همه چیز به خود حسن و کتفش بستگی دارد؛/ صحبت‌های مهم علیرضا رضایی درباره حسن یزدانی

جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 12:55
عليرضا رضايى، نایب قهرمان سنگين وزن المپيك ٢٠٠٤ آتن، حسن يزدانى را شناسنامه و نماد امروز كشتى ايران در جهان مى‌داند.

به گزارش "ورزش سه"، دو مدال طلا و نقره تاريخى سنگين وزن كشتى آزاد ايران در قهرمانى ١٩٨٩ جهان به ميزبانى مارتينتى سوئيس و ٢٠٠٤ المپيك آتن به ميزبانى كشور يونان توسط عليرضا سليمانى و عليرضا رضايى تا قبل از ظهور قهرمانانى چون كميل قاسمى و اميرحسين زارع در اين وزن يا حتى نقره ١٩٩٨ رسول خادم در قهرمانى جهان به ميزبانى كشورمان، تمام دار و ندار كشتى‌گيران آزادكار سنگين وزن ايران محسوب می‌شد كه از قضا مدال‌هاى تاريخى و پراهميتى نيز به حساب می‌آيد.

مدال نقره المپيك ٢٠٠٤ عليرضا رضايى اولين مدال المپيكى در سنگين وزن كشتى آزاد تاريخ ورزش ايران است كه از منظر ديگرى نيز حائز اهميت ارزيابى می‌شود، عليرضا رضايى در فينال المپيك آتن مقابل "آرتور بوريسوويچ تايمازوف" كشتى‌گير روسى الاصلى از ازبكستان شكست خورد كه بعد از آن مدال‌هاى طلاى المپيك ٢٠٠٨ پكن و ٢٠١٢ لندن او به دليل اثبات دوپينگ سلب صلاحيت شد، اما نقره و طلاى المپيك‌های دو هزار سيدنى و ٢٠٠٤ آتن در كنار دو طلا، دو نقره و يك طلاى جهانى تايمازوف باز پس گرفته نشد.

عليرضا رضايى بعد از پايان دوران قهرمانى‌اش در كشتى به مربيگرى رو آورد و كارنامه درخشانى نيز در سطح ملى و باشگاهى از خود به جاى گذاشت و در حال حاضر نيز در باشگاه دستجردى تهران آموزش ٣٠٠ شاگرد در رده‌های مختلف سنى را براى آينده ورزش ايران بر عهده گرفته است.

2020212

• گوشه‌اى از افتخارات مربيگرى عليرضا رضايى، دارنده مدال‌هاى نقره المپيك و برنز جهان، در سنگين وزن كشتى آزاد:

🥉تيمى جوانان جهان در ٢٠١٢ رومانى - سرمربى
🥇كميل قاسمى در المپيك ٢٠١٢ لندن - مربى
🏆قهرمانى ايران در جهان ٢٠١٣ بوداپست - مربى
🥉تيمى اميدهاى جهان ٢٠١٨ رومانى - سرمربى

از بين كشتى گيران مطرح امروز تيم ملى كشتى آزاد ايران براى المپيك ٢٠٢٤ پاريس، عليرضا رضايى به عنوان سرمربى در تيم‌های پايه با كامران قاسمپور، يونس امامى، عليرضا سرلك و در ليگ كشتى با اميرعلى آذرپيرا و رحمان عموزاد مستقيم كار كرده است.

البته در مورد اميرعلى آذرپيرا موضوع كمى متفاوت تر نيز هست تا جايى كه عليرضا رضايى جزء كسانى محسوب می‌شود كه با زير نظر گرفتن او تا قبل اينكه نامش را بر سر زبان‌ها بيندازد تشخيص داده بود می‌توان از صورت زخمى كشتى ايران براى سال‌هاى آينده كشتى گيرى شش دانگ درآورد و اين موضوع را نيز چند سال قبل به رييس كنونى فدراسيون كشتى منتقل كرده بود.

