بحران انرژی در اروپا / این میدان گازی تعطیل شد

شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 07:03
با تعطیلی بزرگ ترین میدان گازی هلند، احتمال بحران انرژی در اروپا قوت می گیرد.

اروپا، مدتی است که بحران انرژی دارد و با تعطیل شدن بزرگ ترین میدان گازی هلند، ممکن است این بحران افزایش پیدا کند.

دولت هلند امیدوار است با افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه انرژی خورشیدی و بادی و افزایش تولید هیدروژن و مشتقات آن، در آینده بتواند مشکلی از بابت تامین انرژی نداشته باشد.

مجلس سنای هلند قانونی را برای تعطیلی دائم میدان گازی خرونینگن تصویب کرد. پیش از این دولت وعده داده بود که تولید در این میدان گازی، به دلیل خطرات زمین‌لرزه در منطقه، از سر گرفته نخواهد شد. تولید گاز در خرونینگن، در شمال هلند، اکتبر سال گذشته پس از سال‌ها کاهش تولید به منظور محدود کردن فعالیت لرزه‌ای مرتبط با دهه‌ها عملیات استخراج، که به هزاران ساختمان آسیب رسانده بود، پایان یافت.

این میدان گازی که زمانی یکی از تامین‌کنندگان اصلی گاز اروپا بود، در ماه‌های اخیر و طی فصل زمستان برای تولید محدود در دسترس بود. با این حال دولت لایحه قانونی پیشنهاد کرده است که این میدان را تا اول اکتبر به طور کامل تعطیل کند.

این قانون موجب بلااستفاده شدن ذخایر عظیم انرژی خواهد شد که توسط برخی از سیاستمداران و حامیان صنعت نفت و گاز مورد انتقاد قرار گرفته است. آنها استدلال می‌کنند که انجام این کار می تواند امنیت تامین انرژی کشور را به خطر بیندازد.

به علت مخالفت چندین جناح سیاسی در هلند، مجلس سنا، در اوایل ماه جاری، به شکل غیرمنتظره تصمیم‌گیری در ارتباط با این قانون را به تعویق انداخت. این اقدام موجب خشم دولت دولت شد و هانس ویجلبریف، وزیر معادن هلند، که از مدافعان سرسخت تعطیلی میدان گازی است، تهدید کرد در صورتی که تاخیر طولانی و عدم قطعیت موجب زمین‌لرزه‌های مداوم برای مردم ساکن در منطقه شود، استعفا خواهد داد. بدون تصویب این قانون، تولید گاز در این میدان می‌تواند از سر گرفته شود.

بنا به گزارش وال استریت ژورنال، این میدان توسط شرکت گاز «نام»، با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت شل‌، اکس‌مان و اکسان موبیل‌ اداره می‌شود. سرمایه‌گذاران از دادگاه خواسته‌اند تصمیم بگیرد که آیا دولت هلند، در صورت تعطیلی میدان گازی منظقه خرونینگن، باید به آنها غرامت بدهد یا خیر.

از زمان آغاز استخراج گاز از این میدان، سود حاصل از تولید گاز، حدود ۳۶۳ میلیارد یورو (۳۸۵ میلیارد دلار)، به خزانه‌داری هلند تحویل پرداخت شده است، در حالی که سود شرکت‌های شل و اکسون از میدان خرونینگن حدود ۶۶ میلیارد یورو بوده است. این میدان از زمان آغاز تولید در سال ۱۹۶۳، منبع اصلی گاز برای بسیاری از کشورهای اروپای غربی و همچنین ستون فقرات مالی عمومی هلند بوده است که البته به علت زمین‌لرزه‌ها به هزاران واحد مسکونی در منطقه آسیب رسانده است.

در طول سال‌ها عملیات استخراج در این میدان گازی مشخص شد که حفاری باعث افزایش فعالیت‌های لرزه‌ای می‌شود. این مشکل در دهه ۲۰۱۰ حاد شد. در سال ۲۰۱۲، خرونینگن با زلزله ۳.۶ ریشتری مواجه شد: شدیدترین زلزله در تاریخ منطقه. در اوایل سال جاری، دولت هلند متعهد شد که در مجموع ۲۲ میلیارد یورو در یک دوره ۳۰ ساله برای جبران خسارت ساکنان منطقه خرونینگن اختصاص دهد.

از سال ۱۹۸۶، حدود ۱۶۰۰ زمین‌لرزه با قدرت‌های مختلف ثبت شده است که خسارت قابل توجهی به هزاران خانه و ساختمان‌های دیگر وارد کرده است. مشخص نیست که آیا توقف حفاری برای جلوگیری از زلزله‌های بیشتر کافی خواهد بود یا خیر، زیرا حفره‌های خالی در زیرزمین باقی مانده‌اند.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.