آنچه درصعود ۴۵ هزار نفری به «خانقاه عرفان» گذشت+عکس و فیلم

پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 21:45
کرمانشاه- صعود حدود ۴۵هزار نفری بسیجیان سراسر کشور به ارتفاعات بازی دراز در شهرستان سرپلذهاب همزمان با ایام گرامیداشت این عملیات برگزار شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ارتفاعات بازی دراز در منطقه سرپل ذهاب استان کرمانشاه در همان روزهای ابتدای جنگ تحمیلی به تصرف نیروهای متجاوز بعث عراق درآمد تا جایی که دشمن بر روی ارتفاعات بازی دراز دیدگاهی را ساخته بود و به دلیل بازدید صدام حسین از آن به دیدگاه صدام معروف شده بود.

تأثیر بسزای منطقه عملیاتی بازی دراز تا جایی بود که عراقی‌ها برای دستیابی به قله‌های ۱۰۵۰، ۱۱۰۰ و ۱۱۵۰ بازی دراز و بهره‌برداری از مزایای دید و تیر آنها به مناطق هم‌جوار از سمت جنوب غربی ارتفاعات یک جاده آسفالته احداث کرده و آن را به یک منطقه حساس تبدیل کردند.

رزمندگان ایران اسلامی در برابر تشکیل خطوط پدافندی و تثبیت دشمن در منطقه بازی دراز در ۶ ماهه نخست جنگ تحمیلی، برای آزادسازی این ارتفاعات به طرح ریزی عملیات شکوهمند بازی دراز اقدام کردند و در راستای تحقق این هدف، عملیات «غرورآفرین بازی دراز» طی ۲ مرحله به اجرا درآمد.

رزمندگان قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش در ساعت ۵ صبح دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ عملیات آفندی را علیه مواضع دشمن در جنوب غربی ارتفاعات بازی دراز آغاز کردند و در ۲ مرحله از دوم تا نهم اردیبهشت ماه و یازدهم تا چهاردهم در منطقه عمومی سرپل ذهاب حماسه آزادسازی بازی دراز را رقم زدند.

در این عملیات ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، ۳ فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد و ۲ دستگاه ادوات مهندسی دشمن منهدم شد همچنین ۱۲ دستگاه تانک و نفربر و ۵ دستگاه ادوات مهندسی آنان به دست رزمندگان اسلام افتاد و همچنین در این عملیات ۱۵۰۰ نفر از نیروهای دشمن کشته زخمی و ۷۰۰ نفر نیز به اسارت رزمندگان کشورمان درآمدند.

آنچه درصعود ۴۵ هزار نفری به «خانقاه عرفان» گذشت+عکس و فیلم

هر سال اردیبهشت ماه یادآور جانفشانی ها و فداکاری‌های غیور مردان ایران اسلامی در ارتفاعات بازی دراز سرپل ذهاب کرمانشاه است.

حماسه‌ای که از دلاورمردان جان برکف ایران اسلامی در بازی دراز به یادگار مانده است و در این عملیات بزرگ مردانی چون خلبان شهید علی اکبر قربان شیرودی نقش برجسته ای ایفا کرده و ضربات سختی را به نیروهای متجاوز وارد کردند و از رویدادهای عملیات بازی دراز شهادت سروان حسین ادبیان بود.

آغاز اردوهای راهیان نور با صعود ۴۵ هزار نفری

اردوهای راهیان نور کشور هرساله از منطقه عملیاتی یادمان شهدای بازی دراز در اردیبشهت ماه طی مراسمی افتتاح می‌شود و هر ساله زائران بسیاری از سراسر ایران اسلامی برای تجدید بیعت با شهدای هشت سال دفاع مقدس راهی میعادگاه بازی دراز می‌شوند.

مراسم صعود به ارتفاعات بازی دراز در شهرستان سرپل ذهاب صبح امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور ۴۵ هزار نفر از بسیجیان و شهروندان سراسر کشور برگزار شد.

در این مراسم باشکوه، افراد صعود کننده مسیر حدود هشت کیلومتری تا یادمان شهدای بازی دراز را پیمودند و یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.

سخنران ویژه مراسم نیز سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفان کشور بود و مداحی مراسم نیز بر عهده حاج صادق آهنگران قرار داشت.

