محدودیت‌ بذرپاش در بیان واقعیات، تکذیب ادعای آمریکا درباره جنگ اوکراین، رکوردشکنی تاریخی دولت

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 00:26
محدودیت‌های وزیر راه در بیان واقعیات، تکذیب ادعای جدید آمریکا درباره جنگ اوکراین، رکورد شکنی دولت سیزدهم در تاریخ ایران، واکنش به ورود جنگنده‌های F-۱۶ به جنگ اوکراین از جمله اخبار شامگاهی ۱۷ اردیبهشت بودند.

به گزارش ایسنا، شامگاه هفدهم اردیبهشت اخباری در حوزه‌های مختلف منتشر شد که در ادامه گزیده‌ای از آنها را مرور می‌کنید:

آتش‌بس در غزه برقرار می‌شود؟

جهان - جنبش حماس در بیانیه‌ای از موافقت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش با طرح قطر برای آتش بس در غزه خبر داد و منابع صهیونیستی اما ساعتی پس از اعلام موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه اعلام کردند پیشنهادی که حماس موافقت خود را با آن اعلام کرده است، مورد قبول اسرائیل نیست و این پیشنهاد شامل امتیازات عمده‌ای است که اسرائیل نمی‌تواند آن‌ها را بپذیرد. از طرف دیگر، یک مقام حماس به العربیه گفت: ما با سندی موافقت کردیم که شامل آتش بس دائمی و رفع کامل محاصره است و توپ اکنون در زمین اسرائیل است.

محدودیت‌ بذرپاش در بیان واقعیات، تکذیب ادعای آمریکا درباره جنگ اوکراین، رکوردشکنی تاریخی دولت

ابراز نگرانی واشنگتن از حمله به رفح 

یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به محتوای گفت‌وگوی تلفنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از نگرانی‌های واشنگتن نسبت به نقشه حمله این رژیم به شهر رفح خبر داد و اظهار کرد بایدن حصول توافق آتش‌بس با حماس را بهترین راه حفاظت از جان اسیران در اختیار حماس می‌داند.

عقب‌نشینی فرانسه از حمایت از اوکراین  

وزارت خارجه فرانسه هم با تکذیب اظهارات یک مقام دفاعی سابق آمریکا درباره اعزام نظامیان فرانسه به اوکراین، گفت پاریس هیچ سربازی به کی‌یف نفرستاده است. 

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بود اگر اوکراین درخواست کند، ممکن است فرانسه به این کشور نیروی نظامی اعزام کند. او مدعی شده بود بسیاری از رهبران اروپایی هم با این پیشنهاد وی موافق هستند. 

همزمان سفیر روسیه در آمریکا نیز در واکنش به اظهارات مقامات غربی درباره اعزام سرباز به اوکراین، گفت این کار نمی‌تواند ورق را در میدان نبرد برگرداند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «حکیم جفریز» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی گفته بود: اگر اوکراین سقوط کند، به‌احتمال زیاد آمریکا مجبور است سربازانش را به میدان بفرستد. 

وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد این کشور با جت‌های F-۱۶ حاضر در اوکراین همانند جنگده‌هایی برخورد می‌کند که توانایی حمل تسلیحات هسته‌ای را دارند و این گام را اقدامی تحریک‌آمیز از سوی ناتو و آمریکا قلمداد کرد.

محدودیت‌ بذرپاش در بیان واقعیات، تکذیب ادعای آمریکا درباره جنگ اوکراین، رکوردشکنی تاریخی دولت

 بندر نفتی عسقلان هدف قرار گرفت

مقاومت اسلامی عراق هم امشب در بیانیه‌ای اعلام کرد بندر نفتی عسقلان در اراضی اشغالی را با موشک پیشرفته کروز «ارقب» هدف قرار داده است. 

همزمان سرایا القدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) هم در بیانیه‌ای اعلام کرد سدیروت و مفلاسیم و برخی شهرک‌های صهیونیستی مجاور نوار غزه را هدف حمله موشکی قرار داده است.

در پی این حمله، آژیر خطر در سدیروت و برخی شهرک‌های اطراف غزه به صدا درآمد.

سفر گروسی به ایران

رافائل گروسی در پیامی در صفحه شخصی خود در ایکس با اشاره به سفرش به ایران نوشت: در تهران برای دیدارهای سطح بالا هستم.

