رئیسی به عراق می‌رود

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 15:57
دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: سفر وزیر کشور عراق به ایران بعد از سفر رئیس جمهور ایران به عراق انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، میراحمدی در حاشیه نشست ستاد مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران، گفت: در مذاکرات  با وزیر کشور عراق در ۵۰ مورد از جمله عبور آسان از مرزها به توافق رسیدیم. طرح «سجاد» که تبادل اطلاعات گذرنامه ایران با طرف عراقی است در هر چهار مرز با طرف عراقی به اجرا گذاشته می‌شود. این مسئله بعد از اربعین نیز ادامه خواهد یافت.
وی ادامه داد: وسایل همراه زائران اربعین از طریق نصب ایکس ری به تعداد بیشتر، انجام می‌شود که هم مسئله کنترل بار همراه زائران و هم سرعت عبور آنان از مرزها را افزایش می‌دهد. مسئله بعدی اسناد رسمی پذیرش زائران بود. طبق توافق گذرنامه بین المللی و گذرنامه زیارتی مبنا سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات خواهد بود.
میراحمدی با اشاره به توافقات انجام شده در خصوص اتباع غیر ایرانی اربعین گفت: طرف عراقی در خصوص اتباع پاکستانی ملاحظاتی داشت که در این سفر با هیئت ایرانی در میان گذاشت. وزیر کشور عراق در آینده به ایران سفر خواهد کرد تا پیشنهادات پذیرش زائران پاکستانی مطرح و به توافق برسیم. طرف عراقی نظر خاصی درباره اتباع غیر پاکستانی نداشت.
وی ادامه داد:برای حل چالش حمل و نقل زائران پاکستانی نشستی سه جانبه بین ایران، پاکستان و عراق انجام خواهد شد. یکی از محورهای این جلسه گفت و گو درباره مشکل حمل و نقل زائران پاکستانی در سفر به عراق از خاک ایران به وسیله اتوبوس‌های پاکستانی است.
دبیر ستاده مرکزی اربعین توافق در خصوص پایانه‌های مرزی و قیمت پارک خودرو در گاراژهای کاظمین، سامرا، نجف و کربلا را از دیگر توافق دو طرف برشمرد.
وی افزود:به دلیل افزایش آمار فوتی در تصادفات جاده‌ای در ایام اربعین با طرف عراقی به توافق رسیدیم تا کمیته مشترکی برای رسیدگی به این مسئله تشکیل شود تا با استقرار پلیس در نقاط حادثه خیز در جاده های عراق از تصادفات جلوگیری شود.
دبیر ستاد مرکزی اربعین حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را از دیگر توافقات انجام شده با طرف عراقی برشمرد و گفت: طبق توافق ۱۵۰۰ سفر روزانه از طرف ایران به عراق در ایام اربعین انجام خواهد شد. در خصوص ورود خودروهای شخص ایرانی به عراق از اول تا دهم ماه صفر نیز با طرف عراقی صحبت‌هایی شد که قرار شد این موضوع در جلسات مشترک بیشتر بررسی شود.
وی ادامه داد: در خصوص برقراری شماره‌های تلفن سه رقمی، اینترنت رایگان، تسهیل انتقال موکبهای عراقی و استقرار  قرارگاه‌های استانی در مرزهای ششگانه با طرف عراقی به توافقات خوبی رسیدیم.
میراحمدی ادامه داد: به دلیل وجود مشکل در حوزه حمل و نقل جاده‌ای برای انتقال زائران به عراق زمینه انتقال زائران با خودروهای شخصی به مرزهای زمینی را به وجود می‌آوریم.
وی افزود: البته رایزنی‌هایی هم برای استفاده از ظرفیت شبکه حمل و نقل جاده‌ای سایر کشورها در ایام اربعین در جریان است.
دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: ستاد و بانک مرکزی پیش بینی برای عرضه ارز اربعین را در قالب دینار انجام داده‌اند. میزان عرضه ارز زائران اربعین برابر با مبلغ عدد سال قبل خواهد بود. برای تامین ارز موکب‌ها در اربعین در داخل عراق نیز با بانک مرکزی در حال رایزنی هستیم.
میراحمدی از آمادگی خیران ایرانی برای ساخت محل استراحت زائران اربعین در عراق سخن گفت و افزود: سرمایه‌گذاران ایرانی آمادگی دارند شهرک‌های زائرپذیر را در عراق بسازند به شرط آنکه زمین مورد نیاز از طرف عراق در اختیارشان قرار بگیرد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.