دولت، لایحه حفاظت از داده‌های شخصی را تصویب کرد

یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 15:16
کلیات لایحه حمایت و حفاظت از داده‌های شخصی در کمسیسون حقوقی دولت تصویب شد و حالا برای تبدیل به قانون راهی مجلس می‌شود. The post دولت، لایحه حفاظت از داده‌های شخصی را تصویب کرد appeared first on دیجیاتو.

کلیات لایحه حمایت و حفاظت از داده‌های شخصی پس از تصویب در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، در کمیسیون حقوقی دولت نیز تصویب شد. این لایحه که متن آن منتشر نشده، در مرحله بعد به مجلس می‌رود.

این لایحه پیش‌تر در بهمن ۱۴۰۱ در هفتمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال تصویب شده بود. «عیسی زارع‌پور»، رئیس این کارگروه، در پلتفرم «ویراستی» گفت: «حفاظت از داده‌های شخصی کاربران در فضای مجازی از مهمترین عوامل اعتماد مردم به سکوهای داخلی و موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است.»

پیش از این بارها در جریان نفوذ هکرها به سامانه‌های دولتی و غیردولتی، داده‌های کاربران ایرانی نشت پیدا کرده بود. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز سال گذشته در گزارشی هشدار داده بود که «برای ساماندهی به پدیده دلال‌های داده یعنی کسانی که بدون مراوده مستقیم کسب‌وکاری با اشخاص، داده‌هایی در مورد آن‌ها در اختیار دارند و این داده‌ها را به فروش می‌رسانند، قوانین کافی وجود ندارد و کسب‌وکارهای متعددی در حال گردآوری اطلاعات شهروندان در شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند و الزام قانونی هم به افشای اطلاعات به اشخاص موضوع داده از سوی این کسب‌وکارها وجود ندارد.»

پس از هک اسنپ‌فود در دی ۱۴۰۲، تکاپوها برای حفاظت از داده‌ها و اطلاعات کاربران بیشتر شد و همان‌زمان، دستورالعملی برای حفاظت از داده‌های مردم از سوی مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد. در این دستورالعمل آمده بود: «داده‌های مربوط به هویت و اطلاعات شخصی کاربران که منجر به شناسایی هویت ایشان می‌شود، صرفاً باید به‌صورت رمزنگاری‌شده ذخیره شود. دستورالعمل‌های مرتبط با سطوح و شیوه‌های رمزنگاری براساس وظایف تعیین‌شده در اسناد مصوب شورای عالی فضای مجازی کشور، توسط دستگاه‌های مسئول ابلاغ می‌شود.»

کسب‌وکارها موظف شده بودند تا دو ماه این دستورالعمل را اجرایی کنند اما به دنبال آمادگی‌نداشتن کسب‌وکارها، این مهلت به چهار ماه (تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ تغییر پیدا کرد. باید دید در شرایطی که اطلاعات ریز و درشتی از کاربران ایرانی دست به دست می‌شود، این دستورالعمل‌ها و لایحه‌ها چقدر از پس حفاظت از اطلاعات کاربران برمی‌آیند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.