پالتیکو: هزاران نیروی سابق واگنر اکنون تحت کنترل مسکو هستند

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:37
روزنامه آمریکایی «پالتیکو» گزارش داد، کرملین نیروهای عضو «واگنر» که زمانی قصد کودتا علیه مسکو را داشتند، در قالب چهار گروه جدید از نیروهای نظامی خصوصی در آفریقا و نقاط دیگر به منظور تضعیف حضور و نفوذ آمریکا در این نقاط، به خدمت گرفته است.

به گزارش ایسنا، پالتیکو گزارش داد دولت روسیه با گذشت هفت ماه از مرگ «یوگنی پریگوژین»، رئیس سابق شرکت نظامی خصوصی واگنر که قصد کودتا به همراه نیروهای این شرکت علیه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را کرده بود، نیروهای این شرکت نظامی خصوصی را تحت اختیار و به منظور پیشبرد دستورکار کرملین به خدمت گرفته است.

به گفته دو مقام آمریکایی که نامشان را فاش نکردند، هزاران تن از نیروهای شرکت واگنر سابق دست‌کم به چهار گروه تقسیم شده‌اند. دولت روسیه این شبه‌نظامیان را با دیگر نیروهای شبه‌نظامی خصوصی وفادار به ولادیمیر پوتین ترکیب کرده تا جلوی تکرار شورش واحد نیروهای واگنر سابق در سال گذشته میلادی علیه دولت پوتین و وزارت دفاع روسیه را بگیرد.

یکی از این مقام‌های آمریکایی اظهار کرد: «یکی از ماموریت‌های این تغییر ساختار، این است که از وجود کنترل بیشتر بر کلیت عملیات‌های آنها اطمینان حاصل شود.»

به نوشته پالتیکو، چند مقام گفتند مسکو در حال استقرار ارتش‌های خصوصی جدید خود در سراسر جهان از جمله در اوکراین و آفریقا به منظور اجرای ماموریت‌های ویژه‌ مشابه با ماموریت‌هایی است که واگنری‌های سابق در زمان فرماندهی پریگوژین انجام می‌دادند.

این روزنامه آمریکایی نوشت، تغییر ساختار و استقرار مجدد این گروه‌های شبه‌نظامی روس باعث شده دولت جو بایدن سربازان آمریکایی را از کشورهایی نظیر نیجر و چاد خارج کرده و ضربه‌ای بزرگ به برنامه‌های واشنگتن در این دو کشور که تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» اجرا می‌شوند، وارد کند. از سوی دیگر، روسیه با به خدمت گرفتن این نیروهای نظامی خصوصی برای سیاست‌های آمریکا در کشورهایی همچون جمهوری آفریقای مرکزی، مالی، بورکینافاسو، لیبی و دیگر کشورهای آفریقایی چالش‌ ایجاد کرده است.

پالتیکو در ادامه این مطلب نوشت: «مقام‌ها اظهار کردند یکی از این چهار گروه با گارد ملی روسیه مرتبط بوده و به اوکراین منتقل شده و در آنجا متحمل تلفاتی چشمگیر در میان نیروهایش شد. دو گروه دیگر تحت کنترل وزارت دفاع و سرویس‌های اطلاعاتی روسیه فعالیت می‌کنند. گروه چهارم نیز به یگان آفریقا شهرت داشته و مرتبط با گروه خصوصی موجود دیگری به نام ردوت است – گروهی که هنوز برای در کنترل گرفتن نیروهای سابق واگنر در پایتخت‌های چند کشور آفریقایی تلاش می‌کند.»

این روزنامه آمریکایی نوشت اطلاعات چندان دیگری درباره این گروه‌های جدیدالتاسیس متشکل از نیروهای واگنر از جمله اینکه چه تعداد از اعضا متعلق به شرکت واگنر سابق تحت ریاست پریگوژین و چه تعداد نیز متعلق به دیگر سازمان‌های نظامی خصوصی موجود هستند، وجود ندارد.

پالتیکو تصریح کرد، پسر پریگوژین مدت کمی بعد از مرگ پدرش کنترل هزاران نفر از نیروهای مزدور واگنر را در اختیار گرفت، اما اکنون مشخص نیست او تا چه میزان در رهبری یک گروه کوچک‌تر از شبه‌نظامیان واگنری سابق که هنوز خودشان را وفادار به پریگوژین می‌دانند، دخیل است. چند مقام به پالتیکو اظهار کردند پسر پریگوژین احتمالا فرماندهی تعدادی از این نیروها در جمهوری آفریقای مرکزی و مالی را در دست دارد.

