خطر زندان بیخ گوش فروشندگان مسکن ملی

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 11:43
متقاضی مسکن ملی در اصل امتیازی ندارد و از نظر قانونی مالک چیزی نیست که بتواند آن را به دیگران فروخته یا واگذار کند. پس فریب مشاوران املاک به‌ظاهر خیرخواه را نخورید

فروش واحد نهضت ملی مسکن از اوایل سال تا الان چند نوبت غیرقانونی اعلام شده است و حتی برای متخلفان مجازات حبس تعیین کرده‌اند.

به گزارش فرارو؛ وزارت راه‌و‌شهرسازی و شرکت عمران شهر‌های جدید همین چند روز پیش بر ممنوعیت معامله واحد‌های نهضت ملی مسکن ملی و ثبت آن در دفاتر اسناد تاکید کردند و گفتند برای آگهی‌دهندگان جزای نقدی در نظر گرفته شده است. کمی بعد بحث شش ماه حبس برای فروشندگان به‌عنوان جزای مضاعف مطرح شد، اما با وجود این تهدیدها، انتشار آگهی خریدوفروش همچنان رواج دارد و در سایتی مثل دیوار می‌توان آگهی‌های فروش واحد‌های مسکن ملی را به وفور پیدا کرد.

طرح نهضت ملی مسکن چیست؟

متقاضیان طرح مسکن ملی، کسانی هستند که تابه‌حال از تسهیلات دولتی برای خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده‌اند و تا پیش از ثبت‌نام در این طرح خودشان یا همسرشان صاحبخانه نبوده‌اند. این دسته متقاضیان، با تکمیل مدارک و انجام استعلام در سامانه وزارت راه و شهرسازی و استفاده از کمک دولت، شانس صاحبخانه شدن با قیمت منطقی را پیدا می‌کنند.

طرح مسکن ملی، زمین ۱۲۰ یا ۲۰۰ متری به متقاضیان اختصاص می‌دهد و برایشان فرصتی فراهم می‌کند تا به‌صورت خودمالکی یا در گروه‌های مشخص برای احداث آپارتمان اقدام کنند. وام طرح نهضت ملی برای هر نفر در تهران ۸۰۰ میلیون تومان و در شهر‌های دیگر ۵۵۰ میلیون تومان است که در قالب تسهیلات بلندمدت پرداخت می‌شود و کمک می‌کند کار ساخت طبق برنمه پیش برود.

پیشرفت پروژه ساخت در طرح نهضت ملی مسکن به همت خود متقاضی هم بستگی دارد، چون در فواصل زمانی مشخص او، را صدا می‌زنند و می‌خواهند مبالغی را تحت عنوان آورده متقاضی واریز کند. تاخیر تا عدم تامین آورده متقاضیان مسکن ملی باعث می‌شود ثبت‌نام متقاضی باطل شود و اگر مبالغی هم به حساب واریز کرده، پس از کسر برخی کارمزد‌ها عودت داده شود.

متقاضی مسکن ملی در اصل امتیازی ندارد و از نظر قانونی مالک چیزی نیست که بتواند آن را به دیگران فروخته یا واگذار کند. وجود نام او در فهرست متقاضیان نهضت ملی مسکن فقط و فقط یک معنی می‌دهد؛ اینکه فرم «ج» متقاضی سبز است و می‌تواند از تسهیلات دولتی تنها برای خودش استفاده کند.

فروش واحد مسکن ملی از اول ممنوع بود، اما به نظر می‌رسد هر چند وقت یکبار بعضی‌ها یادشان می‌رود و به فکر سوءاستفاده می‌افتند. اگر در سایت‌های آنلاین دوری بزنید، متوجه می‌شود حتی با وجود خطر صدور حکم حبس برای فروش واحد مسکن ملی، آگهی‌های زیادی به این امر اختصاص پیدا کرده و سایتی مثل دیوار آن‌ها را علنی در دسترس قرار می‌دهد. کار به جایی رسیده که برای ارزش‌گذاری واحد مسکن ملی در همین آگهی‌ها فرمول تعریف کرده‌اند.

