افزایش بهره وری با رفع دغدغه معیشتی کارگران

سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 13:46

مرتضی فغانی عضو اتاق بازرگانی تهران: امروز یازدهم اردیبهشت ماه، به عنوان روز جهانی کار و کارگر نامگذاری شده است. هر ساله در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران، این روز گرامی داشته می شود. در دنیای امروز به رغم تمام پیشرفت های حاصل شده، نقش کارگران بی بدیل و غیرقابل انکار است. در کشور ما هم کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی و عرصه تولید قرار دارند و نقش اصلی را در رونق تولید عهده دار هستند.
جایگاه موثر و پررنگ کارگران در عرصه اقتصاد ملی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بر همگان روشن است. در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها، اقتصاد کشور با مشکلات ریز و درشت بسیاری دست به گریبان است، باید راه نجات را در جهش و رونق تولید دانست؛ موضوعی که بخش قابل توجهی از آن به دست توانای کارگران امکان پذیر است.
اهمیت این مساله تا جایی است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر  با جمعی از کارگران نیز بر آن تاکید کردند. ایشان در این نشست ، رکن جهش تولید را کارگران دانستند و نقش یک کارگر ماهر، با روحیه و پُرانگیزه را در جهش تولید، برجسته و غیر قابل انکار توصیف کردند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار، کارگر و کارآفرین را دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی برشمردند.
در ایران تعداد جمعیت  کارگری کشور حدود 14 میلیون نفر برآورد می شود که در صورت رفع برخی موانع وبخصوص مشکلات معیشتی ، این جامعه زحمتکش ، می توانند نقش پررنگ تری در افزایش نرخ بهره وری داشته باشند. طبق آمارها در 2 سال گذشته، رشد اقتصادی کشور در شاخص تولید ناخالص داخلی ۴.۴ درصد بود و از آنجا که ۳.۷ درصد از این رشد در بخش بهره ‌وری بوده، بیش از ۷۵ درصد از رشد اقتصادی در مدت مذکور از محل بهره‌ وری حاصل شده است. با این حساب لازمه استمرار افزایش نرخ بهره وری، توجه به شاخص های جزئی تری است.
بهره وری نیروی کار،  یکی از این شاخص هاست که تولید در اقتصاد کشور را طی یک ساعت اندازه‌ گیری می‌کند. به بیانی دیگر بهره‌ وری نیروی کار، میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) ایجاد شده توسط یک ساعت کار، توسط نیروهای شاغل در فرآیند تولید را نشان می‌دهد. برآوردها حاکی از این است که ، میزان بهره وری نیروی کار در ایران کمتر از 30 دقیقه می باشد . چنانچه این بهره وری به 60 دقیقه یعنی یک ساعت افزایش بیابد، تولید ناخالص داخلی 2 برابر خواهد شد.
طبق اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه تولید ناخالص داخلی ایران به ۱.۸۱ تریلیون دلار رسیده و هدفگذاری هایی برای رشد این میزان به ۲.۵ تریلیون دلار همزمان با 50 سالگی انقلاب اسلامی ، صورت گرفته است. قاعدتا افزایش تولید ناخالص داخلی به معنای رونق اقتصادی و رشد تولید است که یکی از راه های تحقق آن، افزایش میزان بهره وری در نیروی کار و جامعه کارگری است. البته لازمه انجام این مهم، ایجاد انگیزه در نیروی کار و قشر کارگر است که توجه ویژه به معیشت کارگران از مهم ترین فاکتورهای ایجاد این انگیزه به شمار می آید.
در حال حاضر مهم ترین دغدغه کارگران، معیشت است که باید مورد توجه دولت و  جامعه کارفرمایی قرار بگیرد؛ به گونه ای که سهم درآمدی کارگران متناسب با تورم و هزینه های موجود باشد. در واقع با توجه به تورم موجود در جامعه و افزایش هزینه های زندگی، چنانچه دغدغه های معیشتی کارگران رفع شود، این قشر بر افزایش نرخ بهره وری در کشور تاثیر بسیاری خواهند داشت. از طرفی رشد نرخ بهره وری نیز، تاثیر مثبت خود را در زندگی و معیشت تمام ایرانیان از جمله قشر کارگری برجا خواهد گذاشت.
به عبارتی باید گفت که یک رابطه دو سویه میان رفع دغدغه های معیشتی نیروی کار و افزایش نرخ بهره وری در کشور وجود دارد که آثار مثبت آن شامل حال اقتصاد کشور و به تبع آن کیفیت زندگی مردم و از جمله کارگران خواهد شد؛ کارگرانی که به همراه خانواده های خود حدود نیمی از جمعیت کشور را شامل می شوند.

منبع : دنیای سرمایه گذاری

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.