هشت کتاب درخشان در نمایشگاه

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 03:47
در آستانه  سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبرهای تازه از کتاب‌های تازه نویسندگان مطرح کشورمان یکی پس از دیگری از راه می‌رسد و فهرست‌های علاقه‌مندان به کتاب های تازه به‌روز رسانی شده و آماده استقبال از نمایشگاه می‌شود.

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، خبرهای تازه از جدیدترین کتاب‌های نویسندگان مطرح کشورمان هم رسانه‌ای می‌شود که وعده می‌دهند در نمایشگاه عرضه خواهد شد و بسیاری از مشتاقان کتاب منتظر این اتفاق می‌مانند یا بهتر است بگوییم لحظه‌شماری می‌کنند همزمان با مراسم افتتاحیه، درهای نمایشگاه کتاب به روی‌ آن‌ها گشوده شود تا به کتاب‌های مورد علاقه خود برسند. امسال هم در آستانه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبرهای تازه از کتاب‌های تازه نویسندگان مطرح کشورمان یکی پس از دیگری از راه می‌رسد و فهرست‌های علاقه‌مندان به کتاب های تازه به‌روز رسانی شده و آماده استقبال از نمایشگاه می‌شود. به همین منظور، تعدادی از کتاب های تازه از نویسنده نام آشنای کشورمان را در آستانه این رویداد بزرگ فرهنگی مرور کرده‌ایم. کتاب‌هایی که هر یک به دلایل جداگانه‌ای در فهرست آثار مطرح این دوره از نمایشگاه کتاب تهران قرار می‌گیرند و با توزیع آن‌ها در نمایشگاه می‌توانند جریان‌سازی در حوزه خاص خود را رقم بزنند.

هشت کتاب درخشان در نمایشگاه
ابراهیم اکبری دیزگاه
  • از سلاخ‌خانه تا مهدیه

یکی از نویسندگان فعال در سال‎های اخیر که با انتشار هر یک از آثارش توجه‌ بسیاری از مخاطبان و رسانه‌ها و همچنین جشنواره‌های ادبی را به خود معطوف کرد، ابراهیم اکبری دیزگاه است که سال گذشته با رمان«بیروط» توانست برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد و همچنین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شود. دیزگاه اکبری امسال با رمان «از سلاخ‌خانه تا مهدیه» به سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید. کتاب جدید این نویسنده روایتی از زندگی شاغلام محمدی در مصاحبت شیخ احمد کافی است. دیزگاه در خصوص نمایشگاه امسال و تاثیر فروش مجازی و نقاط قوت آن همچنین ارائه پیشنهاد برای بهتر شدن این شیوه فروش و فرآیند آن معتقد است، بنیادِ نمایشگاه بر حضور است که مخاطبان به تماشای انواع کتاب تازه بیایند و بعد خرید کنند. فلذا فروش مجازی در ایام نمایشگاه به نوعی با فلسفه‌ی نمایشگاه تعارض دارد و در این امر من بی‌تدبیری و واهمه می‌بینم. اولی‌ آن است فروشِ مجازی پس از نمایشگاه باشد. کتاب «از سلاخ‌خانه تا مهدیه» از سوی نشر بین‌الملل در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود.

هشت کتاب درخشان در نمایشگاه
مهرداد صدقی
  • آبنبات لیمویی

مجموعه کتاب‌های طنز «آبنبات» به قلم مهرداد صدقی برای بسیاری از خوانندگان داستان‌های طنز آشناست و رمان‌های طنز «آبنبات هل‌دار»، «آبنبات دارچینی» و «آبنبات نارگیلی» از این نویسنده پیش از این منتشر و بارها تجدیدچاپ شده است. ویژگی آثار مهرداد صدقی، پرمخاطب بودن تقریبا همه آثار این نویسنده است که به محض انتشار با استقبال خود خوانندگان داستان در ایران مواجه می‌شود. حالا در آستانه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهرداد صدقی نویسنده مجموعه کتاب های «آبنبات» از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «آبنبات لیمویی» خبر داده که به نوع ادامه همان داستان‌های قبلی این نویسنده محسوب می‌شود و در حال حاضر آخرین مراحل چاپ و توزیع را برای عرضه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران طی می‌کند. در کتاب «آبنبات لیمویی» خوانندگان همچنان ماجراهای محسن را دنبال می‌کنند. محسن حالا تحصیلاتش را در دانشگاه گرگان به پایان رسانده و می‌خواهد ازدواج کند. «آبنبات لیمویی» آخرین جلد از سری مجموعه آبنبات‌ها خواهد بود و از سوی انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.

