سود افزایش قیمت نفت به جیب روسیه می رود / عضویت در سازمان شانگهای دردی را دوا نکرد

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 13:52
بیگدلی گفت: هرگونه تنش در منطقه به نفع روسیه خواهد بود و می تواند قیمت نفت را بالا ببرد.

برقراری روابط اقتصادی و سیاسی ایران در خاورمیانه نکات بسیار مثبتی دارد و البته تمی توان نکته منفی را هم نادیده گرفت. اصولا هرگونه برقراری روابط با سایر کشورها، می تواند آینده خوب سیاسی و اقتصادی را به همراه داشته باشد. اما محدود کردن روابط به محدوده جغرافی خاص نیز می تواند کمی خطرناک باشد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بین الملل بر این باور هستند که ایران باید بتواند با اروپا ارتباط برقرار کرده تا اقتصاد در حال احتضار را نجات دهد. اروپا، قابلیت سرمایه گذاری در ایران را دارد و این برقراری ارتباط می تواند زمینه خوبی برای رشد اقتصادی باشد.

ایران-اروپا

ایران نباید رابطه با اروپا را از دست دهد

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با بحث روابط ایران با اروپا و همچنین تمرکز کم تر بر خاورمیانه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ایران هیچ زمانی نباید اروپا را از دست دهد. اروپا یک رابط بسیار خوب میان ایران و آمریکا است و می تواند روابط سیاسی و اقتصادی را بهبود بخشد. طبق شواهد تاریخی، ایران در زمان های گذشته با اروپا روابط بسیار خوبی را از نظر اقتصاد و سیاست داشته است اما با گذشت زمان، این ارتباط کم رنگ شده است.

بیگدلی ادامه داد: رفتارهای غیر متعارف سیاست ایران با گذشت زمان سبب شد تا اروپا را که می توانست رابط بسیار خوبی برای ما با جهان غرب باشد از دست بدهیم. درحال حاضر، تنها راهی که برای بازگشت به دنیا وجود دارد این است که از پنجره اروپا وارد جهان غرب شویم. اروپایی ها به دلیل آنکه قادر به سرمایه گذاری در ایران هستند، می توانند چرخه اقتصادی کشور را رونق بخشیده و اقتصاد کشور را سر و سامان دهند. همچنین اروپا می اند خصومت و کدورتی که میان ما و آمریکا شکل گرفته است را از بین ببرد.

علی-بیگدل۱

وی افزود: تمام این موارد مشروط بر آن است که ایران نوع نگاه خود را نسبت به مناسبات بین المللی تغییر دهد و این نگاه که تاکنون از نظر اقتصادی داشته ایم موفقیت آمیز نبوده است. بنابراین دلبستگی ایران به روسیه و چین برای احیای اقتصاد درحال احتضار هیچ فایده ای نخواهد داشت. همچنین می توان گفت که دلخوش کردن به عضویت در سازمان شانگهای نیز، هیچ تاثیری در بهبود وضعیت ما نخواهد داشت.

این کارشناس بین الملل در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که اختلافات خود با اروپا را برطرف کرده و مسائل برجام و منطقه ای را حل کنیم. چنین موضوعی نیازمند تغییر نوع نگاه نسبت به اروپا خواهد بود تا بتوانیم جذب سرمایه کرده و اقتصاد بیمار کشور را از مرگ نجات دهیم. درحال حاضر، هیچ راهی به جز برقراری ارتباط با اروپا نداریم. بایدن نیز اعلام کرده است که قصد دارد تا مذاکرات برجامی را آغاز کند که چنین موضوعی می تواند موقعیت بسیار مناسبی برایمان باشد تا به این سمت و سو حرکت کنیم.

اروپا-ایران

صادرات برق و گاز به اروپا امکان پذیر است؟

بیگدلی در ارتباط با بحث صادرات برق و گاز ایران به اروپا اظهار کرد: چنین موضوعی به علت فاصله مسافتی که ایران با اروپا دارد، بعید به نظر می رسد. اما امکان آنکه بتوانیم گاز را به اروپا صادر کنیم، تا حدودی شدنی خواهد بود. قطر نیز یک قرارداد ۷۰ میلیاردی با آلمان امضا کرده و گاز خود را به این کشور وارد می کند. ما یک سوم از ذخایر گازی جنوب کشور را داریم و می توانستیم با قیمت کم تری گاز خود را بفروشیم. اما به دلیل فرسودگی تجهیزات استخراجی، چنین امکانی را از دست داه ایم. اروپایی ها به سمت ما قدم های صمیمانه ای برداشته اند و ما باید به سمت عقلانیت سیاسی برویم. نگاه سنتی و کهنه نسبت به غرب، کاملا به ضرر ما تمام شده است. بازگشت آمریکا به برجام و قدم های اروپا به سمت ما نشان از آن دارد که می خواهند تنش را از بین ببرند.

وی افزود: هرگونه تنش در منطقه به نفع روسیه خواهد بود و می تواند قیمت نفت را بالا ببرد. پس باید نتیجه گرفت که هر میزان تنش در خاورمیانه ادامه داشته باشد، تاثیر بالایی بر روی قیمت نفت داشته و سود اصلی بالا رفتن قیمت طلای سیاه به جیب روسیه می رود.

دیپلماسی-اروپا

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: زبان دیپلماسی زبان عمومی جهان برای برقراری روابط و گسترش روابط سیاسی است و ما باید این زبان را یاد بگیریم. تغییر نوع نگاه و زبان دیپلماسی می تواند سرنوشت اقتصادی را تغییر دهد و سبب شود تا جذب سرمایه گذار خارجی داشته باشیم. برقراری ارتباط با اروپا، راه ما را برای برقراری ارتباط با آمریکا می تواند هموار کند.

بیگدلی در پایان گفت: تعدد مراکز تصمصم گیری در جامعه ما توانسته است سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار دهد.بنابراین باید تلاش شود تا نهاد های تصمیم گیر محدود شود تا دنیا با یک سیاست ترسیم شده خارجی از ما مواجه شود. این موضوع را به صراحت خواهم گفت که ما هیچ زمانی اقتصادمان از تنگنا رها نخواهد شد، مگر آنکه به سمت اروپا دریچه های جدید را باز کنیم و زمینه های جذب سرمایه صورت گیرد.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.