«نمایشگاه کتاب» میانبری برای ناشران بومی است

پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 16:44
سمنان- نمایشگاه کتاب تهران را باید مهمترین رویداد کتاب سال دانست، رویدادی که برخی از ناشران استان سمنان نیز در آن به صورت مجازی و حقیقی حضور دارند. 

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نمایشگاه کتاب ایران بزرگترین رویداد کتاب و شاید فرهنگ ایران اسلامی در طول سال باشد رویدادی که سالانه هزاران نفر علاقمند به کتاب و کتابخوانی را به سوی مصلای بزرگ تهران می‌کشاند اما این رویداد تنها متعلق به پایتخت نشین ها نیست و فرصت بی بدیلی برای معرفی انتشارات استانی و آثار تولید شده در شهرستان‌ها هم محسوب می‌شود.

نمایشگاه کتاب را فرصتی برای عرض اندام و معرفی انتشارات استانی هم می‌دانند میانبری برای اینکه مردم با آخرین محصولات فرهنگی انتشارات استان‌هایی مانند سمنان نیز آشنا شوند و حتی می‌تواند به لحاظ اقتصادی هم عایدی خوبی برای آنها داشته باشد.

اما در سال‌های اخیر با گرانی و تلاطم‌های اقتصادی، فرصت حضور مستقیم و فیزیکی برای همه انتشارات استانی در نمایشگاه تهران نیست برای همین، مسؤولان نمایشگاه امکان حضور الکترونیکی انتشارات را در این رویداد مهم فراهم کرده‌اند تا قشر بزرگی از فعالان کتاب و نشر، از نمایشگاه کتاب تهران بهره مند شوند.

با علیرضا شاه حسینی مدیر مسؤول انتشارات حبله رود که انتشارات بومی استان سمنان را برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران آماده می‌سازد به گفت وگو نشستیم وی ابعاد مختلف حضور در نمایشگاه کتاب از سوی یک ناشر بومی استانی را شرح می‌دهد.

کدام ویژگی نمایشگاه کتاب برای شما جذابیت دارد؟

نمایشگاه کتاب می‌تواند به معرفی انتشارات بومی کمک کند، فرصت ۱۰ روز نمایشگاه کتاب چه مجازی و چه حضوری به فروش و عرضه کتاب‌های ناشران کمک می‌کند.

این انتشارات در نمایشگاه کتاب سال جاری به صورت مجازی شرکت کرده است، کرونا باعث شد تا به صورت مجازی در نمایشگاه کتاب شرکت کنیم و امسال نیز کتاب‌های خود را برخط در نمایشگاه عرضه می‌کنیم چرا که هزینه‌ها در نمایشگاه مجازی نسبت به نمایشگاه حضوری کم‌تر است و ما نیز می‌توانیم به مخاطب خدمات بیشتری ارائه دهیم.

نظر خود شما چیست؟

بهتر است ناشر در هر دو نوع نمایشگاه کتاب شرکت کنند هم وطنانی که در دورترین روستاها و شهرهای کشور حضور دارند به طور معمول کتاب خود را از راه مجازی خریداری می‌کنند. برخی از طرفداران کتاب نیز در نمایشگاه کتاب حضور یافته و از غرفه کتاب‌های مورد علاقه خود بازدید می‌کنند و با کتاب دیگر نیز آشنا شده و آنها را خریداری می‌کنند. بنابراین اگر نیرو برای نمایشگاه حضوری تأمین شود ترکیبی از فروش مجازی و حضوری می‌تواند ناشر را راضی کند.

آیا توانسته به ناشران بومی استانی هم کمک کند؟

بله؛ نمایشگاه کتاب توانسته به معرفی بهتر انتشارات بومی کمک کند، پیش از زمان کرونا نیز ما در نمایشگاه کتاب شرکت کردیم، با وجود اینکه تعداد کتاب‌های ما کم‌تر از حال بود، استقبال خوبی می‌کردند.

در نمایشگاه کتاب؛ هم استانی‌ها، استان‌های همجوار، استان‌های دیگر به خصوص آن‌هایی که ساکن پایتخت بودند از غرفه ما بازدید می‌کردند.

محقق‌های بومی و پژوهشگرها کسانی بودند که از غرفه انتشارات ما بازدید می‌کردند و چون توانستیم نیازهای آنها را پاسخ دهیم، افراد با بازدید از سایت به انتشارات ما کتاب سفارش می‌دهند.

درباره مشکلات خودتان هم بگویید

انتقاد از گرانی چاپ کتاب را مثل همیشه داریم دولت برای حمایت از طلاب، دانشجوها و اهالی قلم بن کتاب ارائه می‌دهد تا آنها بتوانند چند جلد کتاب را خریداری کنند اما با توجه به بالا بودن قیمت‌ها با بن کتاب فقط می‌توان دو الی سه جلد کتاب را خریداری کرد.

الزام ناشر به اعلام موجودی دقیق کتاب‌های اعلامی را در پنل کاربران نمایشگاه مجازی کتاب را حسن می‌دانیم این الزام عیب کار نیست چرا که در فروش مجازی مخاطب باید بداند اگر امروز کتاب را انتخاب نکرد فردا می‌تواند کتاب را انتخاب کند. اما در نمایشگاه حضوری مخاطب در بازدید از غرفه کتاب‌های پیش روی خود را همان جا انتخاب می‌کند و سفارش می‌دهدیا پس از نمایشگاه کتاب را خریداری می‌کند.

البته اگر موجودی ناشران تمام شود، چاپ دیجیتال به کمک ناشران می‌آید چرا که چاپ دیجیتال تعداد محدود را در اسرع وقت چاپ می‌کند و این باعث می‌شود که در بازه ۱۰ روز نمایشگاه ناشران بخش مجازی کتاب را به خریداران خود برسانند.

و نمایشگاه توانسته بخشی از مشکلات را کاهش دهد؟

قطعاً اگر نمایشگاه کتاب نبود مخاطب و ناشر با مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کردند، برگزاری نمایشگاه کتاب سبب می‌شود تا خریداران و مخاطب‌های ما به کتاب‌های خود دسترسی پیدا کنند. افزون بر آن به ناشر چه به صورت مجازی و حضوری خیلی کمک می‌کند چرا که اوج عرضه و فروش ناشرها در فرصت ۱۰ روزه نمایشگاه کتاب است اگر نمایشگاه شکل نگیرد مخاطب و ناشرها دچار مشکل خواهد شد.

نمایشگاه کتاب بهترین فرصت برای مخاطب و ناشر است، مخاطب با تحقیق کتاب را خریداری می‌کند و ناشر نیز خانه تکانی می‌کند و این فرصت مناسب و بهانه خوبی به شمار می‌رود که مردم به نمایشگاه‌ها یا سایت‌ها مراجعه و هر کتابی را که بخواهند خریداری می‌کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.