با توجه به نزديكى المپيك سى و سوم، موضوع حساس وضعيت يل كشتى ايران حسن يزدانى، احتمال كسب سهميه آخر توسط عليرضا سرلك و اولين تجربه گرانقدر اميرعلى آذرپيرا در وزن پر مدعى ٩٧ كيلوگرم ٢٠٢٤ پاريس خواندن گفت‌و‌گوى اختصاصى جذاب عليرضا رضايى با ورزش سه خالى از لطف نيست.

* دغدغه اصلى امروز كشتى آزاد ايران به غير از رقابت سهميه عليرضا سرلك موضوع حسن يزدانى است كه بعد از عمل جراحى كتفى كه روز پنجم آبان انجام داد همه منتظر حاضر شدن او روى تشك براى مسابقه هستند و اميدوار به درخششى دوباره.

حسن يزدانى يك كشتى گير تاپ كلاس جهانى است، در واقع شناسنامه حال حاضر كشتى ما در سطح جهان به شمار می‌رود، با آسيبى منجر به عمل جراحى كه عمل حساسى نيز بوده اما دوره فيزيوتراپى خوبى را پشت سر گذاشته است. حسن به عنوان كشتى گيرى تاپ با بيشترين مدال در المپيك و جهان نماد امروز كشتى ايران در دنيا محسوب می‌شود كه بايد حفظش كنيم و شرايط را براى روى تشك آمدنش به بهترين شكل ممكن مهيا. فدراسيون كشتى دارد همين راه را می‌رود و همفكرى و كمك خوبى به حسن يزدانى در حال انجام است و ان‌شاءالله شرايط به گونه‌اى شود كه بدون تنش، فشار روانى و با آرامش تصميمات مهم گرفته شود.

2015883

* امروز بحث اعزام حسن يزدانى به تورنمنت خارجى نقل محافل است، تورنمنت رنكينگ‌دار مجارستان در ١٧ تا ٢٠ خرداد يا تورنمنت سبك‌تر ساسارى ايتاليا در ٢٦ خرداد؟

فاصله شش روز بين اين دو تورنمنت تفاوت چندانى در اصل موضوع ندارد كه كادر فنى می‌تواند با تصميمات و آناليز دقيق انتخاب بهترى براى اعزام و محك حسن يزدانى را بعد از عمل جراحى داشته باشد. كادر فنى و فدراسيون در جهت رشد حسن يزدانى در رقابت‌هاى مختلف در كنار اوست و براى حفظ نماد و شناسنامه كشتى ايران در جهان قدم برداشته است. در حال حاضر دو وظيفه مهم بر عهده داريم؛ يكى رساندن حسن به شرايط كشتى و دومى حفظ او، نگاهى كه بايد به همه كشتى گيرها جارى و سارى باشد و در حال حاضر از ديد من هر دو نگاه وجود دارد.

از ديد من با وجود فاصله شش روزه بين دو تورنمنت، فرق چندانى ندارد كه ساسارى ايتاليا را جايگزين تورنمنت مجارستان كنيم، نظر شخصى من اين است كه حسن يزدانى بهتر است با توجه به شرايط عمل جراحى كتفش كه كادر فنى نيز بهتر بر آن واقف است با تورنمنت سبك‌تر شروع كند و از اين جهت ساسارى ايتاليا مناسب‌تر است، اما اين شرط مهم هم بايد مدنظر قرار دهيم كه آيا تورنمنت سنگين‌ترى نيز بعد از آن تا قبل از المپيك وجود دارد؟ چون به تورنمنت سنگين‌تر نيز قطعا نياز هست تا قبل از المپيك.

* از ديدگاه تو، حسن می‌تواند در المپيك مدال طلايى را كسب كند كه دو ركورد شانزده ساله بهترين المپيكى ايران و ٦٤ ساله بهترين عملكرد يك كشتى گير در بازی‌هاى المپيك هادى ساعى و جهان پهلوان آقا تختى را بشكند؟

اگر شرايط كشتى گرفتن داشته باشد و مشكلى براى كتفش روى تشك و هنگام فشار بالاى كشتى گرفتن وجود نداشته باشد، با همان اعتماد به نفس هميشگى كسب مدال طلاى المپيك ٢٠٢٤ پاريس براى حسن يزدانى دور از دسترس نيست، همه چيز بستگى به شرايط كشتى، روحى و جسمى دارد و اگر حسن در وضعيت ايده‌آل خود باشد اين مهم شدنى است.

