ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد

شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 19:13
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساخت سد کهیر از وارد شدن خسارت و زیر آب رفتن کنارک، کهیر و ۳۰ روستای اطراف آن جلوگیری کرد.

محمد کرمی امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در بازدید از سد کهیر و مناطق سیل‌زده جنوب استان، بیان کرد: ساخت سدهای پیشین، زیردان، شیکلک، خیرآباد، ماشکیل اولیا و کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان نقش اساسی در کنترل سیلاب‌ها داشتند.

وی تاکید کرد: سیل‌بندها، بندسارها و هوتک‌هایی که در این مدت ایجاد شد، کمک زیادی در مهار کنترل سیلاب‌ها در جنوب این استان کردند.

او با اشاره به نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب‌ها، اظهار کرد: حجم بارندگی بی‌سابقه و بیش از ۲۷۰ میلی‌متر در زمانی کوتاه بود که  البته کمترین مشکلات و خسارت‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان دیدیم.

کرمی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی و جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم، بخشی از ظرفیت این سدها تخلیه شده بود و آمادگی لازم را برای کنترل سیلاب داشتیم.

وی با اشاره به ظرفیت ۱۷۵ میلیون مترمکعبی سد پیشین و ۲۱۷ میلیون مترمکعبی سد زیردان، گفت: براساس پیش‌بینی انجام‌شده بخش عمده این سدها تخلیه و در کنار سیل‌بندها و بندسارها آمادگی کنترل سیلاب ایجاد شده بود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به آبگیری سد کهیر در سال گذشته، ادامه داد: این سد کمترین حجم آب حدود ۵۰ میلیون مترمکعب را دارد و با توجه به ظرفیت ۳۸۰ میلیون مترمکعبی این سد و با شروع و شدت بارندگی و حجم ورودی آب که بیش از ۹۳۰۰ مترمکعب بود کنترل  شد، اما به سرعت ظرفیت سد تکمیل و سرریز شد.

وی افزود: با توجه به حجم سنگین آب بخش‌های کشاورزی، سیل‌بندها و بندسارها دچار مشکل و خسارت‌های سنگینی شدند و اگر سد کهیر نبود این خسارت‌ها چند برابر پیش‌بینی می‌شد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.