خوراکی های ممنوع و مجاز در کنار باقالی

سه شنبه 28 فروردین 1403 - 11:46
رکنا: باقالی را با چه بخوریم و با چه نخوریم؟
خوراکی های ممنوع و مجاز در کنار باقالی

به گزارش رکنا، باقالی از جمله مواد غذایی سرشار از انواع ویتامین‌های مفید برای بدن است که می‌توان آن را به شکل‌های مختلفی تهیه و استفاده کرد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که باقالی را با چی بخوریم یا با چی نخوریم؟

باقالی را با چی نخوریم؟

باقالی به دلیل طبع سرد آن بهتر است که همراه با لبنیات و ماست که طبع سردی دارند مصرف نشود. همچنین از خوردن باقالی با ماست و دوغ نیز پرهیز کنید. به دلیل اینکه هر دوی این مواد غذایی طبع سردی دارند و مصرف همزمان آن‌ها موجب دل پیچه و سردی معده می‌شود.

بنابراین در مصرف باقالی نیز باید دقت کنید و چنانچه دچار مشکلات معده می‌شوید حتما پوست باقالی را گرفته و آن را بجوشانید، سپس آب آن را دور بریزید تا نفخ باقالی گرفته شود و کمتر دچار مشکلات معده شوید.

از طرفی باقالی از جمله مواد غذایی است که نباید در خوردن آن زیاده‌‌روی شود. زیاده روی در خوردن باقالی در برخی افراد ممکن است خطرناک باشد و به بدن این افراد آسیب‌هایی وارد کند. به طور مثال برخی افراد پس از خوردن باقالی به دلیل حساسیت به آن دچار تاول‌های دهانی می‌شوند.

یکی دیگر از عوارض باقالی نیز ایجاد بی‌خوابی و به هم ریختن خواب در برخی افراد است. همچنین افراد مبتلا به صرع، دارای فشار خون بالا، مشکلات گوارشی و معده، خارش پوستی و آلرژی نیز باید از زیاده‌روی در مصرف باقالی پرهیز کنند.

باقالی از جمله مواد‌غذایی حساسیت‌زا است و حتی مطالعات نشان داده که مصرف بیش از حد آن در برخی موارد موجب افسردگی می‌شود.

باقالی را با چی بخوریم خوبه؟

به دلیل طبع سرد باقالی بهتر است این ماده غذایی با غذاهایی که طبع گرمی دارند خورده شود. به طور مثال از گذشته افراد عادت به خوردن شوید با باقالی پلو دارند چون شوید طبع گرمی دارد و اثر سردی باقالی را خنثی می‌کند.

از طرفی پیشنهاد می‌شود که باقالی را با شوید، نعناع، گلپر، فلفل و سماق بخورید تا هم طعم خوبی داشته باشد و هم طبع سرد آن موجب آسیب به بدن یا سردی معده نشود.

به طور کلی باقالی همراه با غذاهایی مانند شوید پلو با ماهیچه، به صورت کوکو، خورشت باقالی و حلیم باقالی در بسیاری از مناطق ایران طبخ می‌شود. همچنین در خوردن باقالی از چاشنی‌های مختلف و روغن زیتون نیز استفاده می‌شود.

از طرفی باقالی را می‌توان برای درست کردن انواع سالاد، پلو، پاستا و ماکارونی، سوپ و پیتزا استفاده کرد.

در این مطلب به موارد منع مصرف باقالی و مواد غذایی مناسب برای مصرف همزمان با باقالی پرداختیم که با مطالعه آن می‌توانید نسبت به عوارض و مشکلات ناشی از این ماده غذایی آگاه شوید و باقالی را با دقت و پرهیز بیشتری مصرف کنید.

منبع: مجله اکالا

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.