هر هفته ۱۰۰ سگ در پیشوا زنده گیری می شود

دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 16:56
«علی اکبر مهدیزاده» پزشک متخصص اطفال پیشوایی و عضو سابق شورای اسلامی شهر به معضل سگ‌های ولگرد اشاره و آن را موجب به خطر انداختن چرخه سلامت دانست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مهدیزاده گفت: امروزه در جوامع بشری افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرها و کوچه‌ها تبدیل به معضلی شده که سلامت کودکان را به خطر انداخته است.

وی افزود: در بعضی از شهرها شاهد و ناظر مرگ بعضی از کودکان و رهگذران در محل تجمع این حیوانات بلاصاحب هستیم که می‌طلبد این مشکل اساسی در نقاط شهری که انسان‌ها  سکونت دارند، هر چه سریع‌تر حل شود.

وی اشاره کرد: سگ‌ها از جمله حیواناتی هستند که زود به انسان وابسته می شود و بیشترین آمار گاز گرفتگی، گزیدگی و هاری را در پی دارد.

او وجود پر تعداد و خارج از عرف سگ‌های بدون صاحب و ولگرد را یکی از آفات و مشکلات جدی منطقه بیان کرد و گفت: در قضیه حیوانات بلا صاحب، متاسفانه شاهد پرسه زدن سگ‌های ولگرد و بدون صاحب و فاقد وضعیت بهداشتی مشخص در مناطق مسکونی هستیم که ضرورت دارد این حیوانات ساماندهی شوند.

مهدیزاده با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های بهداشتی منطقه وجود حیوانات بدون صاحب به ویژه سگ‌های ولگرد است، عنوان کرد: ساماندهی این موضوع، عزمی جمعی و همتی والا می‌طلبد و همه دستگاه‌های اجرایی باید دست به دست یکدیگر داده و آن را برای همیشه حل کنند.

این پزشک متخصص اطفال، سگ‌های ولگرد را یکی از منابع مهم بیماری‌های انگلی و کیست‌های کبدی معرفی کرد و گفت: این حیوانات بدون صاحب از نظر روحی، روانی و بهداشتی، مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد می‌کنند. ‌

مهدیزاده با بیان اینکه هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از گازگرفتگی سگ‌های ولگرد، بالا است، عنوان کرد: بیماری « توکسوپلاسموز» یکی از بیماری‌های انگلی‌ مشترک بین انسان‌ و حیوان است که باعث ایجاد عفونت‌ اولیه‌ در بدن انسان می‌شود.

وی اضافه کرد: «کیست هیداتیک» بیماری دیگر قابل انتقال بین انسان و حیوان است که در محله کهنک پیشوا مشاهده و بیمار در حال درمان است.

پزشک متخصص اطفال پیشوا، ادامه داد: این بیماری، کبد را از بین برده و باعث ایجاد کیست‌های متعدد در کبد می‌شود که در بعضی از موارد منجر به نارسایی کبد و مرگ بیمار می‌شود.

مهدیزاده ادامه داد: این سگ‌ها اگر به کودکان حمله کنند باعث وحشت و لکنت زبان فرد می‌شوند و از نظر روحی و روانی مشکلاتی را برای کودکان بوجود می‌آورند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه تشکیل نشدن کارگروه‌های تخصصی در بین ادارات و همفکر نبودن مدیران یکی از مشکلات عمده است، گفت: در راستای رفاه حال شهروندان و توجه به سلامتی مردم، ساماندهی سگ‌های ولگرد باید تسریع شود.

سید مرتضی طباطبایی رئیس شورای اسلامی شهر پیشوا نیز در خصوص سگ‌های بلاصاحب بیان کرد: جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرستان زیاد است و با توجه به اینکه ما پیمانکار را در این زمینه مشخص کردیم و زنده‌گیری صورت می پذیرد ولی شاهد هستیم از شهرها و نقاط مختلف به منطقه ما آورده می‌شوند.

طباطبایی افزود: این حیوانات دائما از قسمت‌های مختلف شهر جمع آوری می‌شوند و علامت گذاری‌ می‌شوند.

وی گفت: در جاده چرمشهر محلی به مساحت ۲۰ هکتار حصار کشیده شده و این حیوانات به آنجا منتقل می‌شوند.

طباطبایی اظهار کرد: در بحث عقیم سازی، پیمانکار با شبکه بهداشت و درمان همکاری لازم را انجام می‌دهد و دوستداران حیوانات نیز در این منطقه حضور پیدا می کنند و در دادن غذا به این حیوانات کمک می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: هر هفته حدود ۱۰۰ سگ زنده‌گیری شده ولی باز می‌بینیم که روز بعد سگ‌هایی از جاهای مختلف به شهر آمده و در حال پیگیری هستیم تا این مشکل را در شهرستان حل نماییم.

رئیس شورای اسلامی شهر پیشوا عنوان کرد: هزینه‌ای که برای این سگ‌های بلاصاحب صرف می‌شود، ۱۲۵ هزار تومان است که پیمانکار در این طرح دریافت می‌کند.

این مسئول ادامه داد: در زمان‌های گذشته این سگ‌ها معدوم می‌شدند که محیط زیست و شبکه بهداشت در این زمینه ورود پیدا کردند و این طرح منتفی شد و زنده‌گیری انجام می‌شود.

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا با رییس شبکه بهداشت در این زمینه بی‌نتیجه ماند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.