هشت کتاب درخشان در نمایشگاه

  • برفاب

مرضیه نفری، از داستان‌نویسان تازه‌نفس در حوزه ادبیات داستانی است که با اولین رمان خود با عنوان شب‌های بی ستاره کاندید کتاب سال ، جایزه ادبی پروین، جایزه ادبی شهید غنی پور و کتاب سال رضوی شد و توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند. او در رمان«جا مانده از پسر» هم توجه بسیاری از خواننده و همچنین جشنواره‌های ادبی را به خود جلب کرد. این نویسنده امسال با رمان جدید خود با عنوان«برفاب» به نمایشگاه کتاب تهران می‌آید. برفاب، داستان زن‌هاست. زن‌هایی که در زندگی امروز مجبورند حضور اجتماعی داشته باشند، فعالیت‌های خانه و خانواده را مدیریت کنند و از طرفی زیبا، شاداب و جوان به نظر برسند. در این داستان «آرزو» با دختر نوجوانش به تنهایی زندگی می‌کند مدیرعامل جدید با حمایت‌های مالی که انجام می‌دهد، موفق می‌شود با آرزو وارد رابطه شود. «کتی» متوجه خیانت همسرش می‌شود. زندگی دچار بحران‌های متعدد می‌شود. کرونا جدی شده و انسان‌ها ماسک می‌زنند و از هم فرار می‌کنند. آرزو، کتی، فریبا هر کدام به نحوی سعی می‌کنند زندگی خود را نجات دهند.

هشت کتاب درخشان در نمایشگاه

  • مهندسی اجماع

علاقه‌مندان به علوم ارتباطات هم امسال در نمایشگاه کتاب تهران با اثر تازه‌ای در این حوزه آشنا می‌شود که کتاب قابل توجهی در زمینه رسانه و پروپاگانداست و در سال‌های اخیر به موضوع مهمی در این بخش تبدیل شده است. کتاب «مهندسی اجماع» با عنوان فرعی: فهم پروپاگاندا در عصر رسانه‌های اجتماعی به قلم ساموئل وولی با ترجمه عباس رضایی ثمرین و با مقدمه دکتر مسعود کوثری از سوی انتشارات همشهری منتشر شده است. موضوع اصلی کتاب صورت‌هایی تازه از پروپاگانداست که می‌تواند ارتباطات دموکراتیک را مختل کند. کتاب، ادراک موجود از پروپاگاندا را به چالش می‌کشد و ضرورت روزآمدسازی آن را طرح می‌کند؛ چرا که این ادراک هنوز با ساختارهای رسانه‌ای تازه از قبیل فرهنگ تولید محتوای شبکه‌ای و مدل ارتباطی «چند به چند» اینترنت همخوان نیست. صورت‌بندی نظری جدید از پروپاگاندا، در درجه‌ی اول باید دو ویژگی گمنامی (ناشناس ماندن) و خودکارسازی(اتوماسیون) را که رهاورد اینترنت است، دربرگیرد. با این دو ویژگی است که تبلیغات‌چی‌ها امروزه می‌توانند با تقویت یا سرکوب جریان‌هایی خاص از اطلاعات؛ از طریق مهندسی یا جعل اجماع عمومی، نظرات یا رفتارهای مردم را مدیریت کنند.

هشت کتاب درخشان در نمایشگاه

  • ماه و بلوط

محسن مومنی شریف، چهره آشنایی در حوزه ادبیات پایداری است که کتاب«در کمین گل سرخ» پیرامون زندگی شهید صیاد شیرازی بارها تجدیدچاپ شده و موفقیت‌های زیادی هم در جشنواره های ادبی داشته است. این نویسنده که سال‌ها ریاست حوزه هنری کشور را به عهده داشته است، امسال با رمان جدید خود با عنوان«ماه و بلوط» به سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید. وقایع اصلی رمان «ماه و بلوط» در چارچوب روایت زندگی چند شخصیت‌ داستانی و تقاطع حوادث شگفت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جغرافیای بی‌نظیر کردستان در بازه‌ زمانی دهه‌های ۳۰ تا ۶۰ و متکی بر ژرف کاوی بستر تاریخ می‌گذرد. «ماه و بلوط» خواننده را در عبور از متن حوادثی نفس‌گیر و جذاب، به درکی جدید از مفهوم ازلی و ابدی هویت انسان مسلمان ایرانی و رابطه‌ی او با وطن و وطن‌پرستی و پیوندش با باورهای دینی و ملی می‌رساند؛ مفهومی که از آن به«انسان انقلاب اسلامی» تعبیر شده است. این رمان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود.

