وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟

سه شنبه 28 فروردین 1403 - 15:39
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.

دیجی کالامگ: خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند. از این‌رو بیشتر مردم معمولا به زمان انجام آن‌ها فکر نمی‌کنند. اما به نظر می‌رسد که بعضی از آن‌ها باید با در نظر گرفتن چرخه‌ی قاعدگی انجام شوند. یکی از این موارد وکس صورت در دوران قاعدگی است که می‌تواند مشکلات پوستی زیادی را برای بعضی از زنان ایجاد کند.قاعدگی یک فرآیند طبیعی و ضروری است که در بدن زنان رخ می‌دهد و آن‌ها را برای بارداری احتمالی آماده می‌کند. قاعدگی در درجه‌ی اول با تغییر سیستم تولید مثل همراه است، اما می‌تواند روی سایر اندام‌ها از جمله پوست هم تاثیر بگذارد. بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا وکس کردن در دوران قاعدگی کار درستی یا خیر.

وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟

آیا وکس صورت در دوران قاعدگی مضر است؟

چرخه‌ی قاعدگی از اولین روز پریود شروع می‌شود و تا روز اول خونریزی بعدی ادامه می‌یابد. مدت زمان چرخه‌ی قاعدگی برای همه یکسان نیست، به این معنی که خونریزی قاعدگی ممکن است هر ۲۱ تا ۳۵ روز یک‌بار اتفاق بیفتد و ۲ تا هفت روز طول بکشد.

قاعدگی از جهات مختلف روی جسم و روان زنان تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات ممکن است به‌قدری شدید باشند که انجام بعضی از کارهای به ظاهر ساده مثل انواع وکس صورت را تحت‌الشعاع قرار دهند. بنابراین به‌دلایل زیر وکس صورت در این زمان توصیه نمی‌شود:

خشکی بیش از حد پوست: خونریزی پریود زمانی رخ می‌دهد که سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون پایین باشد. در این زمان، دمای بدن هم کاهش پیدا می‌کند و گردش خون کندتر می‌شود. درنتیجه، پوست کدر، کم‌آب و خشک به نظر می‌رسد. همچنین حساسیت آن افزایش می‌یابد و مستعد تحریک و قرمزی می‌شود.

افزایش احتمال آکنه: پوست از چند روز قبل از شروع پریود تا چهار روز پس از آن به‌شدت چرب است که این باعث می‌شود آکنه یکی از مشکلات رایج در دوران قاعدگی باشد. وکس صورت می‌تواند این مشکل را تشدید کند و به بروز جوش‌های سرسیاه یا سرسفید منجر شود.

کاهش آستانه‌ی تحمل درد: در دوران قاعدگی سطح پروستاگلاندین‌ها افزایش می‌یابد و پوست نسبت به درد و عوامل خارجی حساس‌تر می‌شود.

عوارض وکس صورت چیست؟

اکنون که همه چیز درباره‌ی پریود و دوران قاعدگی و تاثیر آن را روی پوست بررسی کردیم، بهتر است با عوارض وکس صورت هم آشنا شوید تا بتوانید از بروز آن‌ها جلوگیری کنید.

۱. درد

وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟

درد همراه‌ی همیشگی وکس صورت است. به‌خصوص زمانی که وکس صورت در دوران قاعدگی انجام می‌شود، احتمال زیادی وجود دارد که با این عارضه مواجه شوید.

شدت درد بین افراد مختلف متفاوت است. اگر پوست حساسی داشته باشید، ممکن است در مقایسه با دیگران درد بیشتری را تجربه کنید. محل انجام وکس هم روی میزان درد تاثیر دارد. به‌عنوان مثال، وکس کردن نواحی حساس صورت مانند پشت لب معمولا با درد بیشتری همراه است.

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استفاده از کمپرس سرد روی پوست حدود ۳۰ دقیقه قبل از وکس کردن، ممکن است برای جلوگیری از درد کمک‌کننده باشد.

