آغاز به کار اینوتکس ۲۰۲۴ با صدای زنگ‌ زورخانه/رونمایی از ۳ فناوری

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 17:26
امروز با به صدا درآمدن زنگ آغاز به کار سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس، از ۳ محصول رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، امروز با حضور روح‌الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور، سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ با به صدا درآمدن زنگی که از طریق یک ربات نصب شد، آغاز به کار کرد. 

این رویداد از امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در محل پارک فناوری پردیس شروع شد و تا روز جمعه ادامه داد.

در حاشیه مراسم افتتاحیه از ۳ محصول فناورانه رونمایی شد.‌

اسامی این فناوری‌ها به این شرح است:

* پلی یورتان ترموپلاستیک محصول دانش‌بنیان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است. این محصولان در صنایع خودرو، کفش، لوازم ورزشی، چسب و قطعات صنعتی به عنوان مواد اولیه برای تولید قطعات خاص کاربرد دارد. 

پلی یورتان‌های ترموپلاستیک که به عنوان TPU در صنعت شناخته می‌شوند، یک الاستومر همه کاره با خواص منحصر به فرد هستند که دارای خاصیت ارتجاعی بالا و همچنین استحکام مکانیکی بالا هستند. این مواد یک ترموپلاستیک الاستومر مهندسی بوده، به نحوی که همانند لاستیک‌ها می‌توانند نرم و انعطاف پذیر باشند، در حالی که با روش‌های متداول چون پلاستیک ها قابلیت فرآیند شدن دارند. 

TPUها استحکام و مقاومت کششی و همچنین مقاومت سایشی بسیار بالایی دارند که نسبت به ترموپلاستیک‌های متداول تا چندین برابر بالاتر است.

TPU یک کوپلیمر بلوکی است که از توالی متناوب قطعات سخت و نرم تشکیل شده است. سازگاری آن به دلیل وجود هر دو بخش سخت و نرم در ساختار شیمیایی آن است. تولید این محصول نیازمند اکستروژن واکنشی (REACTIVE EXTRUDER) و راکتورهای پیچیده‌ای هست که بتوان ابتدا پلی‌ال‌ها (بخش نرم) را سنتز و سپس در اکسترودر واکنشی با بخش سخت، ترکیب و در نهایت گرانول تولید کرد. تولید محصول به شدت به نسبت استکیومتری مواد اولیه وابسته هست و کوچکترین انحرافی منجر به ژل شدن یا پلیمری با خواص نامطلوب می‌شود. به دلیل خاص بودن این محصول قیمت بالایی در بین پلیمرها دارد.

این محصول به دلیل خواص مکانیکی بالا در حوزه‌های مختلف صنعتی از جمله خودروسازی، نظامی، الکتریکی، صنعتی و بهداشتی کاربردهای فراوانی دارد که به دلیل پیچیدگی‌های تولید در کشور تاکنون تولید نشده است.

این محصول هیچ تولیدکننده داخلی ندارد و در سال‌های اخیر گریدهای مختلف آن برای کاربردهای متنوعی از جمله شیلنگ‌های فشار قوی (پنوماتیک)، قطعات خودرو (گردگیر)، چسب‌های صنعتی و بسیاری دیگر از کاربردهای صنعتی از کشورهای چین، ایتالیا، ترکیه و آلمان وارد می‌شود.

 در سال ۱۴۰۱ در حدود ۷۰۰ هزار کیلوگرم از این مواد از مبادی رسمی وارد کشور شده است.

* ربات خودران حمل باز

یکی دیگر از محصولات رونمایی شده است ربات هوشمند و خودران حمل بار ۵۰۰ کیلوگرم است که توسط یکی از شرکت‌ها تولید شده است. 

حمل هوشمند و خودکار بار در خطوط تولید، انبارها و پایانه‌های لجستیکی از ویژگی‌های این محصول است. 

 این محصول برای اولین بار در کشور با سامانه نرم‌افزاری کاملا بومی تولید شده، کاملا خودران و تشخیص هوشمند مسیر را دارا است.

این محصول قابلیت شناسایی و جلوگیری از برخورد موانع، دارای سامانه مدیریت ناوگان رباتیک و کنترل ترافیک است.

* کیت تشخیص بیماری‌های خودایمنی

چهار نوع کیت تشخیصی جهت شناسایی بیماری‌های خودایمن شایع از جمله بیماری لوپوس و التهاب خودایمن عروق در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است.

تشخیص زودهنگام، پیش‌بینی و ارزیابی بیماری‌های اتوایمیون (خود ایمنی) از جمله لوپوس، سندرم آنتی فسفولیپید و واسکولیت از قابلیت‌های این چهار کیت تولیدی است.

چهار محصول فوق‌الذکر برای اولین بار در کشور تولید شده است و پارامترهای کنترل کیفی آن از جمله حساسیت آنالیتیک و بالینی، اختصاصیت آنالیتیک و بالینی و پایداری قابل مقایسه با بهترین محصولات کشورهای غربی است.

 در دسترس بودن چهار محصول مورد بحث، ضمن کاهش هزینه‌های درمان در کشور منجر به شناسایی و پیگیری درمان به‌موقع بیماران شده است.

مراحل تحقیق و توسعه این محصولات به اتمام رسیده است و هر ۴ محصول موفق به اخذ مجوز تولید از اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو شده‌اند.

هزینه تمام شده تولید این محصولات در داخل کشور باعث کاهش ۷۵ درصدی میزان ارزبری در این حیطه می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.