تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی «کرخه» در سال جاری

سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 15:00
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه در سال جاری خبر داد.

داود میرشکار امروز (۴ اردیبهشت‌ماه) به رسانه‌ها، اظهارکرد: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است و این وضعیت موجب شده است اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در استان خوزستان در پارک ملی کرخه در سال جاری متولد شود.

وی ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه‌روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

میرشکار گفت: بعد از بیماری میاز که در سال ۱۳۹۳ موجب تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد، اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان برنامه‌های پایشی و رصد شبانه‌روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرد و به این منظور، برنامه‌های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

وی افزود: هدف این اداره‌کل علاوه بر تکثیر گونه‌ها در محیط‌های کنترلی، تکثیر به صورت آزاد در محیط‌های طبیعی است و به همین منظور در سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی، تعداد گوزن‌ها از پنج رأس در سال ۱۳۹۸ به ۱۲ در سال ۱۴۰۲ راس رسیده است که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال سه تا چهار گوساله به این جمعیت اضافه شود.

وی بیان کرد: گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است و در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

میرشکار گفت: زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل‌های دز و کرخه استان خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطق دیگری هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شده است. جزیره اشک ارومیه و دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.