۲. بثورات پوستی

بثورات پوستی یکی از عوارض رایج وکس صورت هستند. این عارضه معمولا ۲ تا سه روز طول می‌کشد. اگر برای مدت طولانی‌تری باقی ماند یا به‌تدریج شدید شد، استفاده از وکس را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

۳. قرمزی و التهاب

یکی از عوارض رایج وکس، به‌خصوص وکس هنگام قاعدگی، التهاب و قرمزی خفیف پوست است. اگرچه این مشکل برای مدت کوتاهی باقی می‌ماند، اما باعث ناراحتی می‌شود. اگر پس از وکس متوجه‌ی قرمزی صورت خود شدید، مقداری ژل تسکین‌دهنده روی آن بمالید. همچنین برای چند روز استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی خشن را کنار بگذارید.

۴. آلرژی

همه‌ی محصولات مناسب پوست شما نیستند. بنابراین ممکن است به وکس واکنش آلرژیک نشان دهید. بهترین راه برای اینکه بفهمید به وکس آلرژی دارید یا خیر، این است که مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از دست خود آزمایش کنید. اگر بعد از این کار با واکنش یا علامت غیرعادی مواجه شدید، مطمئنا محصول برای شما مناسب نیست.

۵. موهای زیرپوستی

رشد موهای زیرپوستی بعد از وکس یک عارضه‌ی نادر است. با این حال، احتمال بروز آن وجود دارد. اگر موها را در حین وکس کردن از ریشه جدا نکنید، ممکن است با رشد موهای زیرپوستی روبه‌رو شوید.

۶. خونریزی خفیف

این مشکل معمولا برای افراد مبتدی رخ می‌دهد. البته وکس صورت در دوران قاعدگی هم می‌تواند به‌دلیل خشک و کم‌آب شدن پوست به خونریزی خفیف منجر شود. اگر با خونریزی غیرطبیعی مواجه شدید، فورا وکس کردن را متوقف کنید. چون ممکن است دچار عفونت شوید.

۷. اسکار و جای زخم

به طور کلی، وکس صورت باعث ایجاد اسکار نمی‌شود. با این حال، ممکن است بعضی از افراد با این مشکل مواجه شوند. به همین دلیل، توصیه می‌شود وکس صورت را با دقت و مراقبت بیشتری انجام دهید.

چگونه از عوارض وکس صورت جلوگیری کنیم؟

وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟

از آنجا که وکس صورت عوارض جانبی متعددی دارد، ممکن است نگران شوید و بخواهید از انجام آن خودداری کنید. اما خبر خوب این است که با رعایت نکات زیر می‌توانید احتمال بروز این عوارض را به حداقل برسانید:

قبل از خرید حتما دستورالعمل روی برچسب محصول را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که برای صورت تولید شده است.

اگر پوست بسیار خشک یا حساسی دارید، بهتر است از وکس صرف‌نظر کنید.

از وکس روی آکنه یا زخم استفاده نکنید، چون ممکن است به عفونت شدید منجر شود.

وکس را از زگیل یا خال دور نگه دارید.

هرگز از وکس روی پوست آفتاب‌سوخته استفاده نکنید.

اگر در ۶ ماه گذشته ایزوترتینوئین مصرف کرده‌اید، نباید به‌سراغ وکس بروید. همچنین از ۲ تا پنج روز قبل از وکس کردن از محصولات مراقبت از پوست حاوی رتینول یا رتینوئید استفاده نکنید.

یک روز قبل از وکس کردن، صورت خود را لایه‌برداری کنید تا آلاینده‌های موجود در منافذ پوست پاک شوند.

شب قبل از وکس، مراقبت بیشتری از صورت خود داشته باشید. صورت‌تان را به‌طور کامل با یک شوینده‌ی تسکین‌دهنده بشویید و سپس از سرم صورت استفاده کنید.

قبل از وکس، صورت خود را بشویید تا آلودگی‌ها، سلول‌های مرده و محصولات مراقبت از پوست پاک شوند. سپس پوست‌تان را کاملا خشک کنید.

اگر از وکس گرم استفاده می‌کنید، دمای آن را روی قسمت داخلی مچ دست چک کنید. مراقب باشید که وکس پوست شما را نسوزاند.

بعد از وکس، از کمپرس سرد برای تسکین درد استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود با آب گرم دوش نگیرید.

اگر وکس کردن صورت را بلد نیستید، از یک شخص باتجربه کمک بگیرید.

اگر به دیابت یا مشکلات گردش خون مبتلا هستید، درباره‌ی مزایا و عوارض احتمالی وکس با پزشک خود مشورت کنید. چون این محصول ممکن است باعث آسیب شود.

منبع خبر "برترین‌ها" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.