به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر در برنامه صف اول آخرین آمادگیها و سازوکارهای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس را با حضور سیدمحمدتقی شاهچراغی، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور بررسی کرد.
مقدمه مجری: در دو سه روز باقیمانده تا مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همه دستگاههای دست اندرکار انتخابات آماده میشوند تا آخرین کارهای مقدماتی برگزاری انتخابات را انجام بدهند در حوزههای انتخابیهای که انتخابات شان به مرحله دوم کشیده شده است.
سوال: بفرمایید از آمادگیهایی که بوجود آمده و کارهایی که شده تا این مرحله، در چه مرحلهای است؟
شاهچراغی: ما در مرحله اول بحمدالله با حضور همه دستگاهها و سازمانها، اقدامات خیلی خوبی در مجموعه کشور صورت گرفت.من جا دارد اختصاصا از صدا و سیما تشکر بکنم با توجه به سوابق قبلی پیش بینی هم میشد که بخشی از حوزههای انتخابیه به دور دوم کشیده بشود، فلذا یکسری آمادگیهای عمومی بود که باید انجام میشد، آن آمادگیها صورت گرفته، در گزارش اول هم مطرح شد، ما در ۲۲ حوزه انتخابیه ۴۵ نماینده باید از بین ۹۰ نفری که برابر قانون رقابت میکنند مشخص بشوند برای مجلس. ما در مرحله اول برابر قانون در ۴ حوزه انتخابیه آخرین مرحله انتخابات الکترونیک یعنی رای دادن که در شرایط عادی بر روی تعرفه نوشته میشود به صورت الکترونیک برگزار شد، چون ما باید یک هشتم حوزههای دارای دو کرسی به بالا انجام میدادیم، نتیجه آن کار، بازخوردی که گرفته شد، نظرات مردم، نظراتی که دادند، جمع بندیهایی که در حوزه اجرا در حوزه نظارت، برای مرحله دوم ۸ حوزه پیش بینی شد که در آنها انتخابات تمام الکترونیک باشد، اما بقیه حوزهها همه مراحل الکترونیکی است، از ثبت نام در مراحل قبل، پیش ثبت نام و کارهایی که انجام شده، مرحله آخر تعرفه است و کاغذی است و نوشته میشود.
ما تمام آمادگیهای لازم را به جهت تامین دستگاههای احراز هویت انجام شد ، ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه برای مرحله دوم در کشور پیش بینی شده، از این ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه حدود ۶۰ درصد آن تمام الکترونیک است، شهرهای بزرگ ما مثل حوزه انتخابیه تهران، حوزه انتخابیه شیراز و حوزه انتخابیه تبریز و ۵ حوزه دیگر، ۸ حوزه در این مرحله الکترونیک است که دستگاههای صندوقهای الکترونیک باید آماده میشد که اینها آماده شده، همه ملاحظات ایمنی و فنی و امنیتی آن همه ملاحظاتش پیش بینی شده، تحویل شهرستانها شده، مکانهای شعب مشخص شده، با هماهنگی وزارت ارتباطات تمام نقطه یابیها کامل شده، البته عمدتا شعباتی که در مرحله اول هم بوده، چون در مرحله دوم باز مجددا برابر قانون با نظر هیات اجرایی شعب مشخص میشود، مشخص شده، اعضای شعب ثبت نام شدند، اطلاعات واجدین شرایط در این حوزهها توسط سازمان ثبت احوال کشور بارگذاری شده ما آماده اجرای برگزاری انتخابات هستیم، بحمدالله تجربه دوره اول با توجه به رفع نواقص دورههای قبل، زمینهای را فراهم کرد که ما در مرحله دوم هم آمادگی داریم، این نکته را هم جا دارد اشاره کنم از مردم تشکر کنم، ما در مرحله اول بدون هیچ حادثهای بدون هیچ مشکلی، به بهترین شکل، مخصوصا آن بخش که مربوط به ما بود، اجرا شد ، ما شرایط را برای سهولت رای دادن فراهم کردیم که این شرایط فراهم شده در حوزه های الکترونیکی .
