آبگیری ۶۳ میلیون متر مکعب در سازه‌های خراسان‌جنوبی

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 09:27
مدیر کل منایع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی از آبگیری ۶۳ میلیون متر مکعب طی اردیبهشت امسال در سازه‌های خراسان‌جنوبی خبر داد.

‌بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی خسارت‌هایی در بر داشته و آسیب‌هایی به مناطق روستایی بویژه راه‌های روستایی زده،  اما آن روی سکه قصه پرشدن منابع آبی بود و آبگیری سدها که خوشحالی مردم خراسان جنوبی که از خشکسالی‌های چندین ساله رنج می بردند را به همراه داشت. در واقع در این مدت ۸۵ میلیون مترمکعب از سازه‌های خراسان جنوبی آبگیری شده و پنج میلیون مترمکعب رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره گردیده است.

بر اساس پیش بینی‌ها با روند تغییرات اقلیمی، مساله سیلاب در خراسان جنوبی تشدید شده و در این میان می‌توان به تاثیر نقش سدسازی در نقاط مختلف استان در مدیریت منابع حاصل از سیلاب اشاره کرد.

در همین راستا علیرضا نصرآبادی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در گفت و گو با ایسنا گفت: از ابتدای سال آبی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ بیش از ۷۲ میلیون متر مکعب رواناب و سیلاب در بیش از ۲۳۳۵ سازه آبخیزداری استان مدیریت و مهار شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت آبگیری سازه‌ها ۸۵ میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: حدود ۸۵ درصد این سازه‌ها آبگیری شده است که حجم کنترل شده رواناب فقط در اردیبهشت ۱۴۰۳ بیش از ۶۳ میلیون متر مکعب بوده است. 

نصرآبادی بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیم و افزایش شدت بارش‌ها و وقوع سیل همزمان با حاکمیت خشکسالی بهترین راهبرد سازگاری با شرایط موجود اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی افزود: این طرح‌ها به تعداد زیادی جمعیت بیشتری را پوشش داده و در مقایسه با سایر طرح‌های بخش آب هزینه بسیار کمتر داشته و خیلی  زودبازده هستند.

وی تصریح کرد: بارش‌ها و رواناب‌ها در مناطقی که طرح‌های آبخیزداری اجرا شده به سرعت در احیا و افزایش آبدهی منابع آبی و بهبود کمی و کیفی منابع آب تاثیرگذاری داشته و دارد.

نصرآبادی با بیان اینکه نقش پروژه‌های آبخیزداری در حذف یا کاهش شدید خسارت سیل در مناطق پایین دست، اراضی کشاورزی، ابنیه و مناطق مسکونی بوده، گفت: پایداری تولید و اشتغال و کاهش مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس از مبانی پدافند غیر عامل طرح‌های آبخیزداری به ویژه در مناطق مرزی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: بیشترین حجم جمع آوری شده در سازه‌های آبخیزداری با ۱۰ میلیون متر مکعب مربوط به شهرستان نهبندان و پس از آن با ۹ میلیون متر مکعب مربوط به شهرستان طبس است.

وی بیان کرد: در این مدت در سازه‌های شهرستان سربیشه نیز ۸ میلیون متر مکعب و بشرویه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب جمع آوری شده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.