شفافیت حق مردم است/ ما وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستیم

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 21:32
کاندیداهای شیراز در مرحله دوم انتخابات مجلس در اینکه به عنوان وکلای مردم باید در همه چیز شفاف باشند، اشتراک نظر دارند و می‌گویند در صورت ورود به مجلس، وامدار هیچ شخص و گروهی نخواهند بود.

مناظره دانشجویی در خصوص انتخابات دور دوم مجلس دوازدهم عصر امروز، ۱۷ اردیبهشت در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد.

در این مناظره، ۳ تن از ۴ کاندیدای راه‌یافته از حوزه شیراز و زرقان به دور دوم حضور داشتند. رحمت‌الله مرزوقی، ابراهیم عزیزی و سیداسماعیل حسینی پاسخگوی سئوالات دانشجویان بودند.

شفافیت حق مردم است/ ما وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستیم

رحمت‌الله مرزوقی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا حضورشان در یک لیست، روی انتخاب یا عدم انتخاب سایر نفرات آن لیست اثرگذار بوده است، گفت: هر تصمیمی که برای لیست‌ها گرفته شده، تصمیم احزاب بوده است و هیچ ارتباطی با کاندیداها ندارد. آن‌ها خودشان استقلال عمل دارند. با افراد صحبت می‌کنند و اگر هر کس با اهداف و آرمان‌هایشان هماهنگ بود را جذب می‌کنند.

وی افزود: مهم‌ترین آرمان موسسه مصاف شفافیت بود. حق مردم است بدانند وکیلشان چه‌ کار می‌کند و من با هر گروهی که اینطور فکر کند، همراه خواهم بود. چون شفافیت یک رویکرد فسادستیز است.

ابراهیم عزیزی نیز در پاسخ به همین سئوال گفت: شورای ائتلاف یک ساختار در کشور دارد و ۱۸ گروه و جریان سیاسی در تهران سال‌هاست که گروه‌های ارزشی را با هم هم‌سو می‌کنند. شانا هم به همین شکل، فرآیندی را برای انتخاب افراد مشخص کرد. سابقه و عملکرد را کنار هم گذاشت و ما هم با این شاخص‌ها در شانای استان فارس قرار گرفتیم. اینکه این شاخص‌ها مورد نظر دانشجویان و جامعه هست یا نه، قابل بررسی است اما اعتقاد داریم وقتی یک تشکل مبانی انتخاب و شاخص‌ها را مورد توجه قرار دهد، حتما انتخاب درستی خواهد داشت. بنابراین ما انتخاب شده شانا هستیم، نه انتخاب کننده.

شفافیت حق مردم است/ ما وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستیم

سیداسماعیل حسینی نیز در پاسخ به این سئوال اظهار کرد: من حتی یک روز عضو گروهی یا وامدار هیچ خاندانی نبوده‌ام. مستقل وارد شدم. اما گروه‌های مختلفی آمدند، مصاحبه کردند و هرکدام فرایند خاص خود را داشتند. حتی یک درصد حدس نمی‌زدم اسمم در لیستی قرار بگیرد، چون هیچ پشتوانه‌ای نداشتم. اما در این مصاحبه‌ها، برنامه‌هایی داشتم که شاید قابل دفاع بود. ارتباط خوبی هم با جامعه نخبگانی و همینطور کف جامعه و مناطق محروم داشتم. در لیست‌های زیادی هم قرار گرفتم اماحضور حسینی در لیست‌ها به عنوان وابستگی نیست. اگر به مجلس بروم، فارغ از این مسائل به هرچیزی که حجت شرعی داشته باشم رای می‌دهم. از نظر متخصصان، دانشگاهیان، دانشجویان استفاده می‌کنم و بر اساس بازخوردی که از جامعه می‌گیریم، رای می‌دهم. مطمئن باشید در مجلس، حسینی آدم هیچ‌کس نخواهد بود.

