قدس رضوی در حال ساخت زائرسراهایی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس است تا افرادی که از راه دور عازم می‌شوند در این مکان‌ها استراحت کنند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.