سوال: الکترونیک شدن انتخابات در این دوره یک تجربه جدیدی است، تا این حد را نداشتیم و پیش بینی شما راجع به آن چیست؟ البته ما در خدمت رئیس ستاد انتخابات استان تهران بودیم، در شبهای گذشته این جا دستگاه رای گیری الکترونیک را هم آوردند و توضیحاتی دادند، مردم دیدند باز هم ممکن است بخشی از مردم ندیده باشند، درباره آن توضیح بدهید، این اتفاق چگونه برگزار خواهد شد و چه پیش بینی دارید؟ آیا همه زمینههای لازم برای این که اختلالی در شبکه بوجود نیاید یا هر مسئله دیگر غیر قابل پیش بینی یا قابل پیش بینی که بتواند این رای گیری را با مشکلی مواجه بکند، حتما برای آن فکر کردید توضیح بفرمایید
شاهچراغی: ما در مرحله اول برابر قانون ۴ حوزه انتخابیه را به صورت تمام الکترونیک برگزار کردیم، آبادان، ملایر، قم، رشت و خمام، این ۴ حوزه؛ قانون بود، ما یک هشتم حوزههای انتخابیه دو کرسی به بالا را باید انتخاب میکردیم، جمع بندی ما و شورای محترم نگهبان در این ۴ حوزه شد، بازخوردی که از این ۴ حوزه گرفتیم شرایطی را فراهم میکرد، در حوزه انتخابات الکترونیک اولین مزیت سهولت رای دادن است، شمارش سریع آراء است، بالاخره شما میدانید مثلا تهران که ۳۰ نماینده دارد، خود شمارش آراء کار سختی است در دوره قبل هم بوده که دو روز ، سه روز باید به وسیله دست افراد بنشینند، ببینند یک به یک بشمارند، بخوانند از لیست انتخاب بکنند، ما در این دوره اول، در این ۴ حوزه، تقریبا هیچ مشکلی نداشتیم، از آنجایی هم که دستگاه اخذ رای به هیچ سامانه و شبکهای وصل نیست و لذا مثلا در حوزه ارتباط و قطع ارتباط اینها اصلا هیچ معنا و مفهومی ندارد الا این که مثلا بگوییم در شرایط خاصی اشکال مکانیکی و فنی برای دستگاه پیش بیاید که این هم تدبیر شده، عرض میکنم.
ما برای مرحله دوم وقتی که بازخورد مرحله اول گرفته شد، جمع بندی شد با شورای محترم نگهبان، چون باید کل سیر اجرای انتخابات را شورای نگهبان برای اجرا تایید بکند، جمع بندی این شد که ما این را توسعه بدهیم باز برای حوزههای انتخابیه دارای دو کرسی به بالا، این ۸ تا حوزهای که الان انتخاب شده همه آنها، تهران از ۳۰ تا نماینده ۱۶ تا ماندند، تبریز ۴ تا نماینده مانده و بقیه شهرستانها هم همین شرایط را دارند، حوزههای دیگری که شیراز و آبادان و ملایر و قائمشهر و ۸ تا حوزهای را که ما داریم. ما آماده ایم ، اولا همه این دستگاهها عرض کردم، چون سهولت رای دارد، بالاخره رای کاغذی باید مردم بنویسند با این که از قبل هم مثلا مثل شهرهای بزرگ معمولا مردم انتخاب میکنند این را باید اول بنویسند آماده کنند و بعد ببرند، این جا شما فرمودید دستگاه آمده، نگاه میکنند ۳۲ تا اسم در تهران میآید به ترتیب حروف الفبا، کد دارند هر کدام را که خواستند با لمس انگشت روی نام کسی که مدنظر فردی که میخواهد رای بدهد، انتخاب میکند اگر اشتباه هم کرد باز کلید دارد میتواند آن را حذف کند، به ترتیب از آخر میتواند یکی یکی را حذف کند، از ۱۶ تا به طور مثال در تهران میخواهد به هر تعدادی تا ۱۶، ۱۶ نفر بیشتر را نمیتواند رای بدهد حداکثر دستگاه تعریف شده برای ۱۶ نفر، در استانهای دیگر به لحاظ ظرفیتی که دستگاه داشت عکس داوطلب، مشخصات و کد انتخاباتی او میآید، مثلا بیشترین بعد از تهران که ما در تبریز است ۴ تا نماینده باید انتخاب بکنند ۸ نفر مشخصات شان با عکس میآید فرد نگاه میکند و فقط با یک اثر انگشت لمس میکند، این کار انجام میشود، پیش بینی اینها انجام شد، ما برای مجموع حوزههایی را که در کشور داریم برای انتخابات الکترونیک اگر اجازه بدهید من برای این که دقت بکنم ۲۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه اخذ رای برای این ۶ هزار و ۹۲۷ شعبه دیدیم تقریبا ۳ و ۸ دهم، ۴ دستگاه حدودا میانگین، البته این انتخاب با هیات اجرایی است، مثلا در تهران من شنیدم بعضی از شعب را ۶ تا صندوق برای آن دیدند در حالی که معمولا در شعبات کاغذی قانون این بود که برای هر صندوقی باید یک شعبه تعریف میشد، حالا اگر یک جایی دو تا صندوق بود آنجا دو تا شعبه بود، ولی در صندوق الکترونیک ما داریم بستگی دارد شاید در یک شهرستانی که داریم، در یک روستایی، در یک شهری، یک صندوق باشد، در تهران ۶ تا صندوق هم داریم، ما این میانگین را دیدیم ضمنا یک ذخیرهای هم گذاشتیم فرض بر این است که در یک شعبهای، عرض کردم این صندوقها به هیچ شبکه و سامانهای وصل نیستند، تمام امکانات فنی و برنامهای که دارد در خودش، رای مخفی است، هیچکس نمیتواند تشخیص بدهد که چه کسی به چه کسی رای داده، بعد از این هم که آرا در میآید معلوم نمیشود یعنی ما یک ثبتی از اطلاعات فردی مثلا در روی برگ رای نداریم که بشود تطبیق داد.
سوال: یعنی نمیشود بعدا مراجعه کرد که مثلا فردی با این شماره ملی به چه کسی رای داده است
شاهچراغی: بله، همانطور که رای دستی هم همین است، مشخصات بر روی برگه رای نیست و فقط یک مهری میخورد که معلوم شود مهر خورده است، این جا فقط فرد با اثر انگشت و بعد که دو بار تایید میکند برگه رای در منظر فرد رای دهنده قرار میگیرد که آخرین تطبیق هم نشان بدهد، کاغذ میافتد داخل صندوق، ما تنها کاری که انجام میدهیم آخر صندوق باز میشود آنجا با حضور ناظر و اعضای شعبه اینها جمع بندی میشود بعد تجمیع میشود و تجمیع یک لیستش برای ما میآید و یک لیست آن برای شورای نگهبان میرود، فرآیند به گونهای تعریف شده، با بررسی که ما انجام دادیم، حداکثر پیش بینیهای لازم برای این که اطمینان خاطر برای فرد رای دهنده ایجاد بشود که سلامت و از موضع خودمان هم امنیت، به این توجه شده، به نظر ما میآید که انشاالله این مرحله هم با همه تمهیداتی که پیش بینی شده به شکل بسیار مطلوب به مثابه مرحله اول رایگیری داشته باشیم و این ظرفیت در وزارت کشور در حوزه اجرا آماده است که ما انشاالله در دورههای بعد این را بتوانیم تعمیم بدهیم در همه جای کشور و در همه شعب اخذ رای.
سوال: چقدر احتمال میدهید برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بشود کاملا الکترونیک برگزار شود؟
شاهچراغی: با توجه به توضیحاتی که در رابطه با مرحله اول عرض کردم بازخوردی که از مجریان، ناظران، مردم، معتمدین، دستگاههای نظارتی اینها گرفتیم که عرض کردم در این مرحله ما ۶۰ درصد شعب مان رفته و انشاالله آن هم این را تایید بکند، ما اگر انشاالله شرایط فراهم بشود از طریق شرکتهای دانش بنیان و از ظرفیتهای داخلی استفاده بکنیم، آمادگی و این ظرفیت فراهم است برای این کار، انشاالله در مسیر باید ببینیم به کجا میرسد که بتوانیم برای انتخابات بعدی این شرایط را فراهم کنیم.
