دانشگاه شیراز موفق به کسب رتبه نخست ملی در فهرست نیچرایندکس شد

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 15:00
دانشگاه شیراز رتبۀ نخست را در میان دانشگاه‌های کشور در فهرست نیچرایندکس ۲۰۲۳ کسب کرد.

بر پایۀ گزارش «اشپرینگر نیچر» در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۱۲ مؤسسۀ ایرانی توانسته‌اند در سیاهۀ «نیچر ایندکس» جای گیرند که در این میان، دانشگاه شیراز صدرنشین دانشگاه‌های کشور شده است.

این نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایۀ سنجه‌های گوناگون ارزیابی می‌کند و نام ۵۰۰ مؤسسۀ برتر را منتشر می‌کند. هرساله نیچر ایندکس، به رتبه‌بندی مؤسسه‌ها در سراسر جهان بر پایۀ خروجی‌های پژوهشی آن‌ها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارندف می‌پردازد.

این رتبه‌بندی بر پایۀ بخش محدودی از برون‌دادهای پژوهشی مؤسسه‌ها انجام می‌شود و برای فهم بهتر جایگاه مؤسسه‌ها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز بررسی شوند. نیچر ایندکس با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه‌های نمایه‌شده‌اش، رتبه‌بندی مؤسسه‌ها را بر پایۀ دو سنجۀ «شمار آثار» و «میزان مشارکت در پدیدآوری آثار»، شدنی می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، در سال ۲۰۲۳ میلادی مقاله‌های منتشرشده از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در ۱۵۰ نشریۀ برتر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط و زمین‌شناسی، علوم زیستی، بهداشت و علوم فیزیکی شمارش و ارزیابی شده‌اند.  

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.