تلاش برای القای هیجان مثبت به بورس

سه شنبه 28 فروردین 1403 - 13:51
یک کارشناس بازار گفت: دولت با سه اقدام کاهش فاصله دلار نیما با دلار بازار مبادله و با دلار بازار آزاد و کاهش نرخ بهره می تواند وضعیت بورس را ساماندهی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان بورس برای کنترل ریسک سیستماتیک بعد از پاسخ قانونی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی اقدام به محدود کردن دامنه نوسان برای کنترل فروش در بورس کرد. محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تصمیمات سازمان برای محدود کردن دامنه نوسان، تصمیم خوبی بود، گفت: تعطیل کردن بازار سرمایه فشار فروش را به شدت افزایش می‌داد، بازار در یکی دو روز اخیر به تعادل نسبی خود رسیده است منتهی بازار ساز برای حمایت از بازار باید بسته‌های حمایتی را به بازار تزریق کند و در جهت نرمال کردن بازار انجام بگیرد.

وی گفت: صندوق توسعه بازار سرمایه باید حمایت جانانه‌ای را از بازار انجام بدهند زیرا بازار اکنون ارزنده و ارزان است و با حمایت صندوق توسعه بازار سرمایه شرایط هیجانی به سمت هیجان مثبت رفته و بسته‌های حمایتی ادامه دار باشد تا سایه ریسک سیستماتیک از بین رود.

غفوری تصریح کرد: بیمه کردن سهام در شرایط فعلی می‌تواند اقدام خوبی برای بازار در شرایط فعلی باشد، انتشار اوراق تبعی نیز آثار مثبتی برای بازار سرمایه خواهد داشت.

چه اقداماتی برای حمایت از بازار باید انجام داد؟

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فعالان بازار سرمایه معتقدند اکنون سه تصمیم کلیدی می‌تواند بورس را به سمت بالا پرتاب کند، ابتدا کاهش فاصله دلار نیما با دلار بازار مبادله، کاهش فاصله دلار بازار مبادله با دلار بازار آزاد و کاهش نرخ بهره است.

وی خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با بازنگری در نرخ بهره و کاهش نرخ بهره به محدوده ۲۷ درصد می‌تواند کمک شایانی به پویایی بازار سرمایه کند، وضعیت این روزهای بازار سرمایه بسیار شبیه به زمان ترور شهید سلیمانی است البته وضعیت بنیادی بورس در این روزها از آن زمان نیز بهتر و ارزنده‌تر است، با تغییر مؤلفه‌های بنیادی بورس را به سمت بالا پرتاب کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.