سوال: درباره شمارش آرا هم بفرمایید که با توجه به شرایط جدید پیش بینی شما از این که نتیجه انتخابات چه زمانی معلوم میشود مثلا در حوزه انتخابیه تهران که از همه بیشتر معمولا طول میکشیده است؟
شاهچراغی:مثلا ما در آن ۴ حوزه انتخابیه، مثلا عرض میکنم اگر در حوزه آبادان ۹ شب انتخابات تمام شد، ما حداکثر مثلا دو ساعت بعد نتیجه را در مرکز کشور داشتیم، ما عدد را به علت این که احراز هویت در سامانه برخط انجام میشود این را که به صورت برخط داشتیم، ولی به نظر میآید تهران نباید مثلا یکی دو ساعت بیشتر طول بکشد، چون عرض کردم همه این کارها در سامانه انجام میشود، عدد مشخص میشود و تجمیع انجام میشود، ولی خیلی تفاوت میکند بالاخره ما در شرایط عادی در تهران تا روز سوم هم در بعضی از ادوار داشتیم و شاید بیشتر، بعد این همه نیروی انسانی، هزینهها بالا میرود، این بندههای خدا میآیند از صبح تا شب بعد اینها میخواهند بمانند، خستگی دارد، بالاخره خدا باید به اینها توان چند برابر بدهد، تا به حال هم اینها این کار را انجام دادند ولی خیلی تفاوت میکند در یک دوره چند ساعته به راحتی در همان ساعات فکر کنم به صبح نمیرسد معمولا، آنجاهایی که کمتر دارد قطعا، در تهران هم انشاالله همین است
سوال: من این سوال را البته از رئیس ستاد انتخابات استان تهران هم پرسیدم، علت این دو سه ساعت فاصله چیست؟ یعنی بالاخره وقتی که دارد به صورت الکترونیک برگزار میشود به نظر میرسد که به محض اعلام پایان انتخابات باید مثلا نتیجه انتخابات قابل مشاهده باشد در ستاد انتخابات.
شاهچراغی:ما برای این که قاعده این است، شروع کار با حضور ناظر محترم شورای نگهبان از پایان کار هم باید با تایید باشد، برگههای آراء، چون وقتی که صندوق الکترونیک را شما میزنید برگه رای میآید دیده میشود میافتد داخل صندوق، اینها جمع میشود باید تبدیل به صورتجلسه بشود، آن چیزی که تایید میکند رای این شعبه را، تایید ناظر و مجری باید صورتجلسه و صحت اجرا را در آن شعبه ...
سوال: و حتی شاید نمایندگان نامزدها ... بله؟ یا این که آنها در صورتجلسه نقشی ندارند؟
شاهچراغی:نه آنها ندارند، قانون، مجریان و ناظرین را دیده، نماینده فرماندار، دوستان دیگر هستند ناظر شورای نگهبان، اعضای صندوق، باید صورتجلسه بیاید که تایید کند.
سوال: در واقع آراء قابل مشاهده ممکن است در ستاد انتخابات باشد، شما ممکن است ببینید ولی زمانی امکان اعلام آن را پیدا میکنید که این صورتجلسهها همه امضا بشود و اعلام بشود.
شاهچراغی:بله و تایید بشود، فلذا یک بخشی از زمان حتی در دستی هم همین است، در دستی هم شما دیدید بعضی از دورههای قبل مثلا افرادی که به نمایندگی از داوطلب بودند یک کاغذی مینوشتند که آنها در آن صحنه هستند و بعد خبر میدهند یک تجمیعی خودشان دارند آنها برای خودشان و هر چه زودتر هم. ولی واقع این است که مهم برای ما صحت انتخابات است، باید انتخابات در این شعبه تایید بشود، فلذا بعد از تایید میآید و بعد از آن اعلام میشود.
سوال: درباره شاخصهای تعیین شدهای از جانب رهبر انقلاب که گفتند مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت، این ۴ شاخص را در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی اولویت دانستند، رقابت احیانا در این مرحله شاید زیاد موضوعیت نداشته باشد، با توجه به این که دیگر نامزدها مشخص اند، یعنی دیگر این جا الان یا نه، باز هم یک نکاتی وجود دارد که شما درباره آن بخواهید با مردم صحبت کنید.
