پیش‌بینی بورس امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سالگرد یکشنبه سیاه

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 08:01
امروز سالگرد یکشنبه سیاه است. روزی که به یک باره بورس تهران سقوط کرد و شاخص کل 95 هزار واحد پایین آمد. بسیاری از سهامداران نمی‌دانستند علت این ریزش چیست اما پس از چند هفته مشخص شد که بخشنامه هیئت دولت با امضای معاون اول رییس جمهور در روز ۱۷ اردیبهشت ابلاغ شده که حاکی از تغییر نرخ انرژی صنایع پتروپالایشی بود. به سرعت ظن دستیابی عده‌ای به رانت اطلاعاتی مطرح شد اما از آن روز تاکنون این تخلف آشکار پیگیری نشده است.

 بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل   برای پنجمین روز متوالی سقوط کرد. شاخص کل 5 هزار و 188 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 192 واحد رشد کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  7 واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش 89 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت صنعتی بهشهر (غبشهر)، شرکت سیمان دشتستان (سدشت) و شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام) نمادهای سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود (کشرق)، شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن) و شرکت توسعه نرم افزاری توسن (فن افزار) بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای بسویچ (شرکت پارس سویچ)، حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) و غشاذر (شرکت پگاه آذربایجان غربی) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع مادیران (مادیرا)، شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) و شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیا ناما (ناما) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 53 نماد صف خرید داشتند و 47 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 15 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 131 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 34 درصدی به 163 میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سالگرد یکشنبه سیاه

پیش بینی بورس امروز 

دیروز اغلب نمادهای بازار قرمزپوش بودند و نمادهای فملی، فارس، فولاد، شبندر و کگل بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. شاخص کل ریزش کرد اما شاخص هم وزن اندکی رشد کرد. 

علاوه بر این روز یکشنبه برای پنجمین روز سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 84 میلیارد تومان بود. 

دیروز نمادهای شستا، خساپا، وبملت، شپنا، سخوز، فملی، خودرو، فزر، فباهنر، وخاور و شگویا بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. 

بنابراین روندهای درونی بازار سهام نزولی بودند. شاخص از مرز 2 میلیون و 260 هزار واحد پایین آمد، سطحی که تحلیلگران تکنیکی آن را سطح حمایت شاخص می‌دانستند. حال به نظر می‌رسد با از دست رفتن این سطح حمایت، شاخص نزول بیشتری را در پیش داشته باشد. 

 امروز سالگرد یکشنبه سیاه است. روزی که به یک باره بورس تهران سقوط کرد و شاخص کل 95 هزار واحد پایین آمد. بسیاری از سهامداران نمی‌دانستند علت این ریزش چیست اما پس از چند هفته مشخص شد که بخشنامه هیئت دولت با امضای معاون اول رییس جمهور در روز 17 اردیبهشت ابلاغ شده که حاکی از تغییر نرخ انرژی صنایع پتروپالایشی بود. به سرعت ظن دستیابی عده‌ای به رانت اطلاعاتی مطرح شد اما از آن روز تاکنون این تخلف آشکار پیگیری نشده است.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.