خطر زندان بیخ گوش فروشندگان مسکن ملی

بازار فروش مسکن ملی در مورد واحد‌هایی که متقاضی در مرحله ثبت‌نام اولیه قرار دارد و هنوز فازبندی نشده‌اند هم داغ است

قیمت مسکن ملی در مرحله تایید نهایی

قیمت واحد مسکن‌های ملی در بازار زیرزمینی و غیرقانونی، به‌شرط اینکه متقاضی به مرحله «تأیید نهایی» و پرداخت ۸۰ میلیون تومان اولیه که در حساب خود شخص بلوکه است رسیده باشد، بسته به محل قرارگیری واحد از ۳۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و گاهی به ۹۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

قیمت واحد مسکن ملی در حاشیه‌های شهر تهران کمی پایین‌تر و از ۱۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود. در شهر جدید پرند که بیشترین بار تأمین زمین برای مسکن ملی را در بر دوش می‌کشد و قاعدتاً عرضه در آنجا بیشتر است این نرخ‌ها از ۱۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون تومان متغیر است.

آگهی فروش واحد مسکن ملی فقط به تهران و شهر‌های جدید اطراف آن ختم نمی‌شود. در شهری مانند سنندج که زمین کافی برای متقاضیان به دلیل توپوگرافی خاص شهر سخت‌تر تأمین می‌شود، نرخ معامله این واحد‌ها از ۱۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و در برخی نقاط به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

قیمت واحد مسکن ملی در مشهد، از ۲۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود و در برخی موارد به ۹۰۰ میلیون می‌رسد. بررسی فرارو نشان می‌دهد قیمت مسکن ملی در اصفهان هم از ۱۰۰ میلیون تا ۵۵۰ میلیون تومان در نوسان است. در خرمشهر هم‌نرخ‌ها حول‌وحوش ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است.

آگهی فروش مسکن ملی در شهر تبریز عموما بدون قیمت منتشر شده است و فقط مشخصاتی از نوع واحد‌های و مراحل آن ارائه شده و تعیین نرخ به‌پای معامله موکول شده است، البته در برخی آگهی‌ها قیمت‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هم دیده می‌شود.

قیمت مسکن ملی در مرحله ثبت‌نام اولیه

بازار فروش مسکن ملی برای واحد‌هایی که متقاضی در مرحله ثبت‌نام اولیه است و هنوز فازبندی نشده‌اند هم داغ است؛ قیمت این واحد‌ها معمولاً از ۴۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و تا ۱۰۰ میلیون تومان بالا می‌رود.

خرید واحد مسکن ملی با چنین شرایطی بعید است دلیلی جز چشم‌انداز سرمایه‌گذاری داشته باشد. از طرف دیگر فروشندگان نمی‌توانند تا زمان تکمیل واحد صبوری کنند. بعضی‌هایشان توان تامین آورده را ندارند یا اینکه از پرداخت طولانی‌مدت اقساط وام می‌ترسند.

متقاضیان مسکن ملی اگر وسط راه از پرداخت آورده یا واریز اقساط عاجز بمانند واحدهایشان سوخت می‌شود. پس می‌خواهند هر طور شده آنچه فعل فکر می‌کنند مال آنهاست را به پول نقد تبدیل کنند. گروهی از همه‌جا بی‌خبر هم صرف تبلیغ گروهی مشاور املاک طعم‌کار گول می‌خورند. فکر می‌کنند امضا زدن زیر پای چند برگ کاغذ، می‌تواند آن‌ها را به رویایشان برساند دریغ از اینکه بار‌ها و بار‌ها درباره معامله واحد مسکن ملی هشدار داده شده و الان رسما همه می‌دانند امتیاز مسکن ملی غیرقابل فروش است.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.