نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب چه برنامه‌هایی دارد؟

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 18:50
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره برنامه‌های این نهاد در سی‌و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیحاتی داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا هراتی در نشست خبری‌ به مناسبت سی‌پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،که امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت) در کتابخانه عمومی آینده در پارک‌ دانشجو برگزار شد، با بیان اینکه غرفه این نهاد بیشتر پاتوقی برای جمع‌شدن اهالی کتاب است، درباره تغییر جانمایی غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: امسال به دلیل حضور ناشرانی که سال گذشته در نمایشگاه حضور نداشتند، تغییراتی در جانمایی‌های صورت گرفت و ما به نفع ناشران، این تغییر را پذیرفتیم.

وی ادامه داد: امسال غرفه ما در راهرو ۱۴ پس از محراب در میانه مصلی قرار دارد و علاقه‌مندان با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته شده می‌توانند به غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنند.

 هراتی با اشاره به شکل بصری غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: مانند سال گذشته، غرفه‌ ما به لحاظ بصری طرح یک کتابخانه نوستالژیک را دارد؛ ما بودجه خاصی نداریم و هزینه‌کردهایمان باید هدفمند باشد بنابراین بخشی از غرفه برای سال گذشته است البته دو موقعیت دیگر به غرفه‌مان اضافه کرده‌ایم.

هراتی با بیان اینکه اختتامیه پویش «کتاب دستت چیه؟» در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، گفت: این پویش نشان داد که نوجوانان چقدر می‌توانند در تولید محتوا، توانمند باشند. پس از این پویش دیگری با عنوان «بگو بخونم» آغاز می‌شود؛ موقعیت اختصاصی در غرفه نهاد برای این پویش داریم. در این موقعیت برگه‌های کتاب که به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند، گذاشته شده است. بخش عمده کتاب‌ها، کتاب‌های تقریظی است که شروع ماجرا است.

 او با تأکید بر اینکه مسئله ما بیش از گرانی کتاب و نبود کتاب خوب، مسئله خواندن است، ادامه داد: معمولا بعد از تقریظ کتاب، این موضوع رها می‌شود و کارهای ترویجی صورت نمی‌گیرد. از طرف دیگر نهاد کتابخانه‌ها این ظرفیت را دارد که با پویش‌های این چنینی به معرفی آثار کمک کند. در این پویش به صورت انتخابی کتاب توسط مروج یا مربی با زبان ساده معرفی می‌شود و از طرف مقابل خواسته می‌شود، یک کتابی را که خوانده یا خریده است، معرفی کند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه درباره فعالیت محافل ادبی این نهاد به دبیری نغمه مستشار نظامی توضیح داد.

 به گفته او برنامه‌های این محافل حول محور موضوعات روز چون؛ فلسطین، غزه، ایران قوی، مدافعان حرم، وعده صادق، رونمایی کتاب، شعر خوانی و چند سرفصل است.

 هراتی اظهار کرد: محفل جوانه‌ها و «گعده امین» عنوان برنامه‌های دیگری است که در نمایشگاه خواهیم داشت. مستند غیر رسمی «شش» چندی پیش رونمایی شد اما برای پرداخت و بهتر دیده شدن این مستند، در سلسه جلساتی تحت گعده امین آن را  رونمایی می‌کنیم، بنابراین چهار نشست را طراحی کردیم که حدود نیم ساعت در خدمت شخصیت‌های داخل مستند خواهیم بود. روز اول (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت) با حضور محسن مومنی شریف برگزار خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه درباره برنامه‌های کودک و نوجوان با محوریت هدهد سفید، حضور یکی از کتابخانه‌های سیار در حیاط مصلی، پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی،  مرفی ۱۰ کتاب تقدیر شده ایرانی که ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری) روی آن کار کرده، گفت.

 هراتی در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره نحو خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب نیز  گفت:  بودجه مشخصی برای خرید کتاب نداریم. امیدوارم در اصلاحیه آیین‌نامه‌ها این موضوع دیده شود. اما به طریق مختلف و با رایزنی‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، بودجه‌ای برای خرید کتاب تزریق شده است. اواخر سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خرید خوبی داشتیم که از محل هدفمندی یارانه‌ها، تأمین شد. از نیمه دوم ۱۴۰۲ نیز خرید خوبی را با تمرکز بر آثار کودک داشتیم. سال گذشته از سه نمایشگاه استانی کتاب، خرید کردیم.

 او افزود: امسال در نمایشگاه کارشناسان منابع ما حضور دارند تا با اعتباری که ایجاد شده، به صورت مشخص خرید کنیم و تابستان کتاب‌های جدیدتری داشته باشیم. به طور کلی خرید منابع قریب به ۸ تا ۱۰ برابر نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است. 

محمدرضا هراتی درباره برنامه‌های نهاد به صورت کلی در سال آینده نیز گفت: در حوزه برنامه‌سازی چند برنامه روی آنتن خواهیم داشت. همچنین در حوزه ترویجی اپلیکیشنی را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهیم که این سکو تمام نیازهای حوزه کتاب را تامین خواهد کرد. این اپلیکیشن یک یار و همراه برای اعضا خواهد بود،  اگر فرد کتابخانه شخصی دارد به کمک نرم افزار در اداره کردن آن یاری خواهد کرد. فعلا این اپلیکیش عنوانی ندارد و چنانچه شرایط مهیا شود؛ نسخه اولیه‌اش در تابستان رونمایی خواهد شد. از ظرفیت هوش مصنوعی در طراحی نرم افزار استفاده شده است.  تا پایان امسال سه کتابخانه مرکزی در استان گیلان، مازندران هرمزگان یا اراک به بهره‌برداری می‌رسد. امیدواریم تا پایان دولت ۸۰ پروژه بزرگ را به بهره‌برداری برسانیم.

 انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.