روز گذشته نیز یادواره شهید خلبان علی اکبر شیرودی در روستای زرین جو و بزرگداشت شهدای عملیات بازی دراز در بقعه احمد ابن اسحاق سرپل ذهاب برگزار شد.

سردار غلامرضا سلیمانی در این مراسم اظهار کرد: امام خمینی (ره) توانست حکومت شاهنشاهی پهلوی را که مورد نفوذ آمریکا و انگلیس بود را با همراهی و کمک مردم سرنگون کند و انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست.

وی افزود: پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) نظام مردم سالاری دینی جایگزین نظام مورثی شد که پسر به جای پدر به پادشاهی می‌رسید اما در انقلاب اسلامی این موضوع تغییر یافت و خواست و نظر مردم در اولویت قرار گرفت.

انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی تحولات جهان را تغییر داد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی تحولات جهان را تغییر داد و که اولین تحول خروج نظامیان و مستشاران آمریکایی از ایران بود که جزیره ثبات استکبار جهانی را مورد تهدید جدی قرار داد.

سلیمانی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر حضور و پشتیبانی مردم به پیروزی رسید و تاکنون توانسته در برابر نقشه‌های شدم دشمنان ایستادگی کند اما آمریکا با بهره‌گیری از قدرت هسته‌ای سایر کشورهای جهان را مورد تهدید و تطمیع قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی تمام قدرت‌های جهان در مقابل ایران قرار داشتند و تنها صدام و رژیم بعث نبود که به جنگ ایران آمده بود اما رزمندگان اسلام با حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل توانستند دشمنان را به عقب برانند و اجازه ندهند ذره‌ای از خاک سرزمین‌مان کم شود.

رئیس سازمان بسیج خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت در بین مردم ایران نهادینه شده و با استفاده از همین فرهنگ عملیات‌های مختلف مانند بازی‌دراز، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، ثامن الائمه طرح ریزی و اجرا شد و توانستیم دشمن را شکست دهیم.

سلیمانی گفت: زمانی که دشمن بعثی در ابتدای جنگ توانست نیروهای مسلح کشورمان را غافلگیر کند و مناطقی را به تصرف خود در بیاورد به فرمان امام خمینی (ره) مردم به همراه نیروهای مسلح به میدان آمدند و مناطق تصرف شده را مجدد باز پس گرفتند و صحنه میدان جنگ تغییر کرد.

وی ادامه داد: استکبار جهانی در طول سال‌های گذشته همواره سعی کرده امنیت و آرامش کشورمان را تحت تأثیر قرار دهد اما مردمان ایران اسلامی با بهره‌گیری از فرهنگ ایثار و شهادت و پایداری در مقابل تمام نقشه‌های دشمنان ایستادگی کرده‌اند و معادلات جهانی را تغییر داده‌اند.

رئیس سازمان بسیج با اشاره به نقش شهید سلیمانی در شکل‌گیری تمدن اسلامی، عنوان کرد: شهید سلیمانی با بهره‌گیری از ارزش‌های اسلام ناب و فرامین امام انقلاب توانست تمدن اسلامی را شکل دهد و هر کجا لازم بود این شهید در دفاع از مظلومان حاضر می‌شد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم دانشجویان و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین به میدان آمده‌اند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند و شاهد خرد شدن استخوان‌های این رژیم جعلی و منحوس هستیم و مردم جهان آگاه‌تر از گذشته به میدان آمدند.

مراسم صعود به ارتفاعات بازی دراز در امنیت کامل

سرهنگ جلال پشوتن در پایان مراسم یادواره شهدای عملیات بازی دراز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراسم صعود به ارتفاعات بازی دراز در شهرستان سرپل ذهاب صبح امروز پنجشنبه - ۲۰ اردیبهشت با حضور هزاران نفر از بسیجیان و شهروندان سراسر کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: در این مراسم باشکوه، افراد صعود کننده زیر چتر امنیتی پلیس به یادمان شهدای بازی دراز صعود کردند و یاد و خاطره آن شهدای والامقام و سایر شهدا را گرامی داشتند.

