برگزاری دادگاه رسیدگی به دعاوی بیماران تالاسمی علیه آمریکا/ ارسال ابلاغیه برای مقامات آمریکایی

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 14:26
دادگاه حقوقی- بین المللی رسیدگی به دعاوی بیماران تالاسمی اتباع ایرانی علیه دولت و مقامات آمریکا در مجتمع قضایی امام خمینی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، جلسه دادگاه شعبه ۵۵ حقوقی - امور بین‌الملل با موضوع رسیدگی به دادخواهی «بیماران تالاسمی ایران» علیه دولت و مقامات ایالات متحده آمریکا بعدازظهر روز سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) به ریاست قاضی حسین زاده در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) آغاز شد.

قاضی حسین زاده در ابتدای این جلسه دادگاه گفت: جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به دعاوی بین الملل دادگستری کل استان تهران، به واسطه دادخواهی بیماران تالاسمی به طرفیت دولت آمریکا و سردمداران وقت و کنونی این دولت از باب تحریم‌های ناعادلانه، غیرقانونی و ظالمانه علیه اتباع ایرانی دارای بیماری تالاسمی تشکیل شده است. 

وی افزود: پرونده کلاسه حاضر مشتمل بر ۴ پرونده با دادخواهی ۴۲۴ نفر از هموطنان و اتباع ایرانی، شامل ۲۸ کودک بیمار تالاسمی و ۳۳۹ آسیب دیده و بیمار بزرگسال تالاسمی و ۵۷ نفر از وراث فوت شدگان این بیماری است. 

قاضی گفت: نکته مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، حسب گزارش مدیر دفتر دادگاه ابلاغیه حضور در جلسه دادرسی را برای خواندگان به آمریکا ارسال شده و نسخه‌هایی از این ابلاغیه واصل شده است، لذا خواندگان به این جلسه قانونا دعوت شده و از تشکیل این جلسه مطلع هستند. 

وی افزود: دادگاه حقوقی تهران بر اساس قانون صلاحیت محاکم دادگستری ایران، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد. 

قاضی بیان کرد: موضوع اصلی پرونده حاضر از باب درخواست مطالبه خسارت مادی و معنوی و تنبیهی از باب تحریم‌هایی که توسط امریکا مستقیما و یا غیرمستقیم علیه اتباع ایرانی اعمال و منجر به نرسیدن داروهای بیماران خاص از جمله بیماران تالاسمی شده، مطرح شده است.

وی گفت: دادگاه حقوقی تهران با توجه به قانون الزام دولت برای پیگیری جبران خسارت‌های ناشی از جنایت‌های امریکا علیه اتباع ایرانی تشکیل جلسه داده است.

ادامه دارد...

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.