پریگوژین ماه اوت سال گذشته میلادی هنگامی که هواپیمای حامل وی در روسیه سقوط کرد، جان خود را از دست داد. با مرگ او جدی‌ترین چالش ایجاد شده علیه پوتین در مدت ۲۵ سال رهبری او در روسیه نیز پایان یافت. پریگوژین قبل از آنکه گروه واگنر را در سال ۲۰۱۷ تاسیس کند، به‌عنوان سرآشپز شخصی پوتین و مسئول تهیه غذای کرملین کار کرده بود.

گروه واگنر سابق در ضمن گسترش فعالیت‌هایش در سراسر جهان به طرز فزاینده‌ای در حال خارج شدن از کنترل روسیه بود. پوتین ابتدا با در نظر گرفتن نقش مهمی که نیروهای واگنر در جنگ اوکراین ایفا کردند، تغییرات در عملکرد این گروه را تحمل کرد. با این وجود پریگوژین در ژوئن سال گذشته میلادی به همراه نیروهای تحت امرش علیه پوتین، به دلیل آنچه که عملکرد ناشایست وزارت دفاع روسیه در جنگ اوکراین خواند، شورش کرد.

به دنبال تلاش نیروهای پریگوژین برای پیشروی به سمت مسکو با هدف اجرای کودتا، آنها با نیروهای روس درگیری پیدا کردند اما نهایتا پریگوژین با مقام‌های متحد با روسیه در بلاروس به توافقی دست پیدا کرده و قائله خاتمه یافته و او از ریاست واگنر کناره‌گیری کرد. با این وجود ۲ ماه بعد از این رخداد، پریگوژین به همراه ۹ نفر هنگام سقوط هواپیمای وی حین پرواز از سن پترزبورگ به مسکو، جان خود را از دست داد.

با مرگ پریگوژین سرنوشت تشکیلات او در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. در آن زمان گروه واگنر در حال طی کردن پروسه برقراری روابط نزدیک با رهبران چند کشور آفریقایی و مشارکت در فعالیت‌های پرسود معدن‌ بود.

مقام‌های آمریکایی گفتند، به‌عنوان مثال واگنر در آن زمان در جمهوری آفریقای مرکزی کنترل یک معدن طلا را به دست گرفت و بعد از مرگ پریگوژین زیردست‌های او به میزان چشمگیری این معدن را گسترش دادند، اما راهی برای بازاریابی موثر و نقل‌وانتقال مواد معدنی نیافتند.

پریگوژین از سوی دیگر، ناظر بر اجرای یک عملیات تبلیغاتی گسترده همراه با سازماندهی اعتراضات در آفریقا بود. به نوشته پالتیکو، شاخه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای تحت کنترل پریگوژین اکنون در کنترل سرویس اطلاعات خارجی روسیه قرار دارند و کارمندان بازاریابی پریگوژین نیز احتمالا تحت نظر دیگر سازمان‌های اطلاعاتی همچون اداره اطلاعات ارتش قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، از جمله تبعات فرماندهی‌های جدیدالتاسیس روسیه برای این نیروهای خصوصی در عرصه ژئوپلتیک این بوده که توانسته دستور کار دولت بایدن به بهانه مبارزه با تروریسم، اشاعه دموکراسی و برقراری روابط دیپلماتیک با حکومت‌های جدید در آفریقا را تضعیف کند.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفت: «عنصر زمان‌بندی در اینجا اهمیت کلیدی داشته است. روسیه حالا می‌تواند به این کشورها به صورت فوری چیزهایی که آمریکا نتوانست بدهد، عرضه کند. خیلی از رهبران این کشورها حالشان از سخنرانی‌های آمریکا به آنها درباره دموکراسی به هم می‌خورد.»

مقام‌های مورد استناد پالتیکو همچنین گفتند با کنترل مستقیم مسکو بر این گروه‌های شبه‌نظامی حالا چند کشور دیگر آفریقایی که قبلا به دلیل مسائلی همچون تحریم‌های اعمال شده علیه گروه واگنر تمایلی به همکاری با این گروه نداشتند، میل به همکاری با این نیروهای تحت اختیار روسیه پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.