سرهنگ پشوتن تصریح کرد: روز گذشته نیز یادواره شهید خلبان "علی اکبر شیرودی" در روستای زرین جو و بزرگداشت شهدای عملیات بازی دراز در بقعه احمد ابن اسحاق سرپل ذهاب در امنیت کامل برگزار شد.

آنچه درصعود ۴۵ هزار نفری به «خانقاه عرفان» گذشت+عکس و فیلم

معاون اجتماعی پلیس کرمانشاه همچنین از برپایی موکب‌های مربوط به عقیدتی سیاسی و یگان ویژه انتظامی استان برای پذیرایی و خدمات رسانی به زائران قبور شهدا و افراد صعود کننده خبر داد و گفت: معاونت بهداد نیز با برپایی غرفه، خدمات درمانی لازم را به افراد ارائه کرد.

وی یادآور شد: معاونت اجتماعی پلیس نیز با برپایی غرفه‌ای در مسیر تردد افراد، ضمن برگزاری نمایشگاه عکس و عرضه محصولات فرهنگی، مشاوره‌های لازم را نیز به افراد بازدیدکننده ارائه داد.

سرهنگ پشوتن در پایان از همراهی خوب مردم با پلیس خصوصاً در حوزه مسائل ترافیکی قدردانی کرد و گفت: همین همراهی بسیار خوب مردم باعث شد تا مشکلات ترافیکی در زمان بازگشت به حداقل رسیده و شهروندان با سهولت بسیار بیشتری عازم مقصد خود شوند.

رونمایی از پوستر افتتاحیه راهیان‌نور در بازی‌دراز

در حاشیه یادواره شهیدان عملیات غرورآفرین بازی دراز، از پوستر افتتاحیه راهیان نور غرب و شمال‌غرب کشور رونمایی شد.

سردار بهمن ریحانی نیز در این مراسم اظهار کرد: درود و رحمت خداوند بر خانواده‌های معظم شهدا که چشم و چراغ کشور هستند و درود بر تمام زائرین سرزمین‌های نور که در بازی دراز سرافراز برای تجدید بیعت با شهدا و امام شهدا حضور یافتند.

وی افزود: در هفته گرامیداشت جمعیت هلال احمر قرار داریم لازم است از همه زحمات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه که در این مراسم هم تلاش بسیاری انجام دادند تقدیر کنیم و خدا را شاکریم که در این زمان در مکانی مقدس جمع شدیم که بر اساس اعتقاداتی که داریم بر راه شهیدان مستحکم بمانیم.

عملیات وعده صادق بزرگترین شکست بازدارندگی برای رژیم صهیونیستی بود

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه تصریح کرد: طوفان الاقصی به فرموده رهبری تاریخ را به ۲ قسمت قبل و بعد از آن تبدیل کرد و بزرگترین شکست اطلاعاتی امنیتی برای رژیم صهیونیستی بود و در تاریخ بی نظیر بود.

وی ادامه داد: عملیات وعده صادق نیز بزرگترین شکست بازدارندگی برای رژیم صهیونیستی بود و پس از آن فضایی امید بخش، روح افزا و قدرتمندی در جهان اسلام و در کشورمان ایجاد کرد و همه کسانی که مخالف رژیم صهیونیستی هستند در همه دنیا را شاد کرد.

آنچه درصعود ۴۵ هزار نفری به «خانقاه عرفان» گذشت+عکس و فیلم

سردار ریحانی گفت: امروز ما وظیفه داریم که در میدان حضور داشته باشیم هوشیار و بیدار باشیم و وظیفه ماست که در جهاد تبیین این فضا را امید افزا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید به جنگ با کافران بروید با منطق قرآن، از کافران پیروی کنید لذا ما باید با گفتار و کردارمان از دستاوردهای انقلاب دفاع کنیم.

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه با اشاره به برگزاری با شکوه یادواره عملیات بازی دراز در ارتفاعات سرپل ذهاب، گفت: امسال حضور زائرین در بازی دراز سرافراز بیشتر از سال گذشته بود که جای تقدیر دارد.

فریاد مرگ بر آمریکا در ارتفاعات بازی‌دراز پیچید

در پایان مراسم بسیجیان و کاروان‌های راهیان نور در ارتفاعات بازی‌دراز شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.