فعالیت بالای آفت شته در مزارع فیروزه

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 09:32
مدیر جهاد کشاورزی فیروزه گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، آفت شته فعالیت بالایی را در مزارع نشان می‌دهد، بنابراین جهت کنترل خسارت، مبارزه توأم با سن به بهره‌برداران تأکید می‌شود.

حسن کلیدری در حاشیه بازدید میدانی از مزارع غلات این شهرستان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در شهرستان فیروزه حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت غلات قرار دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت سبز غلات با توجه به بارندگی‌های اخیر مطلوب بوده و مبارزه علیه آفت شته روسی در بیشتر مزارع در دو الی سه نوبت انجام شده است، اذعان کرد: در اکثر مزارع تغذیه گیاهی به صورت محلول‌پاشی همراه با سم‌پاشی علیه آفات شته روسی و سن مادری انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزه در خصوص وضعیت مبارزه با شته و علف‌های هرز در منطقه بیان کرد: باید پایش سایر عوامل خسارت زا (سفیدک پودری و زنگ زرد) انجام شود.

وی تأکید کرد: باید به طور مدام بازدید از مزارع غلات سم‌پاشی شده با سموم میکرو کپسوله به عمل آید تا کارایی سموم، بررسی شده و نیز مزارعی که هنوز عملیات سم‌پاشی را انجام نداده‌اند، توصیه‌های لازم در زمینه کنترل آفت، نحوه استفاده از کود ریزمغذی صورت پذیرد.

کلیدری در ادامه افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، آفت شته فعالیت بالایی را در مزارع نشان می‌دهد، بنابراین جهت کنترل خسارت، مبارزه توأم با سن به بهره‌برداران تأکید می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به مراجعه کشاورزان به مدیریت، برای صدور حواله‌های کود بهاره، توصیه‌های کارشناسی در زمینه مبارزه با آفات، نام سم و میزان سموم ارائه و با فروشندگان سموم نیز هماهنگی لازم در زمینه تأمین سموم مورد نیاز انجام شود.

کلیدری با بیان اینکه تاکنون بالغ‌بر ۴۶۸۸ هکتار از مزارع غلات شهرستان به‌صورت توأم مبارزه با سن و شته انجام شده است، از تولید ۱۴ رقم نشای گوجه‌فرنگی در گلخانه شرکت تعاونی روستایی آزادی خبر داد و گفت: این گلخانه در سطح ۱۶۰۰ مترمربع به‌صورت فصلی مشغول به پرورش ۱۴ رقم به تعداد یک‌میلیون و ۱۰۰ عدد نشای گوجه‌فرنگی است.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزه بیان کرد: ارقام کشت شده شامل رفح تمامه، کاکی، پتوپراید، متین، سهند، جی اس ۱۵، کیمیا، آرگون ۹۰۹۰، مارول، باسیمو، ۸۳۲۰، سارین ۲۱ و ادن است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.