فیلم تمساح خونی در پس از گذشت حدود 40 روز از اکران در سینما ها توانست رکورد فروش 100 میلیاردی را از آن خود کند. رکوردی که بیشتر از همه نام جواد عزتی با آن گره خورده است. فیلمی که در جشنواره فجر چهل دو دوم نیز علاوه بر نامزدی در دو بخش، توانست جایزه بهترین کارگردان اول را برای جواد عزتی به ارمفان بیاورد.
تمساح خونی ، فیلمی که در سکانس های ابتدایی آن مخاطب را با دلار و قیمت آن درگیر می کند و تا پایان فیلم همه جنجال های آن با دلار رقم میخورد ، موضوعی که جامعه درگیر آن است و حتی مخاطب خیال پردازی می کند که با داشتن این همه پول چه کاری را انجام می دهد.
تمساح خونی در ژانر کمدی خوش رخشید ؛ کما اینکه در سکانس هایی از آن از کلمات و یا صحنه های هرچند کوچک جنسی و یا رکیکی استفاده می شود. مهم ترین نکته آن ریتمی بود که مخاطب را حداقل تا دقایق 50 از تب و تاب هیجان نمی اندازد و با فیلم همراه می کند ، هر چند سکانس هایی از آن اقرار آمیز تلقی می شود!
می توان گفت این فیلم در اغلب لحظه ها با دیالوگ هایش خنده نگرفت بلکه با اکت درست بازیگران و طراحی صحنه ی خاص توانست نقطه ی ضربه را به مخاطب بزند و او را بخنداند، خنده ای که نه تنها به لبخند اکتفا کند! کارگردانی خوب صحنههای پرتحرک جوادعزتی بیشترین ضرب را در فیلم ایجاد کرد!
تمساح خونی در درجه اول، عزتی قصهگو بوده و همه عوامل اجرایی و فنی را برای داستانگویی خود مامور کرده است. فیلم به مثابه آثار آمریکایی و مدلهای سینمای اکشن هالیوودی است و سعی کرده از تکنیکهای سینمایی از موسیقی و فیلمبرداری تا تدوین و طراحی صحنه و لباس به بهترین شکل استفاده کند.
یکی از جالب ترین نکات در سکانس های آن سناریو سازی یک جمله ساده برای خنده بود! جمله" قورباغه ات را قورت بده " که از سکانس های ابتدایی فیلم به گوش مخاطب رسید و تا لحظات آخر در لحظات مختلف استفاده شد تا بالاخره با سناریویی که این جمله ایجاد کرده بود توانست خنده را از مخاطب بگیرد. همزمان با ریتم هیجانی فیلم سناریو های مشابهی پیش رفت که توانست در ذهن مخاطب ماندگار شود.
قورباغهات را قورت بده کتابی است از برایان تریسی سخنران، نویسنده و کارآفرین کانادایی که در زمینه انگیزشی و روانشناسی به نگارش درآمده است. این کتاب نکات مهمی را دربارهٔ غلبه بر ترس و تنبلی و اولویت قائل شدن برای کارهای مهم در زندگی بیان میکند در در تعبیر درستی از مفهوم این کتاب در سکانس های فیلم استفاده شد!
جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند و البته با حضور افتخاری: پژمان جمشیدی، کامبیز دیرباز، مهدی حسینینیا، مهران غفوریان، هومن حاجیعبداللهی و…
جواد عزتی اولین تجربه کارگردانیاش را پشت سر میگذارد و کامران حجازی مدیر تولید سریال زخم کاری که تهیهکنندگی آثاری چون مرد بازنده و کت چرمی را در کارنامه دارد در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیهکننده فیلمش هم شده است. فیلمی به سرمایهگذاری خود حجازی، مجتبی شاهزیدی، شهر فرنگ و پارس فیلمنت تولید شده است.
جواد عزتی | کارگردان:
الناز حبیبی | بازیگر: برای من چیز عجیبی نبود، زیرا تجربه همکاری با آقای عزتی را داشتهام و ایشان ۹۰ درصد حواسشان به پارتنرش است. به همه عوامل این کار خسته نباشید میگویم.
عباس جمشیدیفر | بازیگر: من تجربه کارکردن با آقای عزتی را در جایگاه کارگردان داشتم. اولین نمایشی که در تئاتر بازی کردم به کارگردانی آقای عزتی بود در سال ۱۳۷۹ که در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و در آن سال جایزه اول بازیگری فجر را گرفتم. سه کار بازی کردم که کارگران آن جواد عزتی بود. شکر خدا در اولین فیلم سینماییاش هم به من اعتماد کرد و با هم کار کردیم. در روندی که خیلیها به کندی جلو میروند و به نظرم بد نیست، گاهی افراد بر مبنای نگاه و سلیقه خودشان اثری را خلق میکنند که کندی شریفی است. آقای عزتی چون همیشه شریف فکر میکند، براین اساس بسیار معتقدست و اکثر کارهایی که با آقای عزتی داشتم، همین طور بوده و اجازه نمیدادند منِ بازیگر، شوخی انجام دهم که خوب نباشد. این نگاه اوست و قابل احترام است.
شبنم قربانی | بازیگر: خوشحالم که در این گروه حضور داشتم. آقای عزتی مانند بازیگری در عرصه کارگردانی هم درخشان بودند و یکی از چالشهای بزرگ من در این فیلم بازی کردن جلوی آقای جمشیدیفر بود.
بهزاد خلج | بازیگر: دغدغه اول من برای بازی کردن در این فیلم مشق کردن برای جواد عزتی بود. در کار طنز بازی کردن، بسیار سخت است اما نگران بازی در این فیلم نبودم زیرا میدانستم جواد عزتی کار را هدایت میکند و به خودش دل سپردم.
پدرام افشار | نویسنده: حضورم در این پروژه را مدیون اعتماد آقایان عزتی و حجازی هستم. این فیلم کاملا به ژانر وفادار و تلفیقی از اکشن و کمدی است. طبعا بخش عظیمی از کارهای اکشن منوط به اجرا است و آقای عزتی ایدههایی داشتند و با هم چک کردیم. صادقانه اینکه صددرصد فیلمنامه با اجرای آقای عزتی ارتقا یافت. فیلمنامه سکانسهای سختی داشت که انگار کار یک کارگردان فیلم اولی نبود. به نظر من ضربآهنگ فیلم به صورت استاندارد حفظ شده است و در واقع ما به ژانر متعهد بودیم.
مسعود سخاوتدوست | آهنگساز: فکر نمیکردم در طول پروژه با کارگردانی مواجه هستم که کار اولش است زیرا تکلیفشان با کار مشخص بود. من نیز سعی کردم موسیقی جنبه خندهدار کار را تشدید نکند. ما دو رویکرد کمدی شخصیت و موقعیت را در فیلم داشتیم و اکشن بودن روی فیلم سوار بود. در نتیجه موسیقی باید ریتم خوبی میداشت. متاسفانه موسیقی در سالن با دیلی شنیده میشد و خود این مساله که آقای عزتی نمیخواستند فیلم را به سمت ابتذال ببرند، در آهنگسازی فیلم موثر بود.
پوستر دوم فیلم تمساح خونی در زمان اکران سینمایی
پوستر رسمی فیلم تمساح خونی
مهلا رنجبران