فیلتر کوچکی که دوربین موبایل را گران می‌کند

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 00:04
مهر: محققان دانشگاه UCLA دستگاهی ابداع کرده‌اند که می‌تواند درخشندگی و تابش زیاد نور در تصاویر را کاهش دهد. به گزارش اینترستینگ انجینرینگ، این دستگاه نوین متکی بر فناوری نیمه‌رسانای دوبعدی با قابلیت استفاده از نور محیط است تا مانند یک فیلتر هوشمند پیشرفته عمل کند. پژوهشگران مدعی هستند که این فیلتر به بهبود کیفیت عکس‌هایی که با دوربین‌های ارزان گرفته می‌شود، کمک می‌کند.

این دستگاه کوچک حدود یک در یک سانتی‌متر و شامل یک تراشه شفاف با ضخامت بسیار بسیار اندک است که متشکل از ارائه ۱۰۰ در ۱۰۰ پیکسل و فقط از چند اتم ساخته شده است. آیدوغان اوزجان یکی از مولفان پژوهش در این باره می‌گوید: «دستگاه ارزان قیمت فقط چند سانتی‌متر است و می‌تواند دوربین‌های کم‌توان را وادار کند مانند دوربین‌های با کیفیت بالا عمل کنند. این دستاورد دسترسی به عکس‌برداری با کیفیت و وضوح بالا را فراهم می‌کند.»

محققان تصمیم داشتند از ماده‌ای با حداقل جذب نور استفاده و همزمان سیگنالی تولید کنند که برای مقاصد پردازش نور کافی باشد. دستگاهی که در این تحقیق ساخته شده شفاف، ساده و یک سانتی‌متر مربع است. این ابزار از یک نیمه‌رسانای دو بعدی استفاده می‌کند که به شکل یک ورقه نازک با چند اتم است. ماده مذکور به دلیل نازکی شفاف است، اما ویژگی‌های آن سبب می‌شود فوتون‌هایی که به آن وارد می‌شوند، میزان رسانایی الکتریسیته را کنترل کنند. محققان با استفاده از چند الکترود نیمه‌رسانای دوبعدی را به یک لایه کریستال مایع متصل کردند تا آن را عملیاتی کنند.

محصول نهایی یک فیلتر هوشمند ۱۰ هزار پیکسلی است که می‌تواند به سرعت و به‌طور گزینشی در واکنش به نور به شیوه‌ای غیرخطی تیره‌تر شود. به گفته محققان هر پیکسل می‌تواند از شفافیت کامل به حالت نیمه‌شفاف تا کاملا تار تغییر وضعیت دهد. نکته جالب تعداد اندک فوتون‌های مورد نیاز برای ایجاد تغییر چشمگیر در میزان شفافیت است. این امر پیشرفت قابل توجهی نسبت به رایانش اپتیکی برای پردازش اطلاعات بصری دارد. محققان اپلیکیشنی را نشان داده‌اند که دستگاه را با دوربین موبایل یکپارچه می‌کند تا هرگونه درخشندگی و برق‌افتادگی در عکس‌ها را کاهش دهد. این فناوری کاربردهای مصرفی و تجاری متعددی دارد.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.