بارندگی‌های اخیر ۶ درصد از کاهش بارش‌ها را بهبود داد

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 21:25
مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با بیان اینکه میزان بارندگی در استان نزدیک به نرمال بوده است، گفت: بارندگی‌های اخیر ۶ درصد از کاهش بارش‌ها را بهبود داد.

مجید کوهی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به بارش‌های اخیر در استان اردبیل اظهار کرد: قبل از فعالیت سامانه بارشی اخیر در استان، متوسط بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی جاری نسبت به دوره بلند مدت حدود ۱۰ درصد کاهش داشت که بارندگی‌های اخیر۶ درصد از این کاهش بارش را بهبود داد.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در استان نزدیک به نرمال بوده است، اضافه کرد: بر این اساس در حال حاضر در مقایسه با دوره بلند مدت چهار درصد کاهش بارندگی ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: این در حالی است که بارندگی‌های استان در مقایسه با سال آبی گذشته ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کوهی بیان کرد: با توجه به اینکه عمده آب شرب شهر اردبیل و روستاهای اطراف از سد یامچی تأمین می‌شود، در بارش‌های گذشته میزان بارش‌ها در حوضه‌های منتهی به این سد ضعیف بود، اما در روزهای اخیر ۳۳ میلی‌متر بارندگی در این منطقه ثبت شد.

وی افزود: با وجود این هنوز میزان بارندگی‌ها در شهرستان نیر در مقایسه با دوره بلندمدت با ۳۲ درصد کاهش مواجه بوده و لازم است مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی همچنان در دستور کار جدی مردم و مسئولان باشد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآور شد: سامانه بارشی که در استان فعال است طی امروز و فردا به صورت ضعیف‌تر تداوم خواهد داشت و در بعضی از ساعات و با توجه به میزان رطوبت در جو احتمال بارش‌های رگباری و سیلاب در این مناطق وجود دارد.

کوهی تصریح کرد: در روزهای پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده مهم‌ترین پدیده جوی استان افزایش دما خواهد بود اما با توجه به میزان رطوبت موجود در جو احتمال وقوع رگبارهای ضعیف وجود دارد.

وی با بیان اینکه میزان بارش‌های فصل بهار نرمال پیش‌بینی شده است، خاطرنشان شد: در جریان بارش‌های اخیر بیشترین میزان بارش‌ها در مناطق مرکزی و جنوبی اتفاق افتاد به طوری که بیشترین میزان بارندگی در شهرستان سرعین حدود ۳۳ میلی‌متر ثبت شد.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در بارندگی‌های روزهای اخیر در شهرستان نیر ۲۹ میلی‌متر، نمین ۲۵ میلی‌متر، خلخال ۲۴ میلی‌متر و اردبیل ۲۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

کوهی از پیش بینی های صادره از ثبت بارش پنج سانتی‌متر برف در ایستگاه باران‌سنجی آلوارس خبر داد و اضافه کرد: این در حالی است که در سایر مناطق مرکزی و جنوبی استان میانگین بارش‌ها ۱۵ میلی‌متر بوده است.

وی همچنین افزود: میانگین بارندگی در شهرهای شمالی استان مانند گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز کمتر از ۱۰ میلی‌متر بوده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.