کلوب| اسپانیا؛ الگوی تغییر نسل!

سه شنبه 07 فروردین 1403 - 14:31
بعد از حذف زود هنگام اسپانیا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آن هم در مرحله یک هشتم نهایی مقابل مراکش، لوئیس انریکه پس از چهار سال همکاری با ماتادورها جای خود را به دلافوئنته داد.

لوئیس دلافوئنته که نزدیک به یک سال سکان لاروخا را برعهده گرفته، رویه ایده آلی را در الویت برنامه های خود قرار داده و در حال ساختن تیمی مدعی و البته جوان برای جام جهانی ۲۰۲۶ و کسب جام در یورو ۲۰۲۴ است. هرچند که پسران دلافوئنته در دیدار دوستانه اخیر با یک گل برابر کلمبیا مغلوب شدند اما این بازی نکات جالبی به همراه داشت که خواندن این موارد برای یکبار خالی از لطف نیست.

میانگین سنی ترکیب اولیه یازده نفر دلافوئنته ۲۷ و ۲۸ سال است. این عدد به خوبی نشان می دهد که دلافوئنته ترجیح داده در ابتدای بازی به بزرگان تیم، فرصت بازی دهد اما پس از تکمیل شدن شش تعویض، این عدد به ۲۴ رسید و معدل سنی تیم اسپانیا، با کاهش شدیدی رو به رو شد. در واقع بعد از انجام و اتمام تعویض ها، تعداد بازیکنان بالای بیست و پنج سال، از هشت به چهار مهره کاهش پیدا کرد.

نکته جالب دیگری که توجه ها رسانه ها را به خود جلب کرد، حضور پائو کوبارسی مدافع هفده ساله بارسلونا در زمین بود. او توانست رکورد سرخیو راموس - که با هجده سال تا به امروز جوان ترین مدافع تیم ملی اسپانیا لقب گرفته- را بشکند تا بعد از سالیان سال، این رکورد در اختیار بازیکن خوش آتیه دیگری قرار بگیرد. ضمن اینکه عنوان جوان ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ملی اسپانیا، در گرو سه مهره و سه الماس درخشان و آینده دار آکادمی لاماسیا و بارسلونا است. لامین یامال با شانزده، کوبارسی با هفده و گاوی هم با هفده سال، سه بازیکنی هستند که توانسته اند در عین سن کم، عملکرد بسیار خوبی از خود در طول فصل ارائه دهند و شایستگی خود را به رخ همگان و سایر تیم ها بکشند. البته تا قبل از ظهور این سه بازیکن، آنسو فاتی بازیکنی که در آکادمی لاماسیا رشد کرده و در بارسلونا به فوتبال اروپا معرفی شده بود، تمامی عنوان های «جوان ترین» را در هر تورنمنتی از آن خود ساخته بود.

اسپانیا در پرورش نسل بعدی فوتبال ملی خود، در هر دوره ای فوق العاده کار کرده و بر خلاف برخی تیم ها که بازیکنان با کیفیت و شایسته را در سن بالا به تیم ملی دعوت می کنند، لاروخا آنقدری جرات و جسارت این امر را دارند که استعداد های ناب را از رده‌ های پایه کشف و همان بازیکنان مستعد را به تیم ملی بزرگسالان با کمترین سن ممکن دعوت کنند. لوئیس دلافوئنته که سابقه درخشانی در کار با تیم های پایه اسپانیا دارد و نایب قهرمانی با تیم ملی اسپانیا در المپیک توکیو را تجربه کرده، کارش را بهتر از هر مربی دیگری بلد است و به خوبی می داند که چطور از ظرفیت‌های مهره‌های جوان و خوش آتیه استفاده کند.

با وجود تمامی این شرایط، باید منتظر ماند و دید که عملکرد دلافوئنته در اولین تورنمنت مهم خود در جایگاه سرمربی، چگونه است و چه آمار و افتخاراتی در تیم ملی از خود بر جای می گذارد. اهالی فوتبال اسپانیا به او امید زیادی دارند تا بتوانند پس از دو دوره دوری از جام، برای چهارمین مرتبه موفق به فتح یورو شوند و به تنهایی پرافتخارترین تیم جام ملت‌های اروپا...

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

منبع خبر "خبرورزشی" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.