برجام یک جسد مرده در سردخانه است / گروسی با چه هدفی به ایران سفر کرد؟

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 09:22
مطهرنیا گفت: بی تردید ایران نمی تواند آنچه گروسی بیان می کند، با وجود دولتی با گفتمان انقلابی پذیرا باشد. آنها بازرسی های بدون شرط از هر مکان، به خصوص مراکز نظامی ایران را خواستار هستند.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، چندین بار به ایران سفر کرده و با مقامات کشورمان دیدار های خوبی داشته است. این سفرها به منظور بازدید از فعالیت های هسته ایران است و تیم گروسی در نظر دارد مراکز مهم کشور را مورد بازدید قرار دهند. البته یکی از مهم ترین وظایف آژانس بین المللی انرژی اتمی، زیر نظر گرفتن فعالیت های هسته ای کشورهاست و نمی توان آن را نادیده گرفت.

گروسی

روز گذشته، رافائل گروسی به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی هسته ای و مذاکرات با مقامات عالی هسته ای و سیاسی کشور، وارد تهران شد و در ابتدا با استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی‌ همراه شد. همچنین بعد از ظهر روز گذشته ( دوشنبه ) رافائل گروسی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.  در این سفر ۲ روزه رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به اصفهان سفر کرد و در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته ای با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کرد.

گروسی-تهران

سفر گروسی و پرونده هسته ای

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل، در ارتباط با سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: رافائل گروسی دربارۀ مسائل هسته ای، با تردید و تشویش بسیار سخن گفته است. او در فضای رسانه ای، اکنون زمینه پرور ایجاد تحرکات آینده علیه پرونده هسته ای ایران محسوب می شود.

مطهرنیا ادامه داد: گروسی، اکنون ریاست آژانس بین المللی انرژی هسته ای را بر عهده دارد که کارکرد و وظایف آن ایجاد فضای نظارت بر فعالیت های هسته ای کشورهای جهان است که تمام این ها، تحت نظارت مستقیم این سازمان است.

مهدی-مطهرنیا

وی افزود: از سوی دیگر، اگر این آژانس به هر دلیلی فعالیت های هسته ای کشور را تأیید نکرد و در آن شک و تردید ایجاد کند، می تواند زمینه ساز رفتن پرونده کشور به شورای امنیت ملی، ذیل بندهای ۴۹ تا ۵۲ منشور سازمان ملل متحد باشد. از این جهت، سفر گروسی به تهران در موقعیتی که برجام به عنوان جسد مرده در سردخانه قرار دارد و تلاطم های ناشی از بحران های بین المللی در اوکراین و جنگ غزه نیز، ایران را در فشار قرار داده است و همچنین اوضاع داخلی و اقتصادی ایران، می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باتوجه به تحرکات اروپا در ارتباط با ایران، به ویژه انگلیس که به نظر می رسد اکنون، جلوتر از آمریکایی ها در حال حرکت هستند و تهدید مطرح شدن مجدد مکانیزم ماشه که با تهدید وزیر امور خارجه انگلیس رو به رو بوده است، این سفر در اتمسفر گفتمانی ناشی از این وضعیت، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

هسته ای-ایران

رابطه ایران و آمریکا مانند استخوان در گلو است

مطهرنیا در ارتباط با روابط میان ایران و آمریکا اظهار کرد: آنچه که در ارتباط با ایران و آمریکا مطرح می شود مانند استخوانی در گلو مانده است که نه ایران می‌تواند آن را خارج کند و نه ایالات متحده آمریکا قادر به خارج کردن آن است. اوج حل مسائل مربوط به ۲ طرف در سال ۲۰۱۵ و طرح پرونده هسته‌ ای ایران در قالب برجام و با دکترین رئیس جمهور اوباما شکل گرفت.

وی در پایان گفت: بی تردید ایران نمی تواند آنچه گروسی بیان می کند، با وجود دولتی با گفتمان انقلابی پذیرا باشد. چرا که، آنچه آن ها بیان می کنند، بازرسی های بدون شرط از هر مکان، به خصوص مراکز نظامی ایران است و این موضوع تا حدود زیادی برای دولت کنونی در تهران قابل پذیرش نیست. 

کلام آخر

باید منتظر نتایج این سفر باشیم. مسائل مطرح شده در این سفر و پیام های دریافتی گروسی از ایران، فرایند پیش رو را تعریف خواهد کرد. پیام ها اگر در مسیر اعتماد سازی باشد، ریل گذاری صحیحی در پرونده هسته ای کشور ایجاد خواهد شد. 

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.