وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 11:02
مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: محموله روغن آفتابگردان آلوده به سموم دفع آفات، از نظر سازمان غذا ودارو امکان ترخیص و مصرف ندارد.

اخیراً انتشار خبر توزیع بیش از 47 هزار تن روغن آلوده و مسموم و تاریخ گذشته در برخی از رسانه‌ها، جنجال به پا کرده است. براساس ادعای برخی رسانه‌ها، با وجود تأکید صریح سازمان غذا و دارو مبنی بر مسمومیت روغن‌ها به سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها و تاریخ مصرف گذشته بودن روغن‌ها، دستور ترخیص بیش از 47 هزار تن از آن‌ها و توزیع در کشور، صادر شده است.

یوسف صادقیان؛ مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان این که این میزان روغن خام آفتابگردان در سال 1400 وارد کشور شده است، اظهار کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به نمونه‌برداری و آنالیز این روغن در آن زمان اقدام کرده است که به دلیل مغایرت در باقی مانده سموم دفع آفات نباتی، این محموله نتوانست مجوز ترخیص اخذ کند.

وی افزود: واردکننده این روغن درخواست نمونه‌برداری مجدد را ارائه کرد که باتوجه به اینکه کالا، یک کالای استراتژیک بود سازمان غذا و دارو با این درخواست موافقت کرد که این آزمایشات مجدداً تکرار شد. سه مرحله نمونه‌برداری و پنج بار آزمایش انجام شد و در همه موارد نمونه‌برداری، عدم انطباق در باقی مانده سموم دفع آفات محرز شد.

وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

مشاور امور فنی و سیاستگذاری اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بیان کرد: در همین راستا هم به صاحب کالا و هم به معاونت غذا و داروی هرمزگان، عدم ترخیص و لزوم مرجوع کردن آن ابلاغ شد. این آزمایشات هم در آزمایشگاه‌های معاونت غذا و داروی هرمزگان و هم در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو به عنوان معتبرترین آزمایشگاه کشوری در حوزه غذا انجام شده و بنابراین اعلام می‌کنیم که این محموله روغن از نظر سازمان غذا ودارو امکان ترخیص و مصرف ندارد و اقدامات قانونی نیز توسط مرجع قضایی در دست اقدام است تا این کالا مرجوع شود.

منبع خبر "افکار نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.