دانش‌بنیان شدن تولید ضروری است

پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 17:48
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: دانش‌بنیان شدن تولید، امری لازم است و من برای تحقق این مطالبه در حد توان خود در خدمت صنعت و دانشگاه هستم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر امروز (۲۰ اردیبهشت ماه) در دیدار با رئیس و جمعی از معاونان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: فلسفه تأسیس جهاد دانشگاهی و تداوم فعالیت آن، ایجاد پیوند بین دانشگاه و جامعه است و این، مهم‌ترین مأموریت جهاد دانشگاهی است و باید فعالیتش را در این زمینه توسعه دهد.

وی با اظهار ناخرسندی از ارتباط ضعیف مراکز آموزشی و تحقیقاتی با مراکز صنعتی کشور، حرکت دو نهاد علم و صنعت به سمت یکدیگر را کند و همکاری آن‌ها را کم ارزیابی و بیان کرد: اگر دانشگاه‌ها و محققان ما تمرکزشان بر موضوعاتی باشد که مسأله کشور و صنعت نیست، قطعاً اتفاق مطلوبی برای رفع نیازهای صنعت و کاهش وابستگی به خارج نخواهد افتاد و باید به هر نحو، این انگیزه را در نهاد دانشگاه برای کمک به صنعت ایجاد کرد و نقش جهاددانشگاهی به‌عنوان حلقه واسط در این زمینه پررنگ است. 

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر اینکه هزینه‌های پژوهشی صنایع از مالیات آن‌ها کسر خواهد شد، این اقدام را حرکتی در مسیر گسترش همکاری‌های صنعت و دانشگاه و جهش تولید ارزیابی کرد.

پژمانفر با تاکید بر اینکه صرفاً تولید مقاله، گرهی از مشکلات ما باز نخواهد کرد، گفت: باید اساتیدی را که تمرکز و توان‌شان بر حل چالش‌های کشور است، تشویق کرد.

جهاد دانشگاهی؛ واسطه صنعت و دانشگاه

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره بر نقش جهاد دانشگاهی در ترغیب و تشویق اساتید و ایجاد فضا و زمینه همکاری صنعت و دانشگاه، تأکید کرد: ما نیاز به کار جهادی داریم و شما می‌توانید با در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های انسانی و امکانات خود در این راه، نقش تأثیرگذاری را ایفا کنید. 

وی خدمات جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی را مثبت ارزیابی کرد و آن را در راستای کمک به نظام سلامت دانست و افزود: در حوزه ناباروری نیاز به کار جهادی داریم و با توجه به اهمیت جوانی جمعیت و وجود درصد قابل توجهی از زوج‌های نابارور در کشور، کار در حوزه درمان ناباروری، قدم مهمی در مسیر جوانی جمعیت است. 

بهره‌مندی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

در این دیدار، حسین امینی مشهدی، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به تشریح فعالیت‌های این سازمان در حوزه‌های مختلف پرداخت و بیان کرد: جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی و مسأله‌محور است و رویکرد آن کمک به حاکمیت و گره‌گشایی از امور مردم و ارتقای کیفیت نظام تصمیم‌سازی است. 

وی با اشاره به بهره‌مندی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات این نهاد درحوزهای مختلف، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی خود را در قبال مردم مسؤول و متعهد می‌داند. 

امینی مشهدی با اشاره به اینکه هزاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی به‌دلیل نداشتن مهارت، امکان اتصال به بازار کار را از دست می‌دهند، یکی از مأموریت‌های جهاد دانشگاهی را توانمندسازی نسل جوان دانست و تاکید کرد: توانمندسازی نسل جوان و دانشجویان همواره جزو اولویت‌های جهاد دانشگاهی بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: علاوه بر خدمات تخصصی پزشکی به بیش از یک میلیون نفر در استان و کمک به نظام سلامت، برنامه‌های توسعه این سازمان در حوزه پزشکی درمان ناباروری و تشخیص زودهنگام سرطان است. ما خواستار حمایت مجلس و نهادهای حاکمیتی از این برنامه‌ها هستیم.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.