لیگ جهانی والیبال ۲۰۲۳ / امروز: ایران - چین، به دنبال شکستن طلسم پیروزی

شنبه 20 خرداد 1402 - 07:27
پنجمین دوره لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۲ امروز ادامه می‌یابد و تیم ایران برابر تیم اول رده بندی جهان نبردی پایاپای به نمایش گذاشته است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اختصاصی مسابقات در این دوره از رقابت‌ها ۱۶ تیم حضور یافتند که در دور گروهی به صورت دوره‌ای و با شکل جدید در ۳ هفته به مصاف هم می‌روند. در هر هفته تیم‌ها به صورت ۸ تیمی در دو گروه مسابقه می‌دهند و جدول مسابقات به صورت کلی و با اولویت ترتیبی تعداد برد و امتیاز محاسبه می‌شود و در پایان ۸ تیم برتر به دور یک چهارم نهایی که در گدانسک لهستان برگزار خواهد شد، صعود می‌کنند. تیم روسیه به مانند دوره قبل به علت بحران اوکراین از این دوره از رقابت‌ها کنار گذاشته شد و تیم کوبا پس از برتری در رقابت‌های چلنج کاپ ۲۰۲۳ جایگزین تیم استرالیا شده است. در هفته نخست مسابقات تیم‌ها در دو شهر اوتاوا کانادا و ناگویا ژاپن رقابت کردند.
نتایج و برنامه ادامه هفته نخست رقابت‌ها به این شرح است: 
گروه یک در اوتاوا کانادا:
هلند ۳ - ۰ آلمان
ایتالیا ۳ - ۱ کوبا 
آرژانتین ۳ - ۱ کانادا
برنامه - شنبه ۲۰ خرداد: 
آلمان - ایتالیا 
برزیل - کوبا 
کانادا - آمریکا

گروه دو در ناگویا ژاپن: 
فرانسه (قهرمان دوره قبل) ۳ - ۱ چین 
ژاپن ۳ - ۱ صربستان 
لهستان ۳ - ۲ بلغارستان 

 


برنامه - شنبه ۲۰ خرداد: 
فرانسه - اسلوونی 
ایران - چین (ساعت ۱۰:۱۰ - سالن ۱۰ هزار نفری نیپون گایشی)
ژاپن - بلغارستان 
تیم ایران پیش از این ۰ - ۳ از تیم ژاپن و ۲ - ۳ از تیم لهستان شکست خورد.
در جدول مسابقات تیم لهستان با ۳ پیروزی و ۷ امتیاز در صدر قرار گرفت و تیم‌های آرژانتین با ۲ برد و ۷ امتیاز دوم و آمریکا و ژاپن و هلند با ۲ برد و ۶ امتیاز سوم تا پنجم هستند. تیم‌های برزیل با ۲ برد و ۵ و بلغارستان با یک برد و ۵ امتیاز در رده‌های ششم و هفتم جای گرفتند و تیم‌های فرانسه، صربستان، اسلوونی و ایتالیا با یک برد و ۳ امتیاز در رده‌های هشتم تا یازدهم جای گرفتند. تیم‌های کانادا و چین با یک برد و ۲ امتیاز دوازدهم و سیزدهم هستند و تیم ایران با یک امتیاز چهاردهم است و تیم آلمان بدون امتیاز در رده شانزدهم جای دارد.

در فصل گذشته در سال ۲۰۲۲، تیم‌های فرانسه، آمریکا و لهستان در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند و تیم ایران با شکست در یک چهارم نهایی از تیم لهستان حذف شد و در رده هفتم قرار گرفت.
لیگ ملت‌های والیبال از سال ۱۹۹۰ با نام لیگ جهانی والیبال برگزار شد و از سال ۲۰۱۸ به نام فعلی تغییر یافت. با احتساب ۳۲ دوره قبلی مسابقات، تیم برزیل با ۱۰ قهرمانی ۷ نایب قهرمانی و ۴ سومی رکورد دار است و تیم‌های ایتالیا با ۸ قهرمانی ۳ نایب قهرمانی و ۴ سومی در رده دوم، روسیه (با احتساب نتایج شوروی سابق) با ۵ قهرمانی ۵ نایب قهرمانی و ۶ سومی در رده سوم قرار دارند. فرانسه ۳ و آمریکا ۲ بار و تیم‌های لهستان، کوبا، هلند و صربستان یک بار قهرمانی لیگ جهانی را تجربه کرده اند.
تیم ایران دهمین حضور خود را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد. تیم ایران در سال ۲۰۱۳ نهم، در سال ۲۰۱۴ و در درخشانترین حضور خود چهارم، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲ هفتم و در سال ۲۰۱۶ هشتم شد، در سال ۲۰۱۷ در رده ۱۱ قرار گرفت و در سال ۲۰۱۸ دهم شد. ملی پوش ایران در سال ۲۰۱۹ پنجم و در سال ۲۰۲۱ دوازدهم شدند. تیم ایران قبلا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به مرحله نهایی راه یافته است.
تیم ایران تا کنون در ۵۸ بازی لیگ جهانی ۲۵ برد، ۳۳ باخت کسب کرده است و ۱۰۱ ست برده و ۱۲۵ ست را واگذار کرده است.
مسابقات در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع بیماری کرونا برگزار نشد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.