«سگ‌های ولگرد» آفت حیات وحش

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 09:14
یک فعال محیط زیستی گفت: مسئله سگ‌های ولگرد می‌تواند نه تنها برای جوامع انسانی بلکه برای حیات وحش نیز به یک آفت تبدیل شود.

«جواد هادی اصل» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در ۱۵۰کشور جهان بیماری هاری گزارش شده و سالانه ده‌ها هزار انسان را این ویروس غیرقابل درمان به کام مرگی دردناک می کشاند و بیش از ۴۰درصد از قربانیان کودکان زیر ۱۵ سال هستند، در ایران نیز سالانه آمار بالای حیوان‌گزیدگی گزارش می شود که اغلب توسط سگ‌های بی‌صاحب هستند و اگر نظام سلامت قوی نداشتیم تلفات این میزان گزیدگی فاجعه بار بود.

این فعال محیط زیستی خاطرنشان کرد: وقتی همه میدانیم ۹۹درصد عامل انتقال بیماری هاری  به انسان، سگ ها هستند پس باید به فاجعه بودن آن یقین داشت و آن را باید هر طور شده کنترل کرد.

هادی اصل تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد، در شهر یاسوج، دهدشت و گچساران شاهد افزایش سگ های ولگرد هستیم  اخیرا نیز کودک ۹ ساله ای بر اثر گازگرفتگی توسط همین سگ های ولگرد در شهر یاسوج به کما رفت.

وی با بیان اینکه دلایل زیادی وجود دارد که باید سگ‌های ولگرد کنترل شوند، نظر همه متخصصین به صورت هماهنگ هم بر این امر تاکید بی چون و چرا دارند، ادامه داد: موضوع سگ های ولگرد نه تنها برای جوامع انسانی بلکه برای حیات وحش نیز به یک آفت  تبدیل شده است.

«سگ‌های ولگرد» آفت جوامع انسانی و حیات وحش

این فعال محیط زیستی عنوان کرد: سگ ها در واقع بخشی از جوامع انسانی هستند و به قولی اهلی هستند و مثل یک درخت در باغ که توسط باغبان کاشته و کنترل و نگهداری می شود، سگ نیز زیست مندی است که باید در کنترل انسان باشد چون هیچ چیز از کنترل جمعیت یا سبد غذایی در فضای بیرون یا حیات وحش نمی‌داند و اگر از این چهارچوب خارج شود به بحران تبدیل می شود. سگ های ولگرد به هر جاندار ریز و درشتی بدون درک از ساختارهای زندگی وحشی حمله می کنند، کنترل جمعیتی ندارند و در طول تاریخ نیز توسط انسان کنترل می شدند. یک پلنگ به عنوان گوشتخوار در دنیای وحش به صورت هوشمندانه‌ای جمعیت خود را نسبت به قلمرو و میزان طعمه و جفت کنترل می‌کند و اجازه نمی دهد تعدادشان بیش از ظرفیت یک محدوده طبیعی شود و با شکار گونه‌های خاص و اغلب ضعیف و بیمار باعث پویایی طعمه های خود چون بز و پازن می شود اما سگ چنین چیزی را نمی‌فهمد و در سال گاه دوبار تولید مثل می کند و به صورت انفجاری رشد جمعیت دارد.

هادی اصل ابراز عقیده کرد: سگ در طبیعت به هر حیوانی حمله می کند بدون اینکه درکی از آن حیوان داشته باشد و هرجا باشند عملا حیات وحش نابود می شود، به طور مثال شما در پارک جنگلی یاسوج اگر دقت کنید به خاطر حضور سگ‌های ولگرد هیچ موجودی دیگر دیده نمی شود.

وی اظهارکرد: شاید کنترل جمعیت سگها توسط انسان بی رحمانه باشد اما اساسا تعادل در بقای زیستمندان ظاهری بی رحمانه دارد، همانگونه که یک شیر، یک آهو را بی رحمانه می درد، یا پرنده ای یک حشره را شکار می کند و ظاهری بی رحمانه دارند اما در واقع راز بقا همین است و ما نمی‌توانیم احساسی به موضوع نگاه کنیم، که اگر دخالت غلطی داشته باشیم تعادل به هم می خورد و بحران های زیست محیطی ایجاد می شوند.

این فعال محیط زیستی گفت: سگ ها نیز از این قاعده خارج نیستند و باید کنترل شوند و چون هیچ کنترل‌کننده‌ای جز انسان ندارند پس کار باید توسط انسان انجام شود.

هادی اصل افزود: قطعا سازمان‌های دولتی موظف هستند به این موضوع رسیدگی کنند، چون جمعیت شهرنشین و در پی آن پسماند و زباله افزایش داشته و به واسطه همین مدیریت نشدن پسماند، سگ‌های بی صاحب نیز جمعیت‌شان زیاد شده است، که شهرداری ها در راس این مسئولیت هستند، مسئولان مرتبط علاوه بر مدیریت پسماند نسبت به کنترل جمعیت سگ ها نیز باید اقدام کنند، متاسفانه برخی اقدامات مانند جمع آوری و واکسینه و امثال این‌ها به تنهایی راه گشا نبوده است.

«سگ‌های ولگرد» آفت جوامع انسانی و حیات وحش

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.