نقشه «اشتغال» ایران در زمستان ۱۴۰۲

یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 15:59
داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته، نسبت اشتغال در کل کشور به طور میانگین ۳۷.۳ درصد بوده است؛ این نسبت در ۱۶ استان کمتر و در ۱۵ استان بالاتر از میانگین کل کشور بوده است.

در زمستان سال گذشته، نسبت اشتغال در استان زنجان نزدیک به ۴۶ درصد بوده که نسبت به سایر استان‌ها با اختلاف بالاتر است.

به گزارش اکوایران، نسبت اشتغال یکی از شاخص‌های کلیدی بازار کار است که نشان می‌دهد چند درصد از افراد بالای ۱۵ سال (در سن اشتغال) در حال حاضر مشغول به کار هستند. مرکز آمار اخیرا گزارش جامعی از این نسبت منتشر کرده و آن را به تفکیک هر استان اعلام کرده است.

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته، نسبت اشتغال در کل کشور به طور میانگین ۳۷.۳ درصد بوده است. این نسبت در ۱۶ استان کمتر و در ۱۵ استان بالاتر از میانگین کل کشور بوده است. از میان این استان‌ها، بالاترین نسبت اشتغال نزدیک به ۴۶ درصد بوده که مربوط به استان زنجان است. پس از آن نیز استان‌های خراسان شمالی و یزد قرار گرفته‌اند. در سوی دیگر این طیف، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام جای گرفته‌اند که کمترین نسبت اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه این نسبت در زمستان ۱۴۰۲ با زمستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در طول این یک سال، نسبت اشتغال در استان‌های خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر استان‌ها شدیدتر افزایش یافته است. این در حالی است که نسبت اشتغال در استان کهگیلویه و بویراحمد شدیدترین کاهش را تجربه کرده است.

زنجان، مدعی بهترین بازار کار در ایران

نسبت اشتغال نشان می‌دهد که چند درصد از افراد در سن اشتغال، شاغل هستند. هر چه این عدد به صد نزدیک‌تر باشد بهتر و هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد بدتر است.

این نسبت در کل کشور طی زمستان ۱۴۰۲ به سطح ۳۷.۳ درصد رسیده که نسبت به زمستان سال ۱۴۰۱ تقریبا ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است.

از میان استان‌های کشور، بالاترین نسبت اشتغال مربوط به زنجان بوده است. در این استان از هر ۱۰۰۰ نفر در سن اشتغال (۱۵ ساله و بالاتر)، ۴۵۸ نفر شاغل هستند. پس از استان زنجان، خراسان شمالی و یزد قرار گرفته‌اند که نسبت اشتغال در آن‌ها به ترتیب برابر با ۴۱.۹ درصد و ۴۱.۱ درصد است. تهران نیز نسبت ۳۷.۸ درصدی را به ثبت رسانده که نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ پایتخت‌نشین در سن کار، ۳۷ نفر شغل دارند.

در سوی دیگر این طیف نیز استان‌های کمتربرخوردار مثل کهگیلویه و بویراحمد و ایلام قرار گرفته‌اند که نسبت اشتغال در هر دوی آن‌ها ۲۹.۴ درصد است. یعنی در این دو استان از هر ۱۰۰ نفر در سن کار، تنها نزدیک به ۳۰ نفر شاغل هستند.

نقشه «اشتغال» ایران در زمستان ۱۴۰۲///

بهبود نسبت اشتغال در خراسان شمالی نسبت به سایر استان‌ها

ارقامی که تا کنون به آن‌ها اشاره شد، نسبت اشتغال استان‌ها در زمستان ۱۴۰۲ است. اگر این ارقام با زمستان ۱۴۰۱ مقایسه شود می‌تواند نشان دهد که در طول این یک سال، وضعیت اشتغال در استان‌ها چه تغییری کرده است.

این مقایسه نشان می‌دهد که نسبت اشتغال در زنجان، که بهترین وضعیت را نسبت به سایر استان‌ها داشت، نسبت به زمستان دو سال گذشته ۱.۲ واحد درصد افزایش یافته است.

شدیدترین افزایش مربوط به خراسان شمالی است که نسبت اشتغال آن در بازه زمانی یاد شده ۶ واحد درصد بالاتر رفته است. پس از آن نیز چهارمحال و بختیاری قرار گرفته که نسبت اشتغال آن ۵.۵ واحد درصد بهبود یافته است. در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که نسبت اشتغال ۲۲ استان در مقایسه با زمستان ۱۴۰۱ بهتر شده است و سایر استان‌ها با کاهش نسبت اشتغال روبرو بوده‌اند.

شدیدترین اُفت این نسبت در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است. نسبت اشتغال در این استان ۲.۲ واحد درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ کم شده است.

نقشه «اشتغال» ایران در زمستان ۱۴۰۲///

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.