واقعیت‌های پرسپولیس از باخت در اراک تا حذف مقابل ایرالکو/ تمدید قرارداد با اوسمار وابسته به کیفیت نه قهرمانی!

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 06:11
بعد از حذف در اراک ماجرای پیش بردن پروژه تمدید قرارداد پرسپولیس با اوسمار دچار تردیدهایی شده، اما به نظر می‌رسد این ماجرا به چیزهایی بیشتر از شکست و جام از دست دادن وابسته شده است.

به گزارش "ورزش سه"، اوسمار ویرا درست از همان نخستین بازی در نقش سرمربی پرسپولیس حتی وقته شکست خورده بود تعریف و تمجید شنید. پرسپولیس او در شکست 26 بهمن سال قبل در اراک با یک نمایش امیدوارکننده، بدون خریدهای تازه‌وارد و البته لطمه از یک اشتباه محرز داوری (پنالتی سوخته با هند بازیکن میزبان) نتیجه را داد.

این شکست در حالی رخ داد که با در نظر گرفتن فشار وحشتناک هواداران روی مدیریت باشگاه که انتخاب اوسمار اشتباه بوده و باشگاه در سپردن نیمکت تیم به یک مربی حاذق عقبگرد داشته، می‌توانست تبعات سختی برای درویش و همکارانش داشته باشد اما مدل بازی پرسپولیس و کیفیت فنی تیم در همان شکست نیز هوادار این تیم را متقاعد کرد تا پای این مرد برزیلی بماند و با یک باخت قضاوتش نکند.

اوسمار بعد از آن باخت همه بازی‌هایش را برد و حتی در دربی فینال‌گونه به لحاظ فرم بازی دست بالا را داشت. تیم اوسمار هیجان‌انگیز و باکلاس بازی می‌کرد، سرعت انتقال توپ از دفاع به حمله بالا بود و ضمن کسب بردهای متوالی تیم او در دو بازی با فولاد و پیکان رکورد امید به گل در لیگ برتر فوتبال ایران را شکست.

2016139

اما از شروع سال 1403 و با وقفه حدودا سه هفته‌ای در مسابقات باشگاهی ورق تا حدی برگشت. دو برد اقتصادی در سیرجان و تهران مقابل گل‌گهر و ملوان با توجه به تعویض‌هایی که هر بار در جهت مدیریت برد انجام می‌شد، کاری کرد تا تصمیمات مرد برزیلی زیر ذره‌بین قرار بگیرد و حتی بعضاً با انتقادهایی نرم مواجه شود. تیم اوسمار حتی در برد سه گله مقابل صنعت نفت هم شبیه خودش نبود و با حداقل موقعیت و فرسنگ‌ها دورتر از آن نمایش هیجان‌انگیز بهمن و اسفند ماه پیروز شد.

حذف در اراک اما اولین انتقادها از اوسمار و تیمش را علنی کرد؛ تغییرات تکراری او در هر بازی با هدف مدیریت پیروزی و اینکه او خیلی زود از برد مطمئن می‌شود و دقایق زیادی را به مدیریت نتیجه مشغول می‌شود وقتی با یک حذف تلخ و از دست دادن یک جام همراه شد زمینه‌ای را به‌ وجود آورد تا هم در کامنت‌های هواداران هم در مصاحبه‌های پیشکسوتان اولین آثار انتقاد از اوسمار علنی شود. غیر از این پرسپولیس از حیث آمار هم بازی را به ایرالکو باخت، چرا که از حیث مالکیت توپ، شوت به دروازه و خلق موقعیت هم از تیم مجتبی حسینی شرایط ضعیف‌تری داشت و با اشتباهات محرز دفاعی حتی باعث شد تا اوسمار از تیم خودش انتقاد کند و چهار گل خورده در یک بازی را زیر سوال ببرد.

در عین حال و قبل از این افت تدریجی در فرم بازی هیجان انگیز پرسپولیس، باشگاه پرسپولیس پروژه تمدید قرارداد با این مربی برزیلی را کلید زده و مذاکرات اولیه هم انجام شده بود اما حالا با تکرار تصمیمات سؤال‌برانگیز و البته کنار رفتن از یک جام تردیدهایی درباره این تداوم همکاری به‌وجود آمده و به این فرضیه که «قهرمانی در لیگ برتر حتماً باید ملاک تمدید قرارداد اوسمار باشد» نگاه جدی‌تری خواهد شد.

حالا و در نخستین واکنش‌ها یکی از مدیران باشگاه پرسپولیس می‌گوید پروژه تمدید قرارداد با اوسمار بدون در نظر گرفن کنار رفتن از جام حذفی پیش خواهد رفت و ختی اگر در لیگ برتر هم قهرمان نشویم این اتفاق رخ خواهد داد، اما واقعیت اینکه از دست دادن قهرمانی لیگ حالا که پرسپولیس فقط یک امتیاز تا صدر جدول فاصله دارد می‌تواند نگاه هواداران به اوسمار را تغییر دهد و در نهایت منجر به فشار هواداران روی مدیران باشگاهشان شود که حتی دنبال گزینه‌ای بهتر برای فصل آینده بروند.

2016140

اما در این مسیر شاید بازگشت به همان فرم رویایی و ارائه مدل فوتبالی جذاب و پیشرو در پرسپولیس حتی مهمتر از جام قهرمانی برای این مهم تاثیرگذار باشد.واقعیت اینکه کیفیت فنی تیم اوسمار نسبت به دو ماه نخست حضورش در رأس کادر فنی پرسپولیس پایین آمده و ایرادهایی هم چه در تصمیمات و چه در اتخاذ ساختار تدافعی این تیم بیرون زده که می‌تواند ادامه رقابت با رقیب سنتی و قهرمانی در لیگ را نیز با مخاطرات جدی مواجه کند. 

حالا بازی با سپاهان می‌تواند نقش یک نردبان بلند برای صعود دوباره به همان نقطه اطمینان درباره اوسمار باشد اما اگر او در این صفحه بازی از یک مار دیگر نیش بخورد یا کیفیتی نزدیک به آن دو ماه فوق العاده ارائه نکند، تردیدها درباره تمدید قرارداد با او بیشتر می‌شود.

در نهایت اینکه حتی اگر مدیران باشگاه پرسپولیس در صورت از دست رفتن جام دوم نیز دنبال تمدید با اوسمار باشند، شرایط پرسپولیس در پایان فصل و اینکه در چه شرایطی و چگونه این رقابت را باخت، در پیش بردن این پروژه تاثیر بزرگی خواهد گذاشت. در واقع با وجود از دست دادن جام حذفی اگر پرسپولیس همه بازی‌های بعدی اش را با برد پشت سر بگذارد یا شرایطی ایجاد شود که با همین یک اختلاف نایب قهرمان شود تعداد مخالفان تمدید قرارداد با اوسمار کمتر از موافقان این اتفاق خواهند بود.

از سوی دیگر آنچه برای خود اوسمار و گروه زیادی از هواداران اهمیت دارد همان فرم بازی تیم است که اگر مثل روز باخت هفته شانزدهم در اراک باشد ناامید کننده نخواهد بود و حتی بعد از شکست تمجید هم می‌شوند اما اگر شبیه باخت حذفی در اراک باشد آن وقت گروه مخالفان بیشتر و گروه موافقان کم‌تعدادتر خوهند بود و این می‌تواند تاثیر بیشتری روی پروژه تمدید قرارداد با اوسمار داشته باشد.

منبع خبر "ورزش سه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.