بعد از ۷ اکتبر شاهد بیشترین میزان احداث جاده‌ها و اقامتگاه‌ها در کرانه باختری هستیم/ دسترسی فلسطینی‌ها به منابع آب و مزارع زیتون در کرانه باختری قطع می‌شود +عکس و فیلم

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 19:07
اسناد جدید روزنامه وال استریت ژورنال نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی به بهانه وضعیت اضطراری، به طور برنامه ریزی شده درحال شهرک سازی و احداث جاده های جدید در کرانه باختری است.  

سرویس جهان مشرق - در شرایطی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و اورپایی‌ها از ضرورت به رسمیت شناختن کشور فلسطینی خلع سلاح شده در کرانه باختری دم می‌زند به گونه ای که تهدیدی برای رژیم صهیونیستی نباشد، مقامات رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی هستند.

رسانه‌های صهیونیستی از تلاش مسئولان صهیونیست برای با ایجاد هزاران شهرک جدید خبر داده‌اند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» نوشت، قرار است هفت هزار واحد مسکونی در چند مرحله در مناطق اشغالی کرانه باختری ساخته شود.

وبگاه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد، "اسرائیل" پس از هفتم اکتبر به بهانه شرایط اضطراری، همه شکایت‌های فلسطینیان که مربوط به مصادره زمین هایشان می شود، به حال تعلیق درآورده و عملا درحال گسترش شهرک سازی ها و احداث جاده های جدید در زمین های فلسطینی است.

صهیونیست ها در این برهه زمانی روی احداث جاده تمرکز کرده‌اند. به عنوان مثال جاده‌ای در نزدیکی روستای فلسطینی «فرخه» در کرانه باختری پس از هفتم اکتبر، برای آن به سرعت بودجه تخصیص داده شد و فقط طی سه روز احداث شد.

براساس ویدئوهایی که به تایید وال استریت ژورنال رسیده اند و طبق اعلام شاهدان محلی، بخش زیادی از این کار را خودروهای راهسازی انجام می دهند که فاقد هرگونه آرم هستند. این خودروها اغلب تحت حفاظت افراد مسلح (صهیونیست) کار می کنند.

اقامتگاه های دوره افتاده

در سال ۱۹۶۷، بخش کوچکی از صهیونیست‌ها احداث اقامتگاه هایی به نام «شهرک ها» را در کرانه باختری شروع کردند آن هم پس از انکه ارتش رژیم صهیونیستی پس از پایان جنگ شش روزه این مناطق را اشغال کرده بود. شهرک‌ها براساس قوانین بین المللی غیرقانونی هستند اما طبق قوانین این رژیم قانونی محسوب می شوند.

طی سالیان سال برخی از اعضای جنبش (شهرک سازی) شروع به احداث اقامتگاه های کوچک و جدیدی به نام «اقامتگاه های دوره افتاده» کردند که هم طبق قانون رژیم صهیونیستی و هم طبق قانون بین المللی، غیرقانونی است.

شهردار فرخه

هم اکنون ناظران می گویند که بعد از هفتم اکتبر، سرعت احداث اقامتگاه های دور افتاده و احداث جاده های غیرقانونی درحال افزایش است.

طبق تحلیل و بررسی های وال استریت ژورنال، بعد از هفتم اکتبر مناطق نزدیک «فرخه» که شهر کوچک فلسطینی با حدود ۱۸۰۰ نفر جمعیت است شاهد بیشترین میزان احداث جاده ها و اقامتگاه های دور افتاده بوده است.
در کرانه باختری احداث جاده به صورت قانونی چندین سال طول می کشد، مصطفی حامد شهردار فرخه گفت، جاده ای که نزدیک شهر او وجود دارد طی چند روز احداث شده است.

شهردار «فرخه» افزود، پس از هفتم اکتبر حدود ساعت شش صبح بود که ما با مشاهده سه بولدوزر تعجب کردیم. آن احداث جاده برای شهرک نشینان را آغاز کردند. هر کسی که مسئول احداث جاده باشد دارد از جنگ در غزه به عنوان پوشش استفاده می کند.
شهردار فرخه افزود، این کار سوء استفاده از اوضاع است. "اسرائیل" در وضعیت اضطراری قرار دارد. بنابراین انها از این وضعیت بهره برداری کردند تا مطمئن شوند که نمی توان با احداث این جاده، هیچ مخالفتی کرد. هم اکنون هر کشاورزی در منطقه ممکن است هدف حمله قرار بگیرد چون آنها الان اینجا جاده دارند!

یک ساعت وقت دارید!

این جاده در نزدیک فرخه در نزدیک اقامتگاه دور افتاده (در تصویر) و در نزدیکی یکی از بزرگترین شهرک‌ها در کرانه باختری به نام «آریل» قرار دارد. جاده ای که آنها را به هم متصل کند باعث می شود مرزهای این شهرک ها و اقامتگاه های مجاور گسترش یابد و عملا دسترسی فلسطینی ها به بخش زیادی از منابع تامین آب شهر و مزارع زیتون قطع شود. این جاده های جدید می توانند به درگیری های جدید منجر شود.

بلال صالح کشاورز فلسطینی در بیست و هشتم اکتبر درحالی که مشغول برداشت زیتون بود هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. خانواده‌اش و شاهدان گفتند که وی مسلح نبود و به دست یک شهرک نشین صهیونیست کشته شد. فرد تیرانداز مدعی شد که در دفاع از خود تیراندازی کرد. او بازداشت اما در ادامه آزاد شد.