یکی از دانشجویان، سئوالی درباره آرامستان شهر صدرا و حواشی به‌وجود آمده در این خصوص پرسید که عزیزی در پاسخ گفت: اوایل مجلس یازدهم، برخورداری صدرا از یک آرامستان توسط مردم مطالبه شد. مطالبه به‌حقی هم بود چون صدرا نباید با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، مشکل این‌چنینی داشته باشد. ما موضوع را از طریق شورای شهر و شهرداری صدرا دنبال کردیم. اینها با یک بررسی و کار کارشناسی که خودشان مدعی هستند، جایی را در غرب اراضی متعلق به دانشگاه که البته هیچ دخل و تصرفی در این اراضی نداشته است، برای این امر در نظر گرفتند. استعلام‌ها را هم از محیط زیست و اداره آب و همه دستگاه‌ها گرفتند و پاسخ مثبت گرفتند. اما به ‌یک‌باره سر و کله عده‌ای پیدا شد و با این طرح مخالفت کردند. موضع ما هم این بود که هر چه مرجع قضایی گفت، باید شهرداری حق و حقوق آن شخص را مشخص کند. به‌هرحال این فرصت از مردم صدرا گرفته شده و مانع یک نیاز اساسی شده است. وقتی به همه استعلام‌ها پاسخ مثبت داده شده، نباید چنین مشکلی پیش بیاید.

شفافیت حق مردم است/ ما وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستیم

دانشجوی دیگری از هر سه کاندیدا پرسید: این‌همه هزینه تبلیغاتی آیا در شان نماینده انقلابی است؟ و اگر به مجلس راه پیدا نکردید، چطور می‌خواهید این هزینه‌ها را جبران کنید؟

مرزوقی در پاسخ گفت: کل هزینه‌های من ۳۹۲ میلیون تومان شده است. وامدار هیچکس نیستم و هیچ شخص یا گروهی از من حمایت نمی‌کند. من به نیت خدمت وارد شدم و با این مبلغ اندک، تبلیغات بسیار کمی از من در شیراز و زرقان می‌بینید. خواستم آزادگی خود را حفظ کنم تا بتوانم بدون وابستگی به جریان‌های قدرت و ثروت، از حقوق مردم دفاع کنم.

عزیزی در پاسخ به این سئوال گفت: یکی از اقدامات این مجلس، طرح شفافیت آرا بود و من  قبل از اینکه قانون شود، داوطلبانه اعلام کردم که آرائم را در سایت مجلس بگذارند. در رابطه با انتخابات هم آنچه مسلم است، وقتی فضای انتخاباتی متاثر از یکسری فضاسازی‌های دشمن است، ما باید هر کاری می‌توانیم برای جذب مشارکت بیشتر انجام دهیم و تبلیغات ما هم در همین راستا بوده است. من ۴۹۲ میلیون تومان هزینه کرده‌ام و حاضرم به تفکیک بگویم که چه‌مقدار در کجا هزینه شده است.

شفافیت حق مردم است/ ما وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستیم

حسینی نیز گفت: حق مردم است که شفاف‌سازی شود. نماینده وکیل مردم است و باید پاسخگوی موکل خود باشد. مطمئن باشید در صورتی که انتخاب شوم، هر چیز مرتبط با نمایندگی را شفاف در اختیار مردم خواهم گذاشت. در شرایطی که مردم تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی هستند، نباید رفتارهای پرخرج از مسئولان انقلابی ببینند.  بنده اگر نماینده شوم، در دور بعد اگر دوباره ثبت نام کنم قول می‌دهم حتی یک ریال برای تبلیغات هزینه نکنم، چرا که اگر عملکردم، بد باشد با هیچ‌گونه تبلیغاتی نمی‌توانم رای مردم را به‌دست آورم.

عزیزی در خصوص نقش خود در کنترل حوادث سیستان و بلوچستان گفت: من عضو کمیسیون امنیت ملی بودم و بعد از حوادث سیستان بلوچستان به عنوان نماینده مجلس در منطقه حضور داشتم. تمام ابعاد را بررسی کردم و پیشنهادهای من در خصوص این مساله به ارکان مختلف نظام، موجود است. بنده خواستار برخورد محکم با کسانی که برای مردم مشکل ایجاد کردند، شدم. ضمن اینکه اطمینان می‌دهم جمهوری اسلامی هیچوقت حاضر نیست خونی را به ناحق بریزد.

