افزایش موالید در زوج‌های زیر ۳۰ سال

دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 15:07
رئیس دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت از افزایش موالید در رده‌های سنی زیر ۳۰ سال خبر داد.
 
افزایش موالید در زوج‌های زیر ۳۰ سال
 
دکتر صابر جباری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ با اشاره به اجرای قانون جوانی جمعیت و فرهنگسازی در این زمینه گفت: بر اساس آمار‌ها میزان موالید در گروه‌های سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و ۲۵ تا ۲۹ سال در کشور افزایش یافته است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال میزان موالید ۱۶ و ۵۴ درصد موالید را داشتند که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۸ و ۹۷ درصد موالید کشور افزایش یافته است.
دکتر جباری گفت: در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال موالید از سال ۱۳۹۸ کاهشی بود که ۱۴۰۱ به ۲۴ و ۱۲ صدم درصد رسید و در سال ۱۴۰۲، ­ ۲۴ و ۳۹ صدم درصد موالید کشور را داشته‌اند.
رئیس دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت گفت: درصد زایمان‌های سوم به بعد در کشور افزایش یافته است.
وی گفت: فرزند سوم در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷ و ۵۹ صدم درصد موالید بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۸ و ۹۷ افزایش یافت.
دکتر جباری اضافه کرد: فرزند چهارم و پنجم نیز آمار‌های افزایشی در کشور را نشان می‌دهد که نشانه اصلاح الگوی صحیح فرزندآوری است.
رئیس دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت گفت: از سال ۱۳۹۴ به بعد شاهد کاهش موالی در کشور بودیم که با شیب تندی مواجه بودیم، اما در برخی از سال‌ها ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: پس از اجرای قانون حمایت از خانواده از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ روند کاهش موالید در کشور با شیب کمتری ادامه یافت که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ این رقم افزایشی شود.
وی گفت: میزان فاصله ازدواج تا تولد نخستین فرزند از ۴ سال به ۳ سال کاهش یافته است و البته سیاست گذاری بر فرزندآوری در دو سال اول ازدواج است.
دکتر جباری گفت: فرزندآوری در دو سال اول ازدواج موجب تشخیص به هنگام ناباروری و درمان موثر آن خواهد شد.
وی گفت: نرخ رشد جمعیت و باروری در کشور به ثبات رسیده است و شیب نزولی آن متوقف شده است.
رئیس دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت افزود: نرخ رشد جمعیت ۶ دهم ست و نرخ باروری کلی یک و شش دهم درصد است.
وی گفت: تا پیش از بسته شدن پنجره جمعیت کشور باید از این فرصت استفاده کرد و تاکید بر فرزندآوری جوانان دهه ۶۰ است.
دکتر جباری گفت: باید به نرخ جانشینی در باروری کلی کشور دست یابیم که رقم آن دو و نیم فرزند برای هر زوج است.
وی گفت: شاید بر اساس آمار‌های بین المللی این رقم ۲ و ۱ دهم درصد باشد، اما به سبب کاهش میزان موالید در کشور رقم مورد نیاز کشورمان ۲ و نیم در نظر گرفته شده است و باید رقم ۱ و شش دهم کنونی به دو و نیم برسیم.
دکتر جباری گفت: زمان پنجره جمعیتی کشورمان ۵ سال است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.