خلیج فارس تحت تاثیر چهارمین سفیدشدگی جهانی آبسنگ‌های مرجانی

یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - 10:24
مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی چهارمین سفیدشدگی جهانی آبسنگ‌های مرجانی در خلیج فارس در حال وقوع است.

به گزارش ایسنا محمد طالبی متین  در آستانه روز ملی خلیج فارس (۱۰ اردیبهشت) اظهارکرد: یکی از چالش‌های اصلی زیست‌بوم‌های دریایی خلیج فارس آلودگی و تغییرات اقلیمی است.

وی افزود: در سال‌های اخیر آلودگی زیست‌محیطی و ورود پسماندها و پساب‌های صنعتی و نفتی باعث آسیب به زیست‌بوم‌های دریایی شده است و عواملی از جمله نشت نفت از خطوط لوله، ریزش از نفتکش‌ها، حوادث دریایی، دفع پسماندها و پساب‌های شیمیایی و زباله‌های دریایی، تخریب و تغییر کاربری سواحل، عدم برقراری توازن بین توسعه اقتصادی و حفاظت محیط زیست و تغییرات اقلیمی مانند افزایش دما و اسیدی شدن آب دریاها، به تخریب زیست‌بوم‌های دریایی خلیج فارس منجر شده است.

طالبی متین تاکید کرد: تخریب و آسیب به آبسنگ‌های مرجانی نیز یکی از چالش‌های مهم است. مرجان‌ها به عنوان یکی از مهمترین عوامل در حفظ تعادل اکولوژیک دریاها عمل می‌کنند اما فعالیت‌های انسانی نظیر توسعه ساحلی و تجاوز به حریم و بستر دریا، لایروبی و لای‌ریزی، صید بی‌رویه و  بهره‌برداری غیرمسئولانه از منابع دریایی در کنار تغییرات اقلیمی، به تخریب و آسیب به مرجان‌ها همچنین کاهش تنوع‌ زیستی در منطقه منجر شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل تغییرات اقلیمی، چهارمین سفیدشدگی جهانی آبسنگ‌های مرجانی در حال وقوع است که این امر سبب آسیب‌های جدی به این ذخایر ژنتیکی می‌شود، ادامه داد: با توجه به نگاه توسعه‌ای دولتمردان به سواحل مکران به عنوان گنج پنهان سرزمین ایران، از آنجا که توسعه و تغییر کاربری اراضی ساحلی به‌خصوص در نتیجه ساخت‌ و سازهای ساحلی و توسعه شهری می‌تواند منجر به از بین رفتن زیستگاه‌های حیاتی دریایی و مناطق مستعد و بسترهای مناسب برای تولیدمثل و تغذیه زیستمندان دریایی و تخریب زیستگاه‌های وابسته شود.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست انجام مطالعات پهنه‌بندی محیط زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی استقرار صنایع در مناطق ساحلی دریایی مکران را از جمله دیگر اقدامات این دفتر در سواحل جنوب کشور برشمرد و از مشخص شدن محدوده‌های مجاز و ممنوع برای توسعه در سواحل با روش های علمی و بازدیدهای میدانی خبر داد.

وی اضافه کرد: این اقدام در سواحل استان سیستان و بلوچستان نیز در حال اتمام است که با توجه به آسیب‌های وارده به زیست‌بوم‌ها در نتیجه توسعه در منطقه پارس جنوبی، بررسی تغییرات محیطی و ارزیابی ریسک زیستگاهی در محدوده‌ی ساحلی–دریایی این منطقه انجام شده است.

طالبی متین تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد در بازه زمانی ۲۲ ساله، استحصال بیش از ۷۶۰ هکتار زمین و خشک کردن دریا، تخلیه پساب شهری و صنعتی، احداث اسکله و بارانداز، تردد شناورهای سبک و سنگین، فعالیت‌های صیادی، احداث جاده، توسعه مراکز جمعیتی و فعالیت‌های گردشگری به عنوان مهمترین عوامل تخریب محیط زیست و تهدید کننده زیستگاه و گونه در این محدوده به شمار می‌روند و این عوامل باعث شدند تا مساحت سواحل تخم‌گذاری لاکپشت دریایی پوزه عقابی ۹۲.۶ درصد، زیستگاه مطلوب آبسنگ‌های مرجانی ۴۳.۶ درصد و بستر های علف دریایی۲۸.۹  درصد کاهش و مساحت جنگل‌های مانگرو ۳۴.۷ درصد افزایش یابد.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: با توجه به تاکید اسناد بالا دستی توسعه در زمینه لزوم تامین آب شرب و صنعت از سواحل جنوب کشور، مطالعات پهنه‌بندی اولویت تأسیسات نمک‌زدایی از آب دریا در خط ساحلی خلیج فارس و دریای عمان در استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان با هدف دستیابی به اهداف توسعه پایدار و حفاظت از مناطق حساس و زیستگاه‌های ساحلی دریایی و برای به حداقل رساندن تخریب محیط زیست از طریق تعیین مناطق مناسب جهت استقرار صنایع نمک زدایی در سواحل این استان‌ها با مشارکت صندوق ملی محیط زیست انجام شد و بدین ترتیب پهنه‌بندی سواحل جنوب کشور جهت استقرار این تاسیسات تکمیل شده است.

وی تاکید کرد: اظهارنظردرباره استقرار صنایع بزرگ در سواحل با لحاظ ملاحظات محیط زیستی با دقت و با رعایت ظرف زمانی مشخص شده در قانون جهت پاسخگویی در خصوص ۴۰ پروژه انجام شده است همچنین در سال گذشته، با تشدید نظارت و تاکیدات انجام شده به واحدهای استانی، تصرفات و تعرضات به سواحل و بستر دریا بیش از ۹۵ درصد کاهش و تخلفات بسیار محدود و معدودی شناسایی و پیگیری قضایی شده است. تعرضات قبلی نیز در روند پیگیری قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حوزه حفاظت از گونه‌ها و زیستگاه‌ها نیز اقدامات بسیار مهمی در سال گذشته انجام شده است که در این رابطه می‌توان به بروزرسانی فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض و حمایت شده آبزی دریایی بعد از ۲۴ سال اشاره کرد که در این لیست انواع کوسه ماهیان و سفره ماهیان، بی مهرگان کف‌زی و برخی گونه‌های ماکول به لیست قبلی اضافه و پشتوانه قانونی برای حفاظت از آن‌ها ایجاد شد.

طالبی متین تصریح کرد: پایش و توسعه زیستگاه‌های تالابی مرجانی و حرا در سال گذشته در مناطق وسیع‌تری اجرا شد، به‌طوری‌که توسط پرسنل متخصص سازمان، تعداد چهار زیستگاه مرجانی پایش و احیا و یک زیستگاه جدید کشف شد.

وی اضافه کرد: در این راستا تهیه نمونه آبزیان خلیج فارس جهت ارتقا و تقویت ذخایر ژنتیکی در بخش دریایی موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی نیز از سال گذشته به‌صورت مستمر انجام می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، طالبی متین تاکید کرد: در راستای پویش کاشت یک میلیارد نهال با جلب مشارکت صنایع، بالغ بر ۳۵۰ هکتار بر وسعت جنگل‌های مانگرو کشور اضافه شد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.