هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 13:25
 رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار، در خصوص مخاطره‌ شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری هشدار داد.

برات الله زیدآبادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به گسترش آنفلوانزی فوق حاد پرندگان در مناطق مختلف جهان و بروز این بیماری در حیوانات پستاندار مانند گاو شیری نشان می‌دهد که این ویروس جهش یافته است و همین موضوع نگرانی‌هایی را در جامعه بین‌المللی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد؛ بعضی از آن‌ها فقط پرندگان را مبتلا می‌کند و برخی علاوه بر پرندگان سبب بیماری انسان هم می‌شوند. به این دلیل است که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام شناخته شده است.

  رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار ضمن اشاره به افزایش موارد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاوهای شیری، گفت: گاوهای بیمار ممکن است دارای علامت یا بدون علامت باشند  ولی ویروس بیماری عمدتاً در شیر و بافت پستانی یافت می‌شود و دوره کمون بیماری بسته به روش مواجهه، دز ویروس و مرحله شیرواری از ۱۲ تا ۲۱ روز متغیر است.

 وی همچنین در مورد علائم بیماری آنفلوانزا در گاوهای شیری اظهار کرد: کاهش تولید شیر در سطح گله، کاهش مصرف خوراک همزمان با کاهش حرکات شکمبه و نشخوار، ترشحات شفاف‌بینی، ضعف، تب، دهیدراتاسیون و مدفوع چسبناک یا شل غیرطبیعی از علائم این بیماری است.

 زیدآبادی ادامه داد: شیر گاوهایی که به فرم شدید بیماری مبتلا هستند مانند آغوز، غلیظ‌تر بوده یا اصلاً شیر تولید نمی‌کنند. همچنین گاوهای مسن در اواسط شیردهی از گاوهای جوان و تازه‌زا یا تلیسه حساس‌تر هستند.

 رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: پاستوریزاسیون احتمالاً ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در شیر غیرفعال می‌کند و مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که تمام کسانی که با پرندگان و دام‌ها در ارتباط هستند (روستاییان، کارکنان مرغداری‌های صنعتی و سنتی، کارکنان کشتارگاه‌ها، و مصرف‌کنندگان و...) آگاهی خود را افزایش دهند. ضوابط بهداشتی را رعایت نمایند و با شبکه دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ذرات ویروس شناسایی شده در شیر قادر به آلوده کردن انسان باشد وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.