وی افزود: برای کنترل مرزها ۳ میلیارد یورو پیش‌بینی شده است و همچنین انسداد مرز و ساماندهی اتباع، موضوعات مهمی هستند که هم دولت و هم مجلس به دنبال آن هستند.

شفافیت حق مردم است/ ما وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستیم

نماینده فعلی شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به صحبت دیگری که گفته بودند مجلس دوازدهم فاقد رویکرد علمی است، گفت: این صحبت منصفانه نیست و من باید از مجلس دفاع کنم. مرکز پژوهش‌های مجلس دارای افراد زیادی از نخبگان دانشجویی و اساتید دانشگاه است. قوانین ممکن است پاسخگوی همه نیازها نباشد یا با برخی از خواسته‌ها در تضاد باشد اما هرگز بدون مبانی علمی و پژوهشی نبوده است.

عزیزی در پاسخ به سئوالی در خصوص طرح صیانت فضای مجازی نیز گفت: هر موضوعی که وارد مجلس می‌شود، یا یک لایحه است یا یک طرح که بازگو کننده خواسته عموم مردم است. طرح صیانت را مجلس بررسی کرد و آن را تصویب نکرد. شورای عالی فضای مجازی این موضوع را از نظر فنی بررسی کرد. لذا این طرح از دستور کار مجلس خارج شد و هرگونه تصمیم در این خصوص، ربطی به مجلس شورای اسلامی نداشته است.

حسینی نیز در خصوص صحبت یکی از دانشجویان که خروجی دانشگاه‌های کشور را ضعیف توصیف کرده بود، گفت: من این صحبت را قبول ندارم. من در دانشگاه‌های داخلی و خارجی زیادی بوده‌ام و اگر بخواهم دانشگاه‌های بزرگ ایران را با دانشگاه‌های بزرگ جهان مقایسه کنم، باید بگویم همان‌قدر که دانشگاه‌های ما از نظر امکاناتی در سطح پایینی نسبت به آن‌ها قرار دارند، اما از نظر دانشجویان و اساتید نخبه، نه‌تنها با آن‌ها برابری می‌کنند بلکه می‌توانم با اطمینان بگویم که در موارد بسیاری بهتر از آن‌ها هستند. منتها اینجا مظلوم هستند و با دست خالی تلاش می‌کنند.

شفافیت حق مردم است/ ما وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستیم

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص رویکردش در زمینه اقتصادی نیز گفت: بعید می‌دانم در این جمع کسی باشد که بیش از بنده با فقرا ارتباط داشته باشد. من خودم جزو این جامعه هستم و یکی از دلایلی که وارد این عرصه شدم، پرداختن به دو اولویت مهم یعنی اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی بوده است.

عزیزی که در سال ۸۸ فرماندار شیراز بوده است، به سوالات و ابهامات دانشجویان در خصوص نقش او در حوادث ۸۸ پاسخ داد و گفت: از جمله افتخارات دوران خدمت من این است که در زمان فرمانداری، با عنایت به همکاری مردم و ارگان‌های مختلفی مثل همین دانشگاه، در طول حدود ۳-۴ ماه پر تنش، در شهر شیراز از بینی یک نفر هم خون نیامد. آمار و ارقام گواه این ادعای من است اما متاسفانه گاهی طوری حق را ناحق جلوه می‌دهند که خادم، خائن می‌شود.

دانشجوی دیگری پرسید: شما از حُریت و آزادگی در صورت ورود به مجلس صحبت می‌کنید. در حالی که هر یک از تشکل‌ها یک خط مشی متفاوت دارند. چطور شما در چند لیست مختلف هستید اما می‌توانید از آزادگی در صورت ورود به مجلس صحبت کنید؟

شفافیت حق مردم است/ ما وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستیم

حسینی که مخاطب خاص این سئوال بود، گفت: در بین لیست‌هایی که من در آن قرار گرفتم، فقط «شانا» یک میثاق‌نامه داشت که آن‌هم تناقضی با آرمان‌های من نداشت. این را هم بگویم که لیست به‌همراه کاندیدا معنا پیدا می‌کند. من وابسته به کسی نیستم و نخواهم بود.