وی‌ با اشاره به دیدارهایش با حسین امیرعبداللهیان و علی باقری گفت: در این دیدارها مجموعه‌ای از اقدامات عملی ملموس را برای احیای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ با هدف بازگرداندن روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد کردم.

در دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران چه گذشت؟

نیچروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق عصر روز دوشنبه با علی اکبر احمدیان، نماینده ی مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. 

بارزانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و دیدارهای انجام شده، گفت امنیت ایران، امنیت ماست و اجازه نمی دهیم هیچ طرف ثالثی از ناحیه ی اقلیم کردستان عراق به امنیت جمهوری اسلامی ایران لطمه بزند.

محدودیت‌ بذرپاش در بیان واقعیات، تکذیب ادعای آمریکا درباره جنگ اوکراین، رکوردشکنی تاریخی دولت

امضای ۲۳ تفاهم‌ اقتصادی میان ایران و عراق

اقتصادی - ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق با حضور احسان خاندوزی - وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر تجارت عراق برگزار و با امضای سند نهایی ۱۰ یادداشت تفاهم نامه و همچنین پیش‌نویس ۱۳ تفاهم‌نامه میان طرفین به پایان رسید.

اعلام تعرفه‌های جدید برقراری و تخلیه خط اینترنت 

طبق جدیدترین مصوبه رگولاتوری تعرفه جدید برقراری خط اینترنت ثابت، حداکثر ۹۰ هزار تومان و تخلیه آن حداکثر ۳۰ هزار تومان تعیین شده و اپراتورها ۴۸ ساعت برای برقراری و تخلیه خط فرصت دارند.

رکورد جابه‌جایی کالا شکسته شد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ترانزیت می‌تواند به اندازه نفت برای کشور درآمد ایجاد کند، گفت: سال گذشته در ترانزیت جاده‌ای ۵۸ درصد رشد داشتیم که رکورد جابه‌جایی کالا و مقاصد ترانزیتی در تاریخ ایران شکسته شد.

او همچنین از رشد بخش مسکن و ساختمان در ۱۴۰۲ به مثبت ۴.۸ خبر داد و گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم توسعه مسکن و ساختمان طبق اعلام مرکز آمار  و بانک مرکزی به ترتیب منفی ۱۳.۵ و منفی ۱۵.۴ بود. در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رشد بخش مسکن و ساختمان به مثبت ۴.۸ رسید.

بذرپاش، با اشاره به تکمیل و تحویل ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم، یادآور شد: در ابتدای دولت سیزدهم ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده تکمیل به دولت به ارث رسید که متقاضیان برخی از این واحدها از سال‌های ۸۹ و ۹۰ منتظر تحویل بودند که با تلاش‌های دولت سیزدهم ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و باقیمانده نیز در تعهد دولت است تا تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

وی با بیان اینکه محدودیت‌هایی داریم که آنها را بیان نمی‌کنیم گفت: این روزها برخی زبانشان باز شده است. ما خویشتن‌داری می کنیم و از گذشته چیزی نمی‌گوییم که لاجرم امر درستی نبوده است. این توصیه رییس‌جمهور محترم است، خودش هم اینگونه رفتار کرد. از زمانی که دولت را تحویل گرفت، نگفت چه چیزی را تحویل گرفته است. می‌گفت اشکالی ندارد خدا خودش جبران می کند و باید همه برای برداشتن موانع تلاش کنیم.

محدودیت‌ بذرپاش در بیان واقعیات، تکذیب ادعای آمریکا درباره جنگ اوکراین، رکوردشکنی تاریخی دولت

برگزاری آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی، ۱۰ و ۱۱ خرداد

دانشگاه - رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی، از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی طی ۱۰ و ۱۱ خرداد ماه و رقابت ۵۸ هزار نفر در این آزمون خبر داد. 

او به برگزاری آزمون در دو نوبت صبح و عصر اشاره کرد و گفت: داوطلبان از روز یکشنبه ۶ خرداد تا صبح روز آزمون می توانند برای دریافت کارت خود از طریق سایت اقدام نمایند. همچنین همزمان با دریافت کارت، امکان اصلاح معدل ها نیز در سایت برقرار شده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.