در تصاویر وال استریت دیده می شود، برای پاکسازی مسیر برخی جاده ها، خشونت هم بکار گرفته می شود. به عنوان نمونه روستای «وادی السیق» متعلق به دامداران فلسطینی بود. آنها برای سالیان سال در اینجا زندگی کردند.

با ابو بشار چوپان فلسطینی ساکن وادی السیق در کرانه باختری می گوید، حدود ساعت دوازده و سی دقیقه بعد از ظهر روز دوازدهم اکتبر بود. ما با یک حمله هماهنگ شده، غافلگیر شدیم. شهرک نشینان "اسرائیلی" و شهرک نشینانی که لباس نظامی به تن داشتند به ما گفتند که باید دام ها و فرزندانمان را جمع کنیم و از اینجا برویم.

ابو بشار افزود، آنها شروع به کتک زدن و بستن دست و پای مردان کردند. آنها کارت های شناسایی، تلفن ها و همه چیز را از ما گرفتند. آنها گفتند شما یک ساعت وقت دارید. هر کسی تا یک ساعت دیگر در وادی السیق دیده شود هدف گلوله قرار خواهد گرفت.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است، که مشغول تحقیق درباره این حادثه است، اما تایید کرد که نظامیان این رژیم نقش داشتند، آنها گفتند فرمانده نظامیان را از سمتش برکنار کردند.

طی هفته های پس از آن، روستا از بین رفت و سپس جاده احداث شد. عکس های ماهواره ای نشان می دهد که این جاده به این اقامتگاه دور افتاده کشاورزی منتهی می شود.
اقامتگاه یکی از (سرکرده های) شهرک نشینان به نام «ناریا بن پازی» تعلق دارد که مجوز چرای دام، مجوزهای کشاورزی و منابع مالی امنیتی برای کشاورزی در این منطقه را از کابینه رژیم صهیونیستی دریافت کرده. ما به اقامتگاه بن پازی رفتیم و توانستیم چیزهایی را مشاهده کنیم مثل دو اتاق کوچک، یک پست نگهبانی و یک سر پناه برای دام‌ها.

آویخای سوئیسا شهرک نشینی که مسئولیت امنیت اقامتگاه دور افتاده «بن پازی» را برعهده دارد، گفتگو کردیم. او رئیس سازمانی است که خدمات حفاظت مسلحانه از اقامتگاه های کشاورزی و دامداری در منطقه را ارائه می کند. بخشی از منابع مالی آنها برای نگهبانی از این اقامتگاه های دور افتاده را مستقیما وزارت کشاورزی رژیم صهیونیستی پرداخته می شود.

آویخای سوئیسا دراین باره گفت، دولت (کابینه رژیم صهیونیستی) ۷۵ درصد بودجه را پرداخت می کند. یهودیان (صهیونیست‌ها) مقیم خارج ۱۵ درصد را تامین می کنند. ده درصدش هم کمک های مالی از داخل سر زمین های اشغالی است. در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، صحبت از حدود ۱۱ اقامتگاه دور افتاده بود، اما امروز تعدادشان به هشتاد مورد رسیده است.

این صهیونیست افزود، از زمان شروع جنگ علیه غزه درهای زیادی باز شده است. دولت از این زمین‌ها به عنوان زمین‌های ذخیره استفاده می کند. روزی خواهد رسید که خانه ها و محلات را در این مکان ها بنا خواهد کرد.

طبق اسناد وال استریت ژورنال، زمانی که این اقامتگاه های دور افتاده برای کشاورزی احداث شوند، بار دیگر جاده ها به عنوان راه‌هایی ارتباطی برای تاسیس شهرک‌ها اهمیت پیدا می کنند. به همین علت است که این جاده احداث شد. این جاده شهرک امانوئل را به یک اقامتگاه دور افتاده به نام آلونی شایلو متصل می کند.
ساخت و ساز برای سالیان سال متوقف شد. اسناد پرونده قدیمی دادگاه نشان می دهد این کار را کارکنان شرکتی به نام «امانا» انجام دادند. این شرکت سالیانه میلیون ها دلار پول را از ادارات محلی در شهرک‌ها برای توسعه آنها دریافت کرد.
اما تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که این کار پس از هفتم اکتبر مجددا ازسرگیری شد و به پایان رسید. معلوم نیست چه کسی مسئول این کار بود. شرکت «امانا» هرگونه نقش داشتن در احداث جاده را تکذیب می کند.

بازگشت به خانه

مصطفی حامد شهردار فرخه می گوید برای او و روستایش، راهی باقی نمانده است. ما به مراکز حقوقی مربوطه مراجعه کردیم اما متاسفانه در کمال شگفتی متوجه شدیم که "اسرائیل" در وضعیت اضطراری قرار دارد و دادگاه های آن به خصوص در پرونده های مربوط به شهرک سازی ها به حال تعلیق درآمده اند.

در ماه ژانویه هزاران صهیونیست که بیشتر آنها شهرک نشین بودند در قدس اشغالی برای کنفرانسی تجمع کردند که بن گویر وزیر امنیت رژیم صهیونیستی و دیگر وزرای کابینه نتانیاهو حضور داشتند.

بن گویر در این کنفرانس گفت، اگر هفتم اکتبر دیگری نمی خواهید، باید به خانه بازگردید و کنترل سرزمین را بدست گیرید.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.