حسینی در بخشی از صحبت‌های خود گفته بود که اهل بخش کوهمره استان فارس است و درد مناطق محروم را می‌داند. دانشجویی از او پرسید که آیا تنها به فکر منطقه زادگاه خود است یا خیر. حسینی پاسخ داد: من نه تنها در کوهمره، بلکه در همه نقاط استان و کشور قصد محرومیت‌زدایی دارم. وضعیت فارس که بهتر از هرمزگان و سیستان است. بنابراین محرومیت‌زدایی در سطح کلان مد نظر من است.

دانشجوی دیگر از از ابراهیم عزیزی پرسید: چرا به دخالت مجلس در انتصابات اعتراض نکردید؟ مگر رهبری نفرمودند مجلسیان در انتصابات دخالت نکنند؟ عزیزی پاسخ داد: مجلس دو وظیفه دارد. یک قانون‌گذاری و دیگری نظارت. یکی از معناهای نظارت این است که باید ببیند فلان دستگاه اجرایی قادر به اجرای دستورالعمل‌ها و وظایف خود هست یا خیر. اگر قانون تصویب شود و اجرا نشود، آیا خود شما از ما مطالبه نمی‌کنید که چرا ورود نمی‌کنیم؟ بنابراین برخی از انتصابات، شامل وظیفه نظارتی مجلس می‌شوند.

وی افزود: البته مرز بین نظارت و دخالت را باید درست تعریف کنیم. وقتی مدیری ناتوان باشد، مجلس باید ورود کند وگرنه امانت‌دار خوبی برای مردم نبوده است.

عزیزی در پاسخ به سئوالی در خصوص برنامه مجلس برای مسکن و اقدامات انجام شده در ۴ سال اخیر گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است اما نیاز به زمان دارد. با توجه به اینکه تقریبا ۸ سال، بحث مسکن از دستور کار مسئولین خارج شده بود، کار ما هم کمی دشوار بود. اما در حال حاضر قانون، ساخت ۴ میلیون مسکن را در ۴ سال پیش‌بینی کرده و در حال انجام است. برای شیراز هم می‌خواهیم چند شهر جدید را در خارج از شهر پایه‌گذاری کنیم. البته متناسب با نیاز منطقه، نه با نگاه انبوه‌سازی.

شفافیت حق مردم است/ ما وامدار هیچ شخص یا گروهی نیستیم

وی در خصوص وضعیت بنزین کشور نیز گفت: مصرف کشور به‌دلایلی بالا رفته است اما اقدام خوبی که مجلس انجام داد، ساخت ۲ پالایشگاه بزرگ بود. یکی پالایشگاه مهر خلیج فارس که می‌تواند تا ۱۵ میلیون لیتر تولید فرآورده داشته باشد و دیگری پالایشگاه شهید ستاری که آن هم ظرفیت خوبی را آماده خواهد کرد. اگر این دو پالایشگاه زودتر به بهره‌برداری برسند، بخش زیادی از مشکلات ما در زمینه بنزین رفع خواهد شد.

دانشجویی از اسماعیل حسینی پرسید که آیا بی‌تجربه بودنش می‌تواند مانعی برای موفقیت او در راه مجلس باشد، گفت: اصل و اساس هر چیزی «دانش» است و تجربه تنها یکی از ارکان دانش است. تجربه شخصی هم در هر بخشی ممکن است به‌وجود بیاید. اینکه اگر یک نفر مسئولیت اجرایی در بخش سیاسی نداشته است، نمی‌تواند دانش لازم را داشته باشد، حرف درستی نیست. ممکن است تجربه شخص در کارهای علمی به‌دست آمده باشد.

در پایان این جلسه، هر ۳ کاندیدا این قول را به دانشجویان دادند که در صورت موفقیت در انتخابات و راهیابی به مجلس دوازدهم، هرگاه به دانشگاه شیراز دعوت شدند برای مناظره و پاسخگویی به دانشجویان حاضر شوند.

به گزارش ایسنا، مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. حوزه شیراز و زرقان ۴ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند که در مرحله اول روح‌الله نجابت و جعفر قادری با کسب آراء لازم به آن راه پیدا کرده‌اند و روز جمعه پیش رو، چهار نماینده دیگر برای کسب ۲ کرسی باقی‌مانده رقابت خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.