2020213

* و اما اميرعلى آذرپيرا كه سال‌ها قبل تشخيص دادى می‌تواند در كشتى بدرخشد، آن هم وزنی پرمدعى كه هميشه ستاره‌های بزرگى در آن خوش درخشيده‌اند و رقابت‌هاى ٩٧ كيلو حسابى موردتوجه علاقه‌مندان كشتى قرار داشته است.

مربيان سازنده‌اش براى او خيلى زحمت كشيده‌اند، اما بار منفى نبايد روى دوش اين كشتى گير گذاشت و انتظار بالا بار منفى ايجاد می‌كند. اميرعلى آذرپيرا كشتى گير جوانى است كه روند رو به رشدى در اين دو سه سال داشته و خوب جلو آمده، جوان است و پرانگيزه، روز به روز بهتر كار می‌كند. اميرعلى پتانسيل درخشش در المپيك را دارد، تمركز او بالاست و در رقابت‌هاى مختلف هماهنگى خوبى با كادر فنى و كوچينگ برقرار می‌كند.

يك ويژگى مهم آذرپيرا كم فروشى نكردن در كشتى است، در قهرمانى جهان سال قبل چه كسى فكر می‌كرد تاج الدينف با وجرد سعدالله اف و اسنايدر قهرمان شود؟ بايد از اميرعلى اين انتظار را داشته باشيم كه توانايى خود را به نمايش بگذارد، تمام كشتى گيران اعزامى ايران به المپيك اگر هر چه در توان دارند به نمايش بگذارند بدون ايجاد فشار مضاعف روانى روى دوش آنها مدعى اوزان خود خواهند بود، فقط بايد آگاه شوند كه چه توانايى‌هايى دارند و همين كفايت می‌كند.

* و سوال آخر در مورد تنها سهميه باقى‌مانده از شش وزن المپيك كه قرار است از فردا عليرضا سرلك در استانبول تركيه برايش بجنگد، آيا می‌تواند سهميه بگيرد؟

چرا كه نه، اگر روى تشك كشتى‌گيرى با شرايط روحى و روانى مناسب ظاهر شود سهميه را خواهد گرفت، عليرضا سرلك كم‌سابقه هم نيست و عنوان و مدال جهانى دارد و فينال قهرمانى جهان را تجربه كرده است. سهميه گرفتن توسط او دور از دسترس نيست هر چند حريفان خوبى به اين رقابت‌ها آمده‌اند كه همگى سهميه می‌خواهند و تنها سه سهميه باقى مانده است. سرلك اگر انگيزه بالايى داشته باشد، تمركز كند و قدر اين فرصت طلايى را بداند می‌تواند سهميه بگيرد و راهى المپيك شود. او بايد باور كند كه فرصت طلايى در اختيار دارد و بايد به بهترين شكل ممكن از آن استفاده كند.

• گوشه‌اى از افتخارات عليرضا رضايى در سنگين وزن كشتى آزاد:

🥈المپيك ٢٠٠٤ آتن
🥉قهرمانى ٢٠٠٣ جهان در نيويورك
🥇قهرمانى نوجوانان ١٩٩٢ جهان استانبول
🥇بازيهاى آسيايى ١٩٩٨ بانكوك
🥇قهرمانى ١٩٩٩ آسيا تاشكند
🥉قهرمانى ٢٠٠٠ آسيا گويلين
🥈قهرمانى ٢٠٠١ آسيا اولان باتور
🥇قهرمانى ٢٠٠٣ آسيا دهلى نو
🥇قهرمانى دانشجويان ٢٠٠٤ جهان ووچ
🥈قهرمانى ٢٠٠٥ آسيا ووهان

✍🏻پوريا تابان

منبع خبر "ورزش سه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.