هشت کتاب درخشان در نمایشگاه

  • یاس کبود

یکی از دلایل اصلی قرار گرفتن نام راضیه تجار در بین نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب امسال،تالیف و انتشار رمان «یاس کبود» بود که این اثر امسال در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب یک رمان عاشقانه است با پس زمینه تاریخ، نگاهی به مقطع زمانی کشف حجاب رضاخانی دارد،‌ همان دوره زمانی که احمد شاه در حقیقت از ایران رفته و رضا خان روی کار می‌آید و بر مسند حکومت می‌نشیند، البته از نظر زمانی نویسنده تلاش کرده که به نوعی تلخیص دست پیدا کند و وقایع را با دور تندتری نسبت به زمان واقعی روایت کند. نگاه اصلی در این رمان به همان دوره زمانی کشف حجاب است. راضیه تجار درباره موضوع کتاب جدید خود که حجاب است می‌گوید من معتقدم حجاب همیشه حجاب است در هر زمانی،‌ نگاه امروز و دیروز به حجاب وجود ندارد، البته اگر به عنوان نویسنده قرار باشد،‌ رمانی درباره حجاب در ایران امروز بنویسم،‌ طبیعتا فضایی که خلق می‌کنم تاریخی نخواهد بود،‌ من در این رمان تلاش کردم از گذر تاریخی به گذشته تاریخی بسیار مهم کشف حجاب رضاخانی و ظلم و ستمی که بر زنان رفت،‌ بپردازم تا اهمیت حجاب امروز بیشتر مشخص شود.

هشت کتاب درخشان در نمایشگاه

  • صادقانه

تولید رمان در مورد زندگی و سیره ائمه اطهار (ع)، یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از نویسندگان معاصر است که در این زمینه فعالیت‌های هم صورت گرفته و یکی از آثار شاخص در این زمینه، رمان«صادقانه» به قلم سهیلا عبدالحسینی است که وقایع آن درباره شرایط زیستی در عصر امام صادق(ع) است. داستان «صادقانه» مقطع سیاسی انتقال خلافت بنی‌امیه به بنی‌عباس را روایت می‌کند. در این کار به شرح ماجرای قیام زید بن علی، دسیسه‌چینی منصور دوانیقی، دومین خلیفه عباسی، علیه امام صادق، سرنوشت تلخ ابومسلم خراسانی و قیام نفس زکیه اشاره و نقش‌آفرینی دو برادر را در طول داستان بیان می‌کند. تمرکز و خط اصلی داستان بر دریای معرفت و آسمان بی‌کرانه علم امام صادق استوار شده است. ایشان در طول حیاتشان شاگردان بسیاری را پرورش دادند تا نکته‌های ناب شناختی را برای سایرین در اقصی نقاط دیگر بگسترانند. این رمان دینی از سوی انتشارات به‌نشر، آستان قدس رضوی منتشر شده و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شود.

هشت کتاب درخشان در نمایشگاه

  • مردی با آرزوهای دوربرد

فائضه غفارحدادی، از نویسندگان فعال در سال‌های اخیر است که در هر دوره از نمایشگاه کتاب تهران با دست پر به این رویداد بزرگ فرهنگی می‌آید. او که تحقیقات و پژوهش‌های زیادی درباره زندگی و شخصیت شهید حسن طهرانی‌مقدم داشته و کتاب‌«خط مقدم» او، روایتی مستند از دو سال زندگی شهید حسن طهرانی مقدم و تشکیل یگان موشکی ایران است و بیش از 10 بار تجدیدچاپ شده و در رویدادهای ادبی هم خوش درخشیده است. حالا نویسنده این اثر با کتاب جدید خود به سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید؛«مردی با آرزوهای دوربرد» که این بار هم روایتی مستند از زندگی شهیدحسن طهرانی‌مقدم به‌قلم فائضه غفارحدادی است و برای رده سنی نوجوان نوشته شده است. غفارحدادی که پیش از این کتاب موفق «خط مقدم» را برای مخاطبان بزرگسال به رشته تحریر درآورده بود، این‌بار زندگی شهید طهرانی‌مقدم را به گونه‌ای تازه نوشته، تا دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها هم با این شهید عزیز آشنا شوند. این کتاب از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده و امسال قرار است در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شود.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.