شاهچراغی:در موضوع مشارکت حلقههای میانی، سازمانهای عمومی، صدا و سیما، همین مناظرههایی که پخش میشود، دعوت به مردم در کشور ما برابر قانون رای دادن اختیاری است، مردم با اختیار خودشان باید بیایند، دعوت میکنند به این که به چه میزان شرکت بکنند باید بمانیم، ولی به صورت طبیعی یک تفاوتی بین مرحله دوم و مرحله اول همیشه بوده و این طبیعی است ولی تلاشها دارد صورت میگیرد، در رقابت درست است که داوطلبانی که نفرات بعد شدند یا مثلا حائز حداکثر ۲۰ درصد آرا نشدند به مرحله دوم آمدند ولی جالب این است که ما در بعضی از حوزههای انتخابیه احساس مان این است که رقابت در حد اعلا است و شاید بیشتر از مرحله اول باشد، چون الان بین دو نفر است بین ۴ نفر است، بین ۶ نفر است و ما آن چیزی که در حوزه اجرا به آن توجه داریم و به نظر ما وظیفه ذاتی ما است در وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور، یک: سلامت انتخابات است، البته بخش عمدهای از آن این جا است شاید دستگاههای دیگر و سازمانهای دیگر به صورت طبیعی وظیفه دارند، سازمانهای اطلاعاتی، نهادهای امنیتی، دوم: امنیت که ما به همین دلیل یک ستاد امنیت مستقل داریم در ستاد انتخابات که اعضایی دارد، بررسی میشود، تهدیدات، مسائل داخلی، وزارت ارتباطات من جا دارد تشکر کنم در مرحله اول به خوبی پای کار آمد و در مرحله دوم هم حضور دارد، ما در این ۴ راهبرد همهی ملاحظاتی که در مرحله اول داشتیم، در مرحله دوم هم برای آن پیش بینی شده است از نظر ما تفاوتی بین انتخابات مرحله اول و مرحله دوم نمیکند، یعنی ما حق نداریم جهت این که ما امانتدار مردم هستیم بگوییم بله مرحله اول مثلا ۲۴۵ تا نماینده رفتند این هم ۴۵ تا است یک طوری بشود، این که اصلا پسندیده نیست، ما همه ملاحظات را در عملیاتی شدن و اجرایی شدن این ۴ راهبرد پیش بینی کردیم تا الان که خدمت شما هستیم اطمینان خاطر داریم مثل مرحله اول انشاالله این مسیر با جدیت دنبال شود.
ما یک مشکلی داریم حوادث طبیعی است مثلا ما در مرحله اول در سیستان و بلوچستان اگر یادتان باشد از روز قبل یک بخشی از جنوب سیستان گرفتار سیل شد، ما حدود نزدیک به ۴۰ شعبه ما بندههای خدا درگیر شدند، جادهها بعضا مشکل داشت، با قایق نمیشد بروی، هلیکوپتر برای امداد رسانی بود بعضیها هم اقدام شد، آن دیگر در حیطه ما نیست واقعا نمیتوانیم ما برای آن، پیش بینی کردیم ما در مرحله اول تقریبا برای عمده استانها هلیکوپتر پیش بینی کردیم که در صورت نیاز استفاده بشود، تقریبا اکثر استانها، همه استانها در واقع پیش بینی شده بود، ما پیش بینی هایمان را انجام دادیم ولی غیر از حوادث طبیعی برای شرایط جاری، آنهایی که در وظیفه ذاتی ما و دستگاه است همه آمادگیها ایجاد شده است.
سوال: درباره سلامت انتخابات یکی از مواردی که طبق قانون باید اتفاق میافتاده هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم نظارت و شفاف کردن منابع مالی تبلیغات انتخاباتی نامزدها است، چه دستاوردی در دور اول داشتید در مرحله اول؟ یعنی به چه تجربهای رسیدید؟ چه شد؟ آن را اول بازگو کنید و بعد ببینیم در مرحله دوم هم این اتفاق تکرار شده یا نه؟ ولی احتمالا شما حالا درباره مرحله اول بیشتر میتوانید صحبت کنید که اصلا این تجربه چطور بود؟ چون تابحال سابقه نداشت.
شاهچراغی: درحوزه سلامت به دو سه بخش میشود اشاره کرد یکی همین فرمایش شما است در حوزه شفافیت مالی، حسابی مشخص شد از زمانی که بعد از پیش نویس معلوم شد این که تایید صلاحیت شدند میتوانند بیایند، باید شماره حساب میدادند، به گونهای تعریف شده بود منابع مالی را باید مشخص میکردند منابع غیر نقدی را هم باید مشخص میکردند، قانون تعریف کرده بود، اینها مثلا پشتیبان مالی خارجی نباید میداشتند اگر کسی میخواست حمایت کند سهم آن مشخص بود همه اینها دیده شد و به اطلاع داوطلبان رسیده بود، اولین بار هم بود، کار سختی هم بود ولی با توجه به زحمات و همراهی و همکاری خود داوطلبان، این اتفاق افتاد که ما همین الان خروجی بارگذاری اسناد و مدارک آنها را داریم ، اینها به لحاظ قانون در اختیار هیات نظارت قرار میگیرد.
سوال: قابل افشا نیست؟
شاهچراغی: این که شورای محترم نگهبان، چون باید بررسی بشود قانون است که اگر خلاف آن ثابت بشود باز باید برابر قانون، ما اگر مثلا این را اعلام بکنیم قطعا این اختیار ما الان نیست این باید یک سیری طی بکند این که بعد از این که تایید شد که اگر مثلا مشکلی یا ملاحظهای بود، شما مثلا ببینید در این بخش قانون پیش بینی کرده که اگر تخلفی صورت بگیرد، این داوطلب میتواند، یعنی شورای محترم نگهبان میتواند از او سلب صلاحیت بکند، دستگاه قضایی ورود پیدا کند، محروم بشود از ورود به دورههای بعد، قانون این را تعریف کرده است. این یک بخشی از کار بود که پاسخ آن پاسخ خوبی بود البته شاید لازم باشد که در اطلاعاتی که ما خواستیم به داوطلبان اعلام شده در طول دوره اول در جمع بندیها به این برسیم که مثلا ما حذف و اضافه داریم ولی در اصل قانون به نظرم اتفاق مبارکی بود، چون مردم هم از بخشی از اخباری که از گذشته میآمد راضی نبودند، مردم میگفتند مثلا این نمایندگی چی هست که بعضیها، فلذا قانون پیش بینی کرد که اینها، به نظرم قانون جدید اتفاق خوبی بود در حوزههای مختلف از جمله در قانون شفافیت مالی.
سوال: من یک سوال بپرسم و بعد شما بقیه مواد مربوط به سلامت انتخابات را بفرمایید، تا این جای کار که نامزدها یک شماره حساب اعلام بکنند و این را یا منابع شان را اعلام بکنند و قید هم در قانون شده که نمیتوانند از کمک خارجی استفاده بکنند یک قدمی است، ممکن است قدمهای بعدی این باشد که راستی آزمایی بشود، یعنی بخشی از اینها ببینیم که آیا واقعا فقط از همین شماره حساب استفاده شده؟ آیا بیش از این خرج شده؟ یا نشده؟ و انواع راههای دور زدنی که برای هر کاری هست از جمله ممکن است در این جا هم موجود باشد.
شاهچراغی: نه برای الان انجام میشود، یعنی گزارشات مردمی، دستگاههای ناظر مبتنی بر اقدامات داوطلبان که از قبل این هزینه شده میآید، البته این به این معنا نیست که هر گزارشی آمد قابل استناد باشد آن هم باید اثبات بشود گزارشاتی که شورای محترم نگهبان از طریق ناظرین خود و ما از طریق دستگاههای اجرایی و دستگاههایی که متولی امور نظارت و کنترل هستند اینها میآید در کنار اطلاعاتی که خود داوطلب داده قرار میگیرد، با هم تطبیق داده میشود بخشی از راستی آزمایی، شده ما الان داریم که مثلا موردی داوطلب اظهار کرده و بررسی کردیم دیدیم درست است شاید هم بررسی کنیم ببینیم اظهار کرده نیاز به ارائه سند دارد، چون داوطلب هم برای هر اظهاری که میکند باید سند ارائه بدهد، باید معلوم بشود این که گفته من این قدر خرج کردم این مستنداتش چیست، البته توقع ما این است که کسی که میخواهد برود مجلس و نماینده بشود به مر قانون عمل کند، این به صورت قطعی، نه توقع ما توقع نظام و مردم همین است.
سوال: حالا به هر حال احتمال هر تخلف یا فسادی وجود دارد
شاهچراغی: ولی متصور است شاید خود داوطلب نباشد یک وقتی از اطرافیان مثلا هواداران، دوستداران، به هرحال راستی آزمایی همین است.
سوال: دست کم درباره این ۲۹۰ نفری که وارد مجلس میشوند میشود با دقت بیشتری راستی آزمایی کرد.
شاهچراغی:بله همین است. الان دارد اطلاعات گرفته میشود از جاهای مختلف، مردم گزارشات مردمی هم بعضا هست.
سوال: و اگر تخلف فاحشی صورت گرفته باشد، قانون تعریف کرده که چه اتفاقی بیفتد؟
شاهچراغی:بله قانون تعریف کرده و در اختیار شورای نگهبان هست شورای نگهبان برابر وظیفه ذاتی خودش به این عمل میکند و ما هم برابر قانون موظفیم عمل